Rabo SmartPin veelgestelde vragen

Online ondersteuning voor uw Rabo SmartPin.

Online ondersteuning

Bekijk veelgestelde vragen en informatie over de installatie, activatie en het gebruik van Rabo SmartPin. Als u het antwoord op uw vraag niet kunt vinden, kunt u contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Telefoonnummer: 030 – 213 13 11
Online formulier Stel uw vraag

Veelgestelde vragen

Bekijk de antwoorden op de veelgestelde vragen over Rabo SmartPin

Hoe moet ik de kaartlezer activeren?

U kunt uw account activeren met de activatiecode die u per e-mail heeft ontvangen. Heeft u geen activatiecode ontvangen? Vraag dan een nieuwe aan op het inlogscherm in de app. Bent u contracteigenaar of activeert u de kaartlezer voor de eerste keer? Gebruik dan de gegevens uit de welkomsbrief die u bij de kaartlezer heeft gekregen.

Ik weet mijn gebruikersnaam niet

U vindt uw gebruikersnaam in de brief die u heeft ontvangen bij uw kaartlezer. Indien u deze brief niet meer heeft, kunt u contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Ik ben mijn toegangscode kwijt

Indien u uw toegangscode niet meer weet, kunt u in het inlogscherm op 'Toegangsode vergeten' klikken. U ontvang dan een activatiecode op uw e-mailadres. Deze code moet bij het eerstvolgende gebruik van de app meteen worden vernieuwd door twee keer een zelfgekozen toegangscode in te vullen.

Mijn bluetooth koppeling werk niet

Om Rabo SmartPin te gebruiken moet u uw smartphone of tablet eerst via bluetooth koppelen met de kaartlezer. Zet hiervoor eerst bluetooth aan bij de instellingen van uw smartphone. U kiest vervolgens in het menu van de kaartlezer voor de optie 'BT koppeling'. Vervolgens verschijnt er een code op de kaartlezer. Vul de code in op de telefoon/tablet om te koppelen. Wanneer het niet lukt om deze koppeling te maken, kunt u contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11.

Installeren

De app Rabo SmartPin installeren

Medewerkers kunnen de app niet gebruiken

Indien u als contracteigenaar de app heeft geüpdatet, dienen ook uw medewerkers die inloggen binnen hetzelfde contract, de app op hun devices te updaten.

Foutmelding: beperkte functionaliteit

De melding 'Beperkte functionaliteit' verschijnt als er geen verbinding met de server kan worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding. Indien u geen internetverbinding heeft, kunt u alleen contante betalingen uitvoeren.

Koppelen

Informatie over het koppelen van de kaartlezer

Koppelen van meerdere kaartlezers

Het is mogelijk om met één Rabo SmartPin contract meerdere kaartlezers aan te vragen. Deze kunt u vervolgens gebruiken onder dezelfde username in de app. Het koppelen van de extra kaartlezer gaat op dezelfde wijze als het koppelen van uw eerste kaartlezer. Hierbij dient u alleen wel eerst de actieve bluetooth-verbinding tussen de eerste kaartlezer en de huidige gebruikte mobiele device te stoppen. Het is dus niet mogelijk om meerdere kaartlezers tegelijk te gebruiken met één mobiel device. Wel kunt u de app (met dezelfde username en toegangscode) openen op meerdere mobiele devices en dan per device een kaartlezer koppelen. Op die manier gebruikt u de kaartlezers tegelijk onder dezelfde username.

Foutmelding: de gekoppelde kaartlezer hoort niet bij uw contract

Als u in de app de melding krijt dat de kaartlezer niet bij uw contract hoort, kun u checken of u de juiste kaartlezer gebruikt die aan uw contract gekoppeld is. Mocht dit probleem zich blijven voordoen, dan kunt u contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa.

Gebruiken

Het gebruik van Rabo SmartPin en foutmeldingen

Betaling niet ontvangen

Bij een goed uitgevoerde betaling staat er op de kaartlezer en in de app 'Betaling geslaagd'. Ontvangt u vervolgens het bedrag niet op uw rekening dan is er iets mis gegaan. Wij vragen u met uw bon contact op te nemen met de merchant helpdesk van Equens 088-38 55999. Zij bekijken wat er met de transactie gebeurd is. Mochten zij u niet verder kunnen helpen, neem dan met uw bon en de informatie van Equens, contact op met het Support Team Rabo OmniKassa. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 030 – 213 13 11: op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Transactiedata verschijnen niet in de lijst

Om transacties in de transactielijst te zien, moet u ingelogd zijn in de app. De transactielijst kan enkele minuten achterlopen.

Foutmelding: Tamper detected

Als u de melding 'Tamper detected' in het scherm van de kaartlezer ziet staan, is uw kaartlezer mogelijk blootgesteld aan teveel trillingen. Uw kaartlezer is dan niet meer te gebruiken. Neem contact op met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11.

Kopie kassabon ontvangen

De mogelijkheid om naast de klant, ook zelf een kopie van de kassabon te ontvangen komt in release 2.1 beschikbaar. Deze release wordt medio 2017 verwacht.

Contant afrekenen vastleggen

Met de Rabo SmartPin app is het mogelijk om zowel pintransacties als contante transacties (inclusief de berekening van wisselgeld) vast te leggen in het transactieoverzicht. Deze zijn zichtbaar via dagtotalen.

Batterij besparen

De kaartlezer springt automatisch in de spaarstand als deze 2 minuten ongebruikt blijft. Ook is het mogelijk om de kaartlezer uit te zetten, door enkele seconden op de aan/uit knop te drukken. Let wel dat het opnieuw opstarten van de kaartlezer enige seconden in beslag neemt.

Kaartlezer werkt niet

Als uw kaartlezer niet werkt, kunt contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 030 – 213 13 11. Voor dit informatienummer betaalt u het gebruikelijke tarief. Het Support Team Rabo SmartPin is op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Nieuwe kaartlezer aanvragen

Als uw kaartlezer kapot is, kunt u een nieuwe kaartlezer aanvragen. Als u dit voor 12.00 uur doet op een werkdag, dan wordt de nieuwe kaartlezer deze werkdag nog verstuurd. U kunt op werkdagen ook een spoedaanvraag doen. Bij een spoedaanvraag ontvangt u de nieuwe kaartlezer dezelfde dag. De kosten voor een spoedaanvraag worden bij u in rekening gebracht en zijn afhankelijk van de afstand en de daarmee samenhangende kosten voor de koeriersdienst.