Trade Services

Zekerheid over verplichtingen, levering en betalingen. Vraag online uw bankgarantie, Letter of Credit of documentair incasso aan.

Een internationale bankgarantie biedt meer zekerheid als u zakendoet met buitenlandse handelspartners. Met een bankgarantie krijgt u een financiële vergoeding als uw leverancier of afnemer zijn verplichtingen niet nakomt.

Lees meer over bankgaranties bij import

Lees meer over bankgaranties bij export

Bankgarantie zonder Rabo internetbankieren aanvragen

Heeft u geen toegang tot Rabo Internetbankieren (Professional) of wilt u een bankgarantie aanvragen die niet via de standaard onlinemodule aan te vragen is? U kunt dan een aanvraag of wijziging indienen via onderstaande buttons. Heeft u een eigen tekst voor een bankgarantie, dan kunt u ook gebruik maken van dit formulier. U levert de tekst aan en stemt deze met ons af.

Een aanpassing van een bestaande bankgarantie regelt u via het wijzigingsformulier

Standaard Bankgarantie via Rabo Internetbankieren aanvragen

Heeft u toegang tot Rabo Internetbankieren (Professional) en heeft u een standaard bankgarantie in euro’s in het Nederlands of Engels nodig? De onderstaande bankgaranties vraagt u eenvoudig online aan.

  • Huurgaranties
  • Biedingsgaranties (alleen in het Engels)
  • Betalingsgaranties
  • Vooruitbetalingsgaranties
  • Uitvoeringsgaranties
  • Onderhoudsgaranties
  • Een aanpassing van een bestaande bankgarantie regelt u via het wijzigingsformulier

Met een export incasso houdt u grip op de goederen wanneer u zakendoet met een buitenlandse afnemer. De importeur krijgt de handelsdocumenten pas in handen als hij heeft voldaan aan de incassovoorwaarden. Met een import incasso krijgt u via de bank inzicht in de leveringsdocumenten van uw leverancier.

Lees meer over Documentair incasso bij export

Lees meer over Documentair incasso bij import

Documentair incasso aanvragen

Een export incasso vraagt u eenvoudig online aan. Vul het wijzigingsformulier in als u een lopende export incasso wilt aanpassen.

Een Letter of Credit (L/C) geeft u als exporteur meer betalingszekerheid en als importeur meer zekerheid over levering. De Rabobank of de bank van uw buitenlandse afnemer staat garant voor de betaling.

Lees meer over import Letter of Credit

Lees meer over export Letter of Credit

Letter of Credit aanvragen

Vraag online een nieuwe Letter of Credit aan. Een aanpassing van een lopende Letter of Credit geeft u door met het onderstaande wijzigingsformulier.

Welk product past bij u?

Welk product past bij u?

Stappenplan online aanvragen

Gebruik de aanvraagformulieren op de productpagina’s om uw opdracht in vier stappen bij ons aan te leveren.

  1. Vul het onlineformulier volledig in.
  2. U ontvangt het ingevulde aanvraagformulier per e-mail.
  3. Print het aanvraagformulier uit en laat het ondertekenen door de bevoegde vertegenwoordigers of gemachtigde. Het sleutelgetal hoeft u alleen in te vullen als u dit met de bank bent overeengekomen. Anders kunt u dit blanco laten.
  4. Scan het document in en stuur het via e-mail naar ts.verwerking@rabobank.nl. In het geval van een export incasso stuurt u het getekende formulier samen met de documenten naar Trade Services.

Veelgestelde vragen

Waar moet ik mijn documenten naartoe sturen?

U kunt uw opdrachtformulieren aanleveren bij ons via e-mail: ts.verwerking@rabobank.nl of u kunt ze via de post opsturen naar: 

Rabobank, afdeling Trade Services
Leidseveer 30-35 (UL 3.01)
3511 SB Utrecht

Wanneer ontvang ik mijn documenten?

Binnenlandse koerierszendingen worden doorgaans de volgende werkdag vóór 10.00 uur bij u afgeleverd.

Hoe kan ik de status van mijn zending volgen?

De status van uw zendingen kunt u volgen via de website van Parcel International op basis van het referentienummer van uw product. Dit nummer vind u op de correspondentie van de Rabobank. De referentienummers voor Bankgaranties beginnen met GU of GB, voor Letter of Credit met LM of LX en voor documentaire incasso’s met CM of CX.

Volg uw zending via www.parcelinternational.nl

Mijn goederen zijn geadresseerd aan de bank, wat nu?

Sommige leveranciers adresseren de goederen niet zoals aangegeven wordt in het Letter of Credit of Documentair Incasso, maar aan de Rabobank. Dit wordt gedaan omdat er gedacht wordt dat dit extra zekerheid met zich meebrengt of omdat het een wettelijke verplichting is in het land van de exporteur. Als u over de goederen wilt beschikken, zal de Rabobank deze vrij moeten geven. Dit kunt u aanvragen via de verklaring goederenvrijgave. U kunt de verklaringen hieronder downloaden. U kunt deze invullen en per e-mail versturen naar Rabobank Trade Services via: ts.verwerking@rabobank.nl.

Goederenvrijgave Letter of Credit

Goederenvrijgave Documentair Incasso

Ik moet een wissel aanleveren, hoe ziet zoiets eruit?

Hieronder vindt u een voorbeeld van een wissel. Met behulp van dit bestand kunt u de wissel zelf invullen.

Voorbeeld Bill of Exchange

Uitleg Bill of Exchange

Hoe krijg ik ondersteuning bij het invullen van de online opdrachtformulieren?

Voor inhoudelijke vragen over onze producten kunt u contact opnemen met de Trade Service Desk via telefoon: +31 (0) 30 216 36 00 (op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur & 13.00 tot 17.00 uur) of per e-mail. Wilt u meer weten over het managen van handelsrisico’s bij uw internationale transacties? Neem dan contact op met uw accountmanager.

Stuur een e-mail

Bekijk de Disclaimer Trade Service Desk informatie

Waar kan ik terecht voor ondersteuning of vragen over Rabo Trade Access?

Uitgebreide informatie over het gebruik van Rabo Trade Access vindt u op de pagina van Rabo Trade Acces Support. Voor technische vragen belt u met Rabo Corporate Support op 030-71 21 777. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.30 uur. Of stuur een e-mail. Voor inhoudelijke en functionele vragen belt u met de Trade Service Desk op 030-21 63 600. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur & van 13.00 tot 17.00 uur. U kunt ook een e-mail sturen.

Meer info over Rabo Trade Acces Support

E-mail Rabo Corporate Support

E-mail Rabo Trade Service Desk

Ik moet een sleutelgetal invullen, wat is dat?

Op het opdrachtformulier wordt bij de handtekening gevraagd om een sleutelgetal. Dit hoeft u alleen in te vullen indien u dit met de bank bent overeengekomen. Anders kunt u dit veld blanco laten.