Incasso support

Hoe werkt incasseren met incasso

Hoe werkt incasseren met een Euro-incasso?

Euro-incasso
Soort debiteur Particulier en Zakelijk
Terugboekingstermijn debiteur ongeacht reden 8 weken
Registreren machtiging door debiteur bij zijn bank Nee

Incasseren met een Euro-incasso stap voor stap

Hoe werkt incasseren met een Bedrijven Euro-incasso?

Bedrijven Euro-incasso
Soort debiteur Zakelijk
Terugboekingstermijn debiteur ongeacht reden 0 dagen
Registreren machtiging door debiteur bij zijn bank Ja

Incasseren met een Bedrijven Euro-incasso stap voor stap

Adresboek Rabo Internetbankieren of aparte incassosoftware

Gebruik ik het incasso-adresboek in Rabo Internetbankieren?

Het incasso-adresboek in Rabo Internetbankieren (Professional) ondersteunt een eenvoudige incasso-administratie. U legt naam en rekeningnummer van uw debiteuren/ leden vast. U kunt aan elk individueel adres een eigen incassobedrag koppelen. Daarnaast kunt u labels toekennen, bijvoorbeeld jeugdlid, seniorlid, of tariefklasses. Op die manier kunt u ook eenvoudig groepen maken van debiteuren van wie u een incasso wilt doen. In principe kunt u een onbeperkt aantal debiteuren opnemen in het incasso-adresboek.

Gebruik ik aparte incassosoftware (boekhoudpakket)?

Het kan echter interessant zijn om gebruik te maken van aparte incassosoftware, bijvoorbeeld als onderdeel van uw boekhoudpakket of ledenadministratie. Er zijn veel verschillende soorten softwarepakketten op de markt die een debiteuren/ ledenadministratie bieden in combinatie met een incassofunctie. Het is ook mogelijk om dit geheel online te doen.

Bepaal uw keuze aan de hand van de volgende vragen:

  • Van hoeveel debiteuren wilt incasseren en wat is het verloop hierin? Als u van veel debiteuren wilt incasseren of deze wijzigen vaak, dan kan aparte incassosoftware efficiënter werken.
  • Wilt u meer gegevens van uw debiteuren of leden registreren dan naam en rekeningnummer? Incassosoftware wordt vaak als onderdeel van een complete debiteuren- of ledenadministratie aangeboden, waarin u meer gegevens kunt vastleggen, zoals (email)adressen, telefoonnummers, soort lidmaatschap of teamindeling.

Foutcodes

Bepaal aan de hand van de afkeurcode die u krijgt of u de incasso opnieuw kunt aanbieden. Kijk hier voor de foutcodes:

Foutmeldingen bij Euro-incasso en Eurobetaling

Bestanden testen

Bij het testen van bestanden controleert u of al uw bestandswijzigingen correct zijn doorgevoerd. Dit voorkomt dat u op een ongelegen moment vaststelt dat betaal- en incasso-opdrachten niet verwerkt kunnen worden. 

Bestanden testen

Incassocontract inzien en wijzigen

Incassocontract online wijzigen?

In 4 stappen kunt u uw bestaande Euro-incassocontract met Rabobank zelf aanpassen. De wijzigingen die u online doorgeeft, zijn de volgende werkdag doorgevoerd.

Wijzigingen die mogelijk zijn voor uw Euro-incassocontract: 

  1. Aanpassen maximum bedrag per periode
  2. Aanpassen maximum bedrag per incasso

Wilt u uw incassoperiode wijzigen of een incassorekening toevoegen of verwijderen, dan kan dit nog niet online, neem dan contact op met de bank. Wijzigingen op een Bedrijven Euro-incassocontract kunt u niet online doorgeven.


Handig om te weten: 

  • Wettelijke vertegenwoordiger kan online wijzigen 
  • Om online uw incassocontract te kunnen wijzigen dient uw KvK-nummer bij de bank bekend te zijn.

Veelgestelde vragen over wijzigen incassocontract

Alerts instellen voor niet gelukte incasso’s

Blijf op de hoogte van niet gelukte incasso’s door het instellen van alerts. Bekijk de demo over hoe u dit kunt instellen.

Veelgestelde vragen

Hoe werkt Digitaal Incassomachtigen?

U heeft u een incassocontract, een website en een aansluiting op Rabo Digitaal Incassomachtigen nodig om digitale machtigingen van uw klanten te kunnen ontvangen. U installeert de machtigingsknop op uw website als betaalmethode of u leidt uw klant door naar de ‘kassa’ van uw serviceprovider. 

In de demo op Incassomachtigen.nl kunt u zelf de stappen doorlopen. Selecteer de Rabobank in het veld 'Kies uw bank'.

Bekijk de demo op Incassomachtigen.nl

Lees meer over Digitaal Incassomachtigen

Wanneer kan ik online mijn incassocontract wijzigen?

Dit is alleen mogelijk als u:

  • inlogt in uw zakelijk internetbankieren met een zakelijke pas 
  • uw KvK nummer bij de bank bekend is
  • uw meest recente bestuursgegevens in het systeem van de bank staan

Welke incassocontractgegevens kan ik wijzigen?

U kunt het maximum bedrag per incasso-opdracht, het maximumbedrag per periode en de reden voor incasso wijzigen.

Wie binnen mijn organisatie mag een incassocontract wijzigen?

De rekeninghouder, of als er meerdere zijn, alle wettelijke vertegenwoordigers. Bij een vereniging moeten bijvoorbeeld de penningmeester, secretaris en voorzitter ondertekenen. Deze moeten wel bij de bank bekend zijn.

Wat moet ik vooraf weten voordat ik kan gaan wijzigen?

Relevante gegevens zijn:

  • Gaat u binnenkort contributies of tarieven verhogen?
  • Verandert er iets in uw leden- of klantenbestand? 
  • Gaat u voor nieuwe diensten incasseren? 
  • Gaat u vaker of juist minder vaak incasseren?

Wanneer zijn de gewijzigde limieten actief?

Eén werkdag nadat het contract volledig, dus door alle ondertekenaars, ondertekend is. Bent u de enige ondertekenaar? Dan kunt u de eerste (werk)dag na uw aanvraag al met de nieuwe limieten werken.

Tijdslijnen bij incasseren

Sinds november 2016 kunnen alle types Euro-incasso (eerste, volgende, eenmalige, laatste) twee werkdagen na ontvangst door de bank worden bijgeschreven. Voor Bedrijven Euro-incasso blijft dit de volgende werkdag, bij ontvangst door de bank vóór 11 uur.

Het gebruik van een eerste/ first incasso is niet meer verplicht; incasso’s worden niet meer afgekeurd bij onjuist gebruik hiervan. U mag in plaats van een eerste/ first incasso een volgende/ recurrent gebruiken.

Om van deze verandering te profiteren moet u mogelijk uw incassosoftware aanpassen. U bent dit niet verplicht. Het is mogelijk dat uw softwarepartner de wijziging in rekening brengt. Uw incassoproces blijft zonder aanpassing gewoon functioneren. U kunt de verandering ook op een later tijdstip doorvoeren.

Automatisch incasseren nieuwsbrief

Tijdslijnen girale verwerking Rabobank

Timeframes Payments

WanneerWat te doen
2 weken voor incassoLaat uw klant uiterlijk vandaag weten welk bedrag u wanneer gaat incasseren, tenzij u in uw voorwaarden een kortere termijn heeft afgesproken.
2 werkdagen voor incasso*Uw incasso’s worden twee werkdagen na verzending bijgeschreven, tenzij u een latere uitvoerdatum kiest.*
1 werkdag voor incasso
  • Bedrijven Euro-incasso’s die u op een werkdag voor 11 uur via internetbankieren instuurt, worden de volgende werkdag bijgeschreven, tenzij u een latere uitvoerdatum opgeeft.
  • Laatste dag waarop uw klant een (Bedrijven) Euro-incasso kan weigeren.
Dag van de incasso
  • Dag waarop de Euro-incasso wordt verwerkt.
2 werkdagen na incassoLaatste dag waarop de bank van uw klant een Bedrijven Euro-incasso kan terugboeken.
5 werkdagen na incassoLaatste dag waarop de bank van uw klant een Euro-incasso kan terugboeken.
8 weken na incassoLaatste moment voor uw klant om de Euro-Incasso terug te boeken.
13 maanden na incassoLaatste moment voor uw klant om een verzoek tot terugboeking (Melding Onterechte Incasso) in te dienen.
36 maanden na incassoEen machtiging die 36 maanden niet is gebruikt, mag u niet meer gebruiken.

*Incassobestanden die de bank uiterlijk om 7.00 uur ontvangt, worden de volgende werkdag bijgeschreven, tenzij u een latere uitvoerdatum aangeeft.

Contact

Rabobank