Zoeken

Blog transport, Monique van Plateringen

Monique van Plateringen

3-D printen: kans of bedreiging voor de transportsector?

Het lijkt een ver-van-mijn-bedshow: 3D-printen. De ontwikkeling zit nog in de pioniersfase, de mogelijkheden zijn nog beperkt, de apparaten duur en of de consument hier nu daadwerkelijk behoefte aan heeft is nog niet duidelijk. Maar is dat eigenlijk wel zo? De laatste maanden verschijnen er steeds meer artikelen over de (on)mogelijkheden van 3D-printen. Zo las ik laatst dat het apparaat en de techniek al 30 jaar bestaat. De prijs voor de 3D-printers was 30 jaar geleden niet interessant, nu worden al bedragen van een paar honderd euro genoemd. Door alle publicaties en media-aandacht wordt de behoefte van de consument aangewakkerd. Stel dat 3D-printen volledig wordt omarmd en net zo’n revolutie veroorzaakt als de smartphone, wat voor een effect heeft dit dan op goederenstromen en nog meer specifiek: op uw transportbedrijf?

Een andere manier van werken

De consument bestelt dan via internet een bepaald artikel, hij of zij betaalt online en krijgt een printopdracht die vervolgens in een printshop of thuis op de 3D-printer wordt uitgevoerd. De factor transport is in dit extreme geval geheel digitaal: daar komt geen mensenhand, magazijn of vrachtwagen meer aan te pas. Wat is dan nog uw bestaansrecht? Oké, de printers moeten vanaf de fabriek naar de gebruikerslocaties worden vervoerd, maar dat zijn veel minder transportbewegingen dan al die individuele artikelen. Dan de grondstoffen voor de 3D-printer. Deze zullen in bulk worden aangevoerd en zullen moeten worden bewerkt tot handzame cartridges. Daarna volgt hieruit een fijnmazige distributiebeweging richting printshop of consument. Daar ligt een kans, maar vergt ook een andere manier van werken dan de huidige handling van lading.

Het nieuwe bouwen?

De consument loopt vaak voorop en als dit concept succesvol is in de retailmarkt, zal de b-to-b-markt volgen. Waarom halffabricaten volgens de conservatieve manier betrekken als je ze ook just in time kunt printen? Welk effect heeft dit op vervoersbewegingen en voorraadposities? Binnenkort wordt in Amsterdam een huis gebouwd met behulp van de 3D-printer. Nu nog een experiment, maar misschien wel het nieuwe bouwen.

En stel dat dit de nieuwe werkelijkheid wordt, hoe speelt u daar als transportondernemer dan op in? Is er nog wel behoefte aan uw diensten? Heeft u nog bestaansrecht? Wat voor effect heeft dit op de omvang en samenstelling van uw wagenpark? Het lijkt een utopie, maar revolutionaire ontwikkelingen kunnen snel gaan. Of dit een kans of een bedreiging is, bepaalt u zelf en hangt af van de vraag of uw bedrijf flexibel genoeg is om op ontwikkelingen en trends in te spelen!
Ik nodig u van harte uit om onze film over de zeven trends te bekijken en uzelf de vraag te stellen hoe toekomstbestendig uw bedrijf is.

Reageren op deze blog en/of andere onderwerpen? Dat kan via onze netwerkgroep op Linkedin.

Blog, 5 juli 2013