Zoeken

Tips Rabo Internetbankieren

Rabo Internetbankieren is veranderd. Alle soorten betalingen worden uitgevoerd in hetzelfde scherm: 'Nieuwe opdracht'. Het gaat dan om bijvoorbeeld acceptgiro, bankgiro, eigen rekening en betalingen naar het buitenland. Het is nu ook mogelijk het nieuwe Europese rekeningnummer IBAN in te voeren. Ook het adresboek is veranderd. Op deze pagina geven wij tips en adviezen over het gebruik van Internetbankieren in combinatie met screenreaders / vergrotingssoftware.

Nieuwe opdrachten aanmaken simpel vanuit het adresboek

Wijzigt u een adres in uw adresboek? Of voegt u hier een nieuw adres toe? Dan kunt u nu direct vanuit uw adresboek ook een nieuwe betaalopdracht aanmaken. Het adres van de begunstigde wordt dan direct voor u ingevuld. Kies voor het euroteken in het adresboek, als u hiervan gebruik wilt maken.

Adviezen bij gebruik van screenreaders

Het internetbankieren met vergrotingssoftware gaat goed. Bankieren met de screenreaders NVDA en Win-Eyes gaat overwegend goed.

Ook met de screenreader Jaws For Windows kunt u redelijk goed internetbankieren. In versie 13 van deze screenreader zit een bug, waardoor u mogelijk problemen heeft met de invoervelden. Uw synthesizer kan, wanneer u iets in een tekstvak wilt typen, rare taal uitslaan. Op de brailleleesregel kunt u, wanneer u iets in een tekstvak wilt typen, rare tekens lezen. Hierdoor kunt u tijdens het typen niet controleren wat u invoert. Wanneer u de formuliermode uitschakelt (gebruik hiervoor de numerieke +) kunt u de ingevoerde informatie wel lezen. Freedom Scientific heeft laten weten dat deze bug in versie 14 van Jaws is opgelost. Inmiddels is een upgrade beschikbaar naar versie 14 van Jaws For Windows in het Nederlands op het Jaws Plein. Heeft u geen licentie beschikbaar voor Jaws 14, dan kunt u Jaws 12 of de gratis screenreader NVDA gebruiken voor internetbankieren. De tekstvakken zijn dan wel goed bruikbaar.

Met screenreader Supernova 12 en ouder ondervinden gebruikers mogelijk meer hinder. Bij de combinatie Supernova (elke versie) en Windows Vista treedt bij sommige gebruikers ernstige vertraging op bij het navigeren door de webpagina’s. Dit kan ertoe leiden dat u wordt uitgelogd . Dit probleem kunt u verhelpen door www.rabobank.nl toe te voegen aan de compatibiliteitsweergave van Internet Explorer. Open hiervoor Internet Explorer, ga naar het menu 'Extra' in de menubank (alt + x). Ga met pijl omlaag door het menu naar 'Instellingen voor compatibiliteitsweergaven'. Typ het webadres 'www.rabobank.nl' in in het tekstvak en activeer de knop 'toevoegen'. U heeft de beste resultaten wanneer u de zogeheten 'Automatische Dolphin Cursor' inschakelt. Dit doet u met de toetscombinatie control + 4.

Te verzenden opdrachten signeren

Het signeren van te verzenden opdrachten doet u nog steeds met de Random Reader. Het eerste controlegetal wordt op het scherm weergegeven, boven het invoerveld voor de signeercode. Het laatste controlegetal, dat is het tweede, derde of vierde getal, is het totaalbedrag van de opdrachten vóór de komma. Dat getal staat om veiligheidsredenen niet langer in het lijstje met instructies boven het invoerveld voor de signeercode vermeld. U vindt het getal – het totaalbedrag voor de komma - bovenaan het overzicht van te verzenden opdrachten. Dit overzicht is een tabel. Gebruik desgewenst de sneltoets van uw screenreader om naar tabellen te springen (dat is de letter t). Controleer of dit getal overeenkomt met het bedrag dat u wilt betalen en vul het dan pas in.

Gebruik adresboek met screenreaders

In het scherm 'Nieuwe opdracht' is de toegang tot het adresboek veranderd. Op dit moment is de selectielijst zoals die voorheen gebruikt werd niet toegankelijk. De Rabobank werkt eraan deze selectielijst beter toegankelijk te maken. Het selecteren van een adres uit het adresboek bij het invullen van een 'nieuwe opdracht' verloopt met de meeste screenreaders niet soepel. Hieraan wordt gewerkt. Het probleem is helaas niet in enkele dagen of weken op te lossen. Om toch toegang te hebben tot uw adresboek kunt u via het menu naar 'Adresboek' (dit is een link) gaan en de tabel met adresgegevens vanaf de webpagina naar een tekstverwerker kopiëren (kladblok, MS Word, WordPad, etc.). Bij het invullen van een 'nieuwe opdracht’ kunt u dan rekeningnummer en naam van de begunstigde uit de tekstverwerker kopiëren en plakken in de hiervoor bestemde velden op het opdrachtformulier. Het is een omslachtige methode, maar levert u in ieder geval de mogelijkheid om ook op dit moment zelf uw geadresseerden te selecteren en te betalen.

Opnieuw inloggen

Met enige regelmaat wordt gemeld dat de navigatie traag verloopt, soms zelfs zo traag dat de tijdlimiet voor het bankieren verloopt en u opnieuw moet inloggen.  Het wil in een aantal gevallen helpen om de website www.rabobank.nl toe te voegen aan de compatibiliteitsweergave van Internet Explorer. Dat kan via het menu 'extra' in de menubalk bovenaan het browserscherm onder de optie compatibiliteitsinstellingen.

Verwijderen van invoer: houd de backspace- of deletetoets ingedrukt

Soms reageren de invoervelden 'Rekeningnummer' en 'Ten name van' traag en blijven letters staan, ook al heeft u op backspace of delete gedrukt. Dat komt doordat het systeem bij iedere verandering in de velden een nieuwe zoekopdracht start. Ook als u alleen een teken typt of verwijdert. Door de backspace- of deletetoets een paar seconden ingedrukt te houden, voorkomt u het zoeken tussendoor. U kunt ook de hele invoer selecteren en dan verwijderen. Controleer altijd goed of het hele veld leeg is voordat u een nieuwe naam of nieuw rekeningnummer invoert.

Overschrijving in andere valuta

Sommige screenreaders hebben moeite met de selectielijst van buitenlandse valuta. Dat is de lijst waarmee u de munteenheid van het over te schrijven bedrag kunt aanpassen. Dit is een bekend probleem waar helaas nog geen passende oplossing voor is.

Toegangscode of signeercode herhalen

Door de vernieuwing is het misschien nodig om de toegangscode of signeercode een tweede keer te beluisteren. De code wordt opnieuw uitgesproken door twee keer op de pijl naar links op de sprekende Random Reader te klikken. Dat is de tweede toets van onderen in de rechter toetsenkolom.

Betalingskenmerk bij acceptgiro

Bij een acceptgiro bestaat het veld voor het betalingskenmerk uit vier aaneengesloten velden. In ieder veld kunnen vier cijfers ingevoerd worden. Als de eerste vier cijfers ingevuld zijn, springt de cursor automatisch naar het tweede veld. Dit gaat in Supernova niet altijd goed. Als u de automatische Dolphin Cursor uitgeschakeld heeft, lukt het wel. Anders moet u zelf de tabtoets indrukken om in het volgende invoerveld te komen. Screenreaders geven bij het volgende onderdeel van het veld aan dat het veld leeg is. Daardoor kunt u de indruk krijgen dat de eerste vier cijfers niet goed zijn ingevoerd, terwijl dit wel het geval is. Geef daarom bij de invoer van een acceptgiro alle cijfers achter elkaar op.

Problemen met een omschrijving of betalingskenmerk

Niet elke screenreader volgt de formuliervelden voor omschrijving en betalingskenmerk vlekkeloos. Soms blijft de focus van de screenreader bij de velden voor betalingskenmerk of omschrijving hangen. Dit is met name het geval bij de wat oudere versies van screenreaders. Het advies is om te blijven schakelen tussen de invoermode (formuliermode in Jaws en automatische Dolphin cursor in Supernova) en de leesmode (virtuele cursor in Jaws) te gebruiken.

  • Voor gebruikers van Jaws For Windows
    Schakel bij gebruik van Jaws for Windows de formuliermodus uit. Gebruik daarvoor de numerieke plus. Gebruik de virtuele cursor om met behulp van de pijltoetsen de muisaanwijzer op het goede invoerveld te zetten. Schakel dan de formuliermode in door op enter te drukken. Vul hierna het veld in. Schakel de formuliermode weer uit met de numerieke plus en zet de aanwijzer met behulp van de pijltoetsen op het volgende invoerveld van uw keuze.
  • Voor gebruikers van Supernova
    Schakel de automatische Dolphin Cursor in met de toetscombinatie control + 4) en zet de muisaanwijzer met behulp van de pijltoetsen op het invoerveld van uw keuze. Schakel de automatische Dolphin cursor uit met control + 4 en voer de informatie in. Schakel dan de automatische Dolphin cursor weer in en zet de aanwijzer met behulp van de pijltoetsen op het volgende invoerveld.

Gebruik helpfuncties

Als u informatie of helpteksten heeft opgevraagd in een dialoogvenster of formulier, staan de teksten aan de onderkant van de pagina. Niet alle screenreaders springen hier automatisch naar toe.

Speciale informatie voor klanten met een visuele beperking

Heeft u een visuele beperking en wilt u specifieke informatie van de Rabobank ontvangen over wijzigingen die voor u relevant zijn? Meld u dan bij uw eigen Rabobank. Wij leggen dit vast in ons klantenbestand.

Hebben deze tips uw vragen over Internetbankieren niet opgelost?

Belt u dan gerust met uw eigen Rabobank of met de Helpdesk. Zij helpen u met vragen over de werking van Rabo Internetbankieren en Rabo Mobielbankieren. De helpdesk verstrekt geen informatie over uw rekeningen, saldo en betalingen. Daarvoor kunt u terecht bij uw eigen Rabobank. De Helpdesk is bereikbaar op telefoonnummer 0900-0905. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 22.00 en op zaterdag en zondag van 9.00 tot 17.00.

Meer weten over de veranderingen in Rabo Internetbankieren

Op de volgende pagina's vindt u meer informatie over de veranderingen in Rabo Internetbankieren en het nieuwe IBAN-rekeningnummer.