Internationale bankgarantie

Een internationale bankgarantie biedt jou én je buitenlandse handelspartner zekerheid van levering en betaling.

  • Zekerheid van levering of betaling.
  • Financiële vergoeding als verplichtingen niet worden nagekomen.
  • Online aanvragen.
  • Keuze uit standaardversie of tekst op maat.
Aanvragen via Rabo Internetbankieren
Aanvragen zonder Rabo Internetbankieren

Wijzig een bestaande bankgarantie

Hoe werkt een internationale bankgarantie?

Bankgarantie bij export

Je lijdt financiële schade als jouw afnemer de goederen die je al hebt geleverd niet kan betalen. Je kunt dit voorkomen door je afnemer vooraf om een bankgarantie te vragen. Je ontvangt dan een financiële vergoeding van zijn bank als je afnemer zijn betalingsverplichting niet nakomt. Daarnaast kun je de Rabobank vragen om het risico over te nemen dat de buitenlandse bank niet kan betalen.

Je buitenlandse afnemer kan jou ook om zekerheid vragen dat je de overeengekomen afspraken nakomt. Je kunt dan een bankgarantie aanvragen bij de Rabobank. Wij stellen ons hiermee garant voor levering. Als je dan niet volgens afspraak kunt leveren, ontvangt jouw afnemer financiële compensatie.

Aandachtspunten
Als jouw afnemer meer zekerheid ontleent aan een bankgarantie van een bank uit zijn eigen land, dan kun je kiezen voor een buitenlandse vestiging van de Rabobank of voor een bank in het land van je handelspartner. Je kunt via je eigen adviseur in Nederland gebruikmaken van een van onze buitenlandse vestigingen of partnerbanken.

Bankgarantie bij import

Als jouw leverancier niet volgens afspraak levert, kun je schade lijden. Bijvoorbeeld als hij de goederen niet op tijd levert, waardoor jij niet aan je verplichtingen naar jouw afnemers kunt voldoen. Je ontvangt dan een financiële vergoeding als je een bankgarantie hebt van de bank van jouw leverancier. Heb je de goederen vooruitbetaald en gaat de levering niet door? Met een vooruitbetalingsgarantie van de bank van jouw exporteur heb je meer zekerheid dat je jouw vooruitbetaling dan terugkrijgt.

Als je de goederen achteraf betaalt, kan je leverancier om meer betalingszekerheid vragen. Je kunt deze zekerheid geven door een bankgarantie van de Rabobank aan te bieden. Na de einddatum van een bankgarantie kan jij of je leverancier geen aanspraak meer maken op de garantie.

Aandachtspunten
Als je een bankgarantie hebt ontvangen van de bank van je leverancier, dan kun je de Rabobank vragen het risico over te nemen dat de buitenlandse bank niet kan betalen.

Online afhandelen

Je kunt een internationale bankgarantie aanvragen en beheren via de buttons op deze pagina of via Rabo Trade Access, een module in Rabo Corporate Connect.

Lees meer over Rabo Corporate Connect

Belangrijk om te weten over Internationale bankgarantie

Wat zijn de kosten van een internationale bankgarantie?

Je kunt een bankgarantie stellen vanaf € 85 plus de bankgarantieprovisie van minimaal € 100. Voor het doorsturen van een inkomende buitenlandse bankgarantie van jouw afnemer brengen wij € 50 in rekening.

Je vindt meer informatie over de kosten in het tarievenoverzicht voor zakelijk betalingsverkeer.

Bekijk de tarieven voor zakelijk betalingsverkeer

Voorbeeldteksten bankgarantie Veelgestelde vragen

Waar moet ik mijn documenten naartoe sturen?

Je kunt jouw opdrachtformulieren aanleveren bij ons via e-mail: ts.verwerking@rabobank.nl of je kunt ze via de post opsturen naar:

Rabobank, afdeling Trade Services
Winthontlaan 1 (UW 5)
3526 KV Utrecht

Wanneer ontvang ik mijn documenten?

Binnenlandse koerierszendingen worden meestal de volgende werkdag vóór 10.00 uur bij jou afgeleverd.

Hoe kan ik de status van mijn zending volgen?

De status van jouw zendingen kun je volgen via de website van Parcel International op basis van het referentienummer van je product. Dit nummer vind je op de correspondentie van de Rabobank. De referentienummers voor Bankgaranties beginnen met GU of GB, voor Letter of Credit met LM of LX en voor documentaire incasso’s met CM of CX.

Volg uw zending via www.parcelinternational.nl

Mijn goederen zijn geadresseerd aan de bank, wat nu?

Sommige leveranciers adresseren de goederen niet zoals aangegeven wordt in het Letter of Credit of Documentair Incasso, maar aan de Rabobank. Dit wordt gedaan omdat er gedacht wordt dat dit extra zekerheid met zich meebrengt of omdat het een wettelijke verplichting is in het land van de exporteur. Als je over de goederen wilt beschikken, zal de Rabobank deze vrij moeten geven. Dit kun je aanvragen via de verklaring goederenvrijgave. Je kunt de verklaringen hieronder downloaden. Je kunt deze invullen en per e-mail versturen naar Rabobank Trade Services via: ts.verwerking@rabobank.nl.

Hoe krijg ik ondersteuning bij het invullen van de online opdrachtformulieren?

Voor inhoudelijke vragen over onze producten kun je contact opnemen met de Trade Service Desk via telefoon: +31 (0) 30 216 36 00 (op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur & 13.00 tot 17.00 uur) of per e-mail. Wil je meer weten over het managen van handelsrisico’s bij jouw internationale transacties? Neem dan contact op met je accountmanager.

Stuur een e-mail

Waar kan ik terecht voor ondersteuning of vragen over Rabo Trade Access?

Uitgebreide informatie over het gebruik van Rabo Trade Access vind je op de pagina van Rabo Trade Acces Support. Voor technische vragen bel je met Rabo Corporate Support op 030-71 21 777. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.30 uur. Of stuur een e-mail. Voor inhoudelijke en functionele vragen bel je met de Trade Service Desk op 030-21 63 600. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur & van 13.00 tot 17.00 uur. Je kunt ook een e-mail sturen.

Meer info over Rabo Trade Acces Support E-mail Rabo Corporate Support E-mail Rabo Trade Service Desk

Ik moet een sleutelgetal invullen, wat is dat?

Op het opdrachtformulier wordt bij de handtekening gevraagd om een sleutelgetal. Dit hoef je alleen in te vullen als je dit met de bank bent overeengekomen. Anders kun je dit veld blanco laten.

Productdetails

Voorwaarden

De Rabobank maakt voor bankgaranties gebruik van de 'Uniforme Regels voor Bankgaranties (URDG758)'. Deze zijn te bestellen op de website van de Internationale Kamer van Koophandel.

Zelf regelen & Contact