Acceptgiro

Als ondernemer wil je mee met de tijd. De wereld digitaliseert. Acceptgiro’s worden steeds minder vaak gebruikt en meestal online betaald. Denk daarom na over alternatieven.

  • Herkenbaar en bruikbaar voor alle betalers.
  • Gestandaardiseerde betalingsinformatie voor de ontvanger.
  • Eenmaal bijgeschreven kan het bedrag niet meer worden teruggeboekt.

Productdetails

De kenmerken, alternatieven en kosten van de Acceptgiro

Kenmerken

Geld ontvangen via de acceptgiro

Voordat je acceptgiro’s kunt gaan verspreiden moet je een acceptgirocontract afsluiten met de Rabobank en beschikken over een zakelijke rekening. Neem hiervoor contact met ons op. Daarnaast moeten jouw processen en systemen geschikt zijn voor het produceren en administratief verwerken van acceptgiro’s. Je hebt hierbij andere partijen nodig zoals een drukker, servicebureau of softwareleverancier.

De meeste klanten nemen de gegevens van de acceptgiro over in online bankieren. Klanten die niet online bankieren kunnen de acceptgiro invullen, ondertekenen en naar hun eigen bank sturen.

Het gebruik van acceptgiro heeft ook nadelen:

  • Je bent afhankelijk van het betaalmoment van je klant
  • Hogere verwerkingskosten (o.a. papier- en portokosten) dan bijvoorbeeld incasso of iDEAL
  • Bij online bankieren wordt het betalingskenmerk niet altijd (correct) overgenomen door de betaler

Meer dan 80% van alle acceptgiro’s worden online betaald en de acceptgiro wordt steeds minder vaak gebruikt. Denk daarom na over alternatieven.

Online betaalde acceptgiro verwerkt als Eurobetaling:

Vanaf februari 2018 verwerken wij via internet of mobiel betaalde acceptgiro’s als Eurobetaling. Dit voeren alle Nederlandse banken stap voor stap in.

Wanneer verwerken wij online betaalde acceptgiro’s als Eurobetaling?

  • Vanaf februari 2018 verwerken wij aan jou betaalde acceptgiro’s van ING-klanten
  • Vanaf maart 2018 verwerken wij aan jou betaalde acceptgiro’s van Rabobankklanten
  • Na maart volgen de betaalde acceptgiro’s van andere banken

Wat betekent dit voor jou?

  • Je ziet online betaalde acceptgiro’s als Eurobetaling op jouw rekeningoverzicht
  • Je betaalt het Eurobetalingtarief in plaats van het acceptgirotarief
  • Je kunt jouw klanten gericht andere betaalmethoden aanbieden omdat je meer inzicht hebt in hoe jouw klanten de acceptgiro betalen
Alternatieven

Alternatieven voor de Acceptgiro

Acceptgiro’s worden steeds minder vaak gebruikt en meestal online betaald. Denk daarom na over alternatieven. Welke alternatieven voor jouw bedrijf het beste zijn, is mede afhankelijk van:

  • Stuur je je facturen periodiek, onregelmatig of eenmalig?
  • Wil je jouw klanten vooraf of achteraf laten betalen?
  • Stuur je je facturen op papier of digitaal?
  • Hoe ziet klantenbestand eruit (demografisch, leeftijd, achtergrond)?

Wij adviseren je hier graag over.

Digitaal factureren

De manier waarop je jouw facturen verstuurt, bepaalt mede hoe deze door jouw klanten betaald worden.

  • Digitaal factureren leidt tot efficiëntere en goedkopere, elektronische betaalwijzen zoals Incasso en iDEAL
  • Stap daarom nu over op digitaal factureren (bijv. via Mijn Omgeving, e-mail)

Bij digitaal factureren ben je afhankelijk van de mate waarin jouw klanten je facturen digitaal kunnen ontvangen en deze ook online kunnen betalen. Sommige van jouw klanten kunnen hun geldzaken wellicht alleen via papier afhandelen. Daarom wil je jouw klanten een facturerings- en betaalwijze op maat bieden. Denk hierbij aan de volgende alternatieven.

Euro-incasso

Als je jouw klanten eenmalig of regelmatig factureert, is een incassocontract een goed alternatief voor de Acceptgiro. Klanten machtigen je om automatisch een bedrag af te schrijven. Dat scheelt je per maand veel tijd en moeite. Incasso kan gebruikt worden in combinatie met zowel een digitale als een papieren factuur. Incasso is een prima alternatief voor klanten die niet online kunnen betalen.

Meer lezen over Euro-incasso

Betaalverzoek/ iDEAL

Klanten betalen jouw facturen simpel, snel en veilig via iDEAL. In Nederland is iDEAL de populairste manier om te betalen bij online shoppen. Maar er zijn meer mogelijkheden:

  • Leid je klanten naar jouw website en stel facturen beschikbaar in de ‘Mijn omgeving’ waar je klanten via iDEAL kunnen betalen
  • Stuur je klanten via Betaalverzoek een e-mail, SMS, WhatsApp of ander bericht met factuur waarin direct een iDEAL-betaallink is opgenomen
  • Voeg een iDEAL-QR code toe aan je factuur die jouw klant kan scannen met zijn smartphone en direct betalen

Meer lezen over Betaalverzoek Meer lezen over iDEAL

Overschrijving

Als je klant jouw factuur via een overschrijving betaalt, heet dat bij Rabobank een eurobetaling. Zorg ervoor dat de gegevens die jouw klant nodig heeft om je te betalen overzichtelijk op de factuur vermeld staan. Dit voorkomt fouten.

Meer lezen over betalen van facturen via overschrijving

Facturis: platform voor ontvangen, maken, sturen en beheren van facturen

Het implementeren van verschillende manieren van factureren en betaalwijzen kan complex zijn binnen je organisatie. Facturis kan je hierbij helpen.

  • Ontvang, maakt, stuur en beheer je facturen vanuit één platform
  • Verzend jouw facturen en ontvang je betalingen zoals jij dat wilt. En zoals jouw klanten dat willen
  • Facturen worden vaak sneller worden betaald

Meer lezen over Facturis

Kosten

Dit product valt onder het Rabo Startersvoordeel. Op deze manier kun je op een goedkopere manier ontdekken of dit product bij jouw situatie past.

Voorwaarden

Zelf regelen & Contact