Wil je zekerheid over verplichtingen, levering en betalingen? Vraag hieronder online jouw bankgarantie, Letter of Credit of documentair incasso aan’

Let op: vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat koeriersdiensten documenten niet tijdig of zelfs niet afleveren in bepaalde landen. Neem altijd vooraf contact op met jouw handelspartner over de mogelijkheden om zaken te doen.

Lees meer over de impact van het coronavirus

Belangrijk

Voor vragen kun je contact opnemen met Trade Service Desk (030 – 216 36 00) tussen
8:00 – 17:30 uur of mailen naar trade.servicedesk@rabobank.nl

Volgen status zending For English, click here

Een internationale bankgarantie biedt meer zekerheid als je zakendoet met buitenlandse handelspartners. Met een bankgarantie krijg je een financiële vergoeding als jouw leverancier of afnemer zijn verplichtingen niet nakomt.

Lees meer over bankgaranties

Internationale bankgarantie aanvragen

Een bankgarantie voor een buitenlandse zakenpartner of in een andere valuta dan de euro vraag je eenvoudig online aan. Dit doe je via het opdrachtformulier voor onze Trade Service Desk.

Vraag bankgarantie aan Bestaande bankgarantie wijzigen

Bij verstoring in het opdrachtformulier voor aanvragen open deze link Bij verstoring in het opdrachtformulier voor wijzigingen open deze link

Binnenlandse bankgarantie aanvragen

Je regelt je binnenlandse bankgarantie in het Nederlands of het Engels telefonisch via de Trade Service Desk.

Lees hoe het werkt

Documentair incasso

Met een export incasso houd je grip op de goederen wanneer je zakendoet met een buitenlandse afnemer. De importeur krijgt de handelsdocumenten pas in handen als hij heeft voldaan aan de incassovoorwaarden. Met een import incasso krijg je via de bank inzicht in de leveringsdocumenten van jouw leverancier.

Lees meer over Documentair incasso

Documentair incasso aanvragen
Een export incasso vraag je eenvoudig online aan. Vul het wijzigingsformulier in als je een lopende export incasso wilt aanpassen.

Start aanvraag Wijzigen

Bij verstoring in het opdrachtformulier voor aanvragen open deze link Bij verstoring in het opdrachtformulier voor wijzigingen open deze link

Letter of Credit

Een Letter of Credit (L/C) geeft je als exporteur meer betalingszekerheid en als importeur meer zekerheid over levering. De Rabobank of de bank van jouw buitenlandse afnemer staat garant voor de betaling.

Lees meer over Letter of Credit

Letter of Credit aanvragen
Vraag online een nieuwe Letter of Credit aan. Een aanpassing van een lopende Letter of Credit geef je door met het onderstaande wijzigingsformulier.

Start aanvraag Wijzigen

Bij verstoring in het opdrachtformulier voor aanvragen open deze link Bij verstoring in het opdrachtformulier voor wijzigingen open deze link

Belangrijk om te weten over Trade Services

Wat zijn de kosten?

Actuele tarieven voor de producten kun je vinden via onderstaande link.

Bekijk de tarieven zakelijk betalingsverkeer

Welk product past bij mij?

Infographic

Stappenplan online aanvragen

Gebruik de aanvraagformulieren op de productpagina’s om jouw opdracht in vier stappen bij ons aan te leveren.

  1. Vul het onlineformulier volledig in.
  2. Je ontvangt het ingevulde aanvraagformulier per e-mail.
  3. Print het aanvraagformulier uit en laat het ondertekenen door de bevoegde vertegenwoordigers of gemachtigde. Het sleutelgetal hoef je alleen in te vullen als je dit met de bank bent overeengekomen. Anders kun je dit blanco laten.
  4. Scan het document in en stuur het via e-mail naar ts.verwerking@rabobank.nl. In het geval van een export incasso stuur je het getekende formulier samen met de documenten naar Trade Services.
Veelgestelde vragen

Waar moet ik mijn documenten naartoe sturen?

Je kunt jouw opdrachtformulieren aanleveren bij ons via e-mail: ts.verwerking@rabobank.nl of je kunt ze via de post opsturen naar:

Rabobank, afdeling Trade Services
Winthontlaan 1 (UW 5)
3526 KV Utrecht

Wanneer ontvang ik mijn documenten?

Binnenlandse koerierszendingen worden meestal de volgende werkdag vóór 10.00 uur bij jou afgeleverd.

Hoe kan ik de status van mijn zending volgen?

De status van jouw zendingen kun je volgen via de website van Parcel International op basis van het referentienummer van je product. Dit nummer vind je op de correspondentie van de Rabobank. De referentienummers voor Bankgaranties beginnen met GU of GB, voor Letter of Credit met LM of LX en voor documentaire incasso’s met CM of CX.

Volg uw zending via www.parcelinternational.nl

Mijn goederen zijn geadresseerd aan de bank, wat nu?

Sommige leveranciers adresseren de goederen niet zoals aangegeven wordt in het Letter of Credit of Documentair Incasso, maar aan de Rabobank. Dit wordt gedaan omdat er gedacht wordt dat dit extra zekerheid met zich meebrengt of omdat het een wettelijke verplichting is in het land van de exporteur. Als je over de goederen wilt beschikken, zal de Rabobank deze vrij moeten geven. Dit kun je aanvragen via de verklaring goederenvrijgave. Je kunt de verklaringen hieronder downloaden. Je kunt deze invullen en per e-mail versturen naar Rabobank Trade Services via: ts.verwerking@rabobank.nl.

Goederenvrijgave Letter of Credit (PDF) Goederenvrijgave Documentair Incasso (PDF)

Hoe krijg ik ondersteuning bij het invullen van de online opdrachtformulieren?

Voor inhoudelijke vragen over onze producten kun je contact opnemen met de Trade Service Desk via telefoon: +31 (0) 30 216 36 00 (op werkdagen van 8:00 tot 17:30 uur) of per e-mail. Wil je meer weten over het managen van handelsrisico’s bij jouw internationale transacties? Neem dan contact op met je accountmanager.

Stuur een e-mail

Disclaimer Informatie Service Centrum Trade (PDF)

Waar kan ik terecht voor ondersteuning of vragen over Rabo Trade Access?

Uitgebreide informatie over het gebruik van Rabo Trade Access vind je op de pagina van Rabo Trade Acces Support. Voor technische vragen bel je met Rabo Corporate Support op 030-71 21 777. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.30 uur. Of stuur een e-mail. Voor inhoudelijke en functionele vragen bel je met de Trade Service Desk op 030-21 63 600. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8:00 tot 17:30 uur. Je kunt ook een e-mail sturen.

Meer info over Rabo Trade Acces Support E-mail Rabo Corporate Support E-mail Rabo Trade Service Desk

Ik moet een sleutelgetal invullen, wat is dat?

Op het opdrachtformulier wordt bij de handtekening gevraagd om een sleutelgetal. Dit hoef je alleen in te vullen als je dit met de bank bent overeengekomen. Anders kun je dit veld blanco laten.

Hoe beëindig ik een bankgarantie?

  1. Controleer in de tekst van uw garantie wat daarin is bepaald  ten aanzien van het beëindigen van de garantie. Als hierin opgenomen is dat de garantie na een bepaalde datum komt te vervallen, dan zal de bank deze garantie automatisch uitboeken 7 werkdagen na verstrijken van deze datum (tenzij er voor die datum onder de garantie een claim is ingediend, die nog niet is afgewikkeld).
  2. Is er geen afloopdatum genoemd en is er bepaald dat de garantie komt te vervallen na retour ontvangst van de garantie en decharge door de begunstigde? Dan  wordt  de garantie pas afgesloten, nadat wij de originele garantie retour hebben ontvangen vergezeld van een verklaring van decharge ondertekend door de begunstigde. Een voorbeeld van een dergelijke verklaring is standaard bijgesloten bij onze garantieteksten.

    Deze kan door de begunstigde per aangetekende post gezonden worden naar:

    Rabobank, afdeling Trade Services
    Winthontlaan 1 (UW 5)
    3526 KV Utrecht


  3. Indien de garantie is gesteld door een buitenlandse bank onderworpen aan het lokale recht van die bank; neem dan telefonisch (030-2163600) contact op met de Trade Service Desk voor advies omtrent de beëindiging.
Voorbeeld decharge verklaring (PDF)

Zelf regelen & Contact