Acceptgiro

Geld ontvangen via een acceptgiro

  • herkenbaar en bruikbaar voor alle betalers
  • gestandaardiseerde betalingsinformatie voor de ontvanger
  • eenmaal bijgeschreven kan het bedrag niet meer worden teruggeboekt.

Acceptgiro’s worden steeds minder vaak gebruikt en meestal online betaald. Denk daarom na over alternatieven.

Kenmerken

Geld ontvangen via de acceptgiro

Voordat u acceptgiro’s kunt gaan verspreiden moet u een acceptgirocontract afsluiten met de Rabobank en beschikken over een zakelijke rekening. Neem hiervoor contact met ons op. Daarnaast moeten uw processen en systemen geschikt zijn voor het produceren en administratief verwerken van acceptgiro’s. U hebt hierbij andere partijen nodig zoals een drukker, servicebureau of softwareleverancier.

De meeste klanten nemen de gegevens van de acceptgiro over in online bankieren. Klanten die niet online bankieren kunnen de acceptgiro invullen, ondertekenen en naar hun eigen bank sturen.

Coderegels

Een belangrijk onderdeel bij het invoeren van de acceptgiro is het printen van coderegel op de acceptgiro.

Lees meer op de website www.acceptgiro.nl

Het gebruik van acceptgiro heeft ook nadelen:

  • u bent afhankelijk van het betaalmoment van uw klant
  • hogere verwerkingskosten (o.a. papier- en portokosten) dan bijvoorbeeld incasso of iDEAL
  • bij online bankieren wordt het betalingskenmerk niet altijd (correct) overgenomen door de betaler

Meer dan 80% van alle acceptgiro’s worden online betaald en de acceptgiro wordt steeds minder vaak gebruikt. Denk daarom na over alternatieven.

Online betaalde acceptgiro verwerkt als Eurobetaling:

Vanaf februari 2018 verwerken wij via internet of mobiel betaalde acceptgiro’s als Eurobetaling. Dit voeren alle Nederlandse banken stap voor stap in.

Wanneer verwerken wij online betaalde acceptgiro’s als Eurobetaling?

  • vanaf februari 2018 verwerken wij aan u betaalde acceptgiro’s van ING-klanten
  • vanaf maart 2018 verwerken wij aan u betaalde acceptgiro’s van Rabobankklanten
  • na maart volgen de betaalde acceptgiro’s van andere banken

Wat betekent dit voor u?

  • u ziet online betaalde acceptgiro’s als Eurobetaling op uw rekeningoverzicht
  • u betaalt het Eurobetalingtarief in plaats van het acceptgirotarief
  • u kunt uw klanten gericht andere betaalmethoden aanbieden omdat u meer inzicht heeft in hoe uw klanten de acceptgiro betalen

Alternatieven

Alternatieven voor de Acceptgiro

Acceptgiro’s worden steeds minder vaak gebruikt en meestal online betaald. Denk daarom na over alternatieven. Welke alternatieven voor uw bedrijf het beste zijn, is mede afhankelijk van:

  • Stuurt u uw facturen periodiek, onregelmatig of eenmalig?
  • Wilt u uw klanten vooraf of achteraf laten betalen?
  • Stuurt u uw facturen op papier of digitaal?
  • Hoe ziet klantenbestand eruit (demografisch, leeftijd, achtergrond)?

Wij adviseren u hier graag over.

Digitaal factureren

De manier waarop u uw facturen verstuurt, bepaalt mede hoe deze door uw klanten betaald worden.

  • Digitaal factureren leidt tot efficiëntere en goedkopere, elektronische betaalwijzes zoals Incasso en iDEAL.
  • Stap daarom nu over op digitaal factureren (bijv. via Mijn Omgeving, e-mail)

Bij digitaal factureren bent u afhankelijk van de mate waarin uw klanten uw facturen digitaal kunnen ontvangen en deze ook online kunnen betalen. Sommige van uw klanten kunnen hun geldzaken wellicht alleen via papier afhandelen. Daarom wilt u uw klanten een facturerings- en betaalwijze op maat bieden. Denk hierbij aan de volgende alternatieven.

Euro-incasso

Als u uw klanten eenmalig of regelmatig factureert, is een incassocontract een goed alternatief voor de Acceptgiro. Klanten machtigen u om automatisch een bedrag af te schrijven. Dat scheelt u per maand veel tijd en moeite. Incasso kan gebruikt worden in combinatie met zowel een digitale als een papieren factuur. Incasso is een prima alternatief voor klanten die niet online kunnen betalen.

Meer lezen over Euro-incasso

iDEAL

Klanten betalen uw facturen simpel, snel en veilig via iDEAL. In Nederland is iDEAL de populairste manier om te betalen bij online shoppen. Maar er zijn meer mogelijkheden:

  • leidt uw klanten naar uw website en stel facturen beschikbaar in de ‘Mijn omgeving’ waar uw klanten via iDEAL kunnen betalen
  • stuur uw klanten een e-mail met factuur waarin direct een iDEAL-betaallink is opgenomen
  • voeg een iDEAL-QR code toe aan uw factuur die uw klant kan scannen met zijn smartphone en direct betalen.

Meer lezen over iDEAL

Facturis: platform voor ontvangen, maken, sturen en beheren van facturen

Het implementeren van verschillende manieren van factureren en betaalwijzes kan complex zijn binnen uw organisatie. Facturis kan u hierbij helpen.

  • Ontvang, maakt, stuur en beheer uw facturen vanuit één platform.
  • Verzend uw facturen en ontvang uw betalingen zoals u dat wilt. En zoals uw klanten dat willen.
  • Facturen worden vaak sneller worden betaald.

Meer lezen over Facturis

Kosten

Tarieven Acceptgiro

Geld ontvangen via een Acceptgiro bijschrijving kost € 0,40.

Bekijk de Tarieven zakelijk betalingsverkeer

Dit product valt onder het Rabo Startersvoordeel. Op deze manier kunt u op een goedkopere manier ontdekken of dit product bij uw situatie past.

Het Rabo Startersvoordeel

Voorwaarden

Voorwaarden Acceptgiro

Voordat u geld gaat innen via acceptgiro is het verstandig om u goed te informeren. Hieronder staan de voorwaarden voor het verspreiden van Acceptgiro's.

Algemene voorwaarden acceptgiro voor Rabobank acceptgiroverspreiders 2018

General conditions Acceptgiro Distributors 2018

Contact

Rabobank