Incasso Support

Hoe werkt incasseren met een Euro-incasso?

Euro-incasso
Soort debiteurParticulier en Zakelijk
Terugboekingstermijn debiteur ongeacht reden8 weken
Registreren machtiging door debiteur bij zijn bankNee

Hoe werkt incasseren met een Bedrijven Euro-incasso?

Bedrijven Euro-incasso
Soort debiteurZakelijk
Terugboekingstermijn debiteur ongeacht reden0 dagen
Registreren machtiging door debiteur bij zijn bankJa

Meer support voor Incasso

Stap voor stap bekijken hoe Incasso werkt? Klik door naar de supportpagina die je nodig hebt.

Adresboek Rabo Internetbankieren of aparte incassosoftware

Gebruik ik het incasso-adresboek in Rabo Internetbankieren?

Het incasso-adresboek in Rabo Internetbankieren (Professional) ondersteunt een eenvoudige incasso-administratie. Je legt naam en rekeningnummer van je debiteuren/ leden vast. Je kunt aan elk individueel adres een eigen incassobedrag koppelen. Daarnaast kun je labels toekennen, bijvoorbeeld jeugdlid, seniorlid, of tariefklasses. Op die manier kun je ook eenvoudig groepen maken van debiteuren van wie je een incasso wilt doen. In principe kun je een onbeperkt aantal debiteuren opnemen in het incasso-adresboek.

Gebruik ik aparte incassosoftware (boekhoudpakket)?

Het kan echter interessant zijn om gebruik te maken van aparte incassosoftware, bijvoorbeeld als onderdeel van je boekhoudpakket of ledenadministratie. Er zijn veel verschillende soorten softwarepakketten op de markt die een debiteuren/ ledenadministratie bieden in combinatie met een incassofunctie. Het is ook mogelijk om dit geheel online te doen.

Bepaal je keuze aan de hand van de volgende vragen:

  • Van hoeveel debiteuren wil je incasseren en wat is het verloop hierin? Als je van veel debiteuren wilt incasseren of deze wijzigen vaak, dan kan aparte incassosoftware efficiënter werken.
  • Wil je meer gegevens van je debiteuren of leden registreren dan naam en rekeningnummer? Incassosoftware wordt vaak als onderdeel van een complete debiteuren- of ledenadministratie aangeboden, waarin je meer gegevens kunt vastleggen, zoals (email)adressen, telefoonnummers, soort lidmaatschap of teamindeling.
Foutcodes

Bepaal aan de hand van de afkeurcode die je krijgt of je de incasso opnieuw kunt aanbieden. Kijk hier voor de foutcodes:

Foutmeldingen bij Euro-incasso en Eurobetaling

Bestanden testen

Bij het testen van bestanden controleer je of al je bestandswijzigingen correct zijn doorgevoerd. Dit voorkomt dat je op een ongelegen moment vaststelt dat betaal- en incasso-opdrachten niet verwerkt kunnen worden.

Bestanden testen

Incassocontract inzien en wijzigen

Incassocontract online wijzigen?

In 4 stappen kun je jouw bestaande Euro-incassocontract met Rabobank zelf aanpassen. De wijzigingen die je online doorgeeft, zijn de volgende werkdag doorgevoerd.

Wijzigingen die mogelijk zijn voor je Euro-incassocontract:

  1. Aanpassen maximum bedrag per periode.
  2. Aanpassen maximum bedrag per incasso.

Wil je jouw incassoperiode wijzigen of een incassorekening toevoegen of verwijderen, dan kan dit nog niet online, neem contact op met de bank. Wijzigingen op een Bedrijven Euro-incassocontract kun je niet online doorgeven.

Handig om te weten:

  • Wettelijke vertegenwoordiger kan online wijzigen.
  • Om online je incassocontract te kunnen wijzigen dient je KvK-nummer bij de bank bekend te zijn.
Alerts instellen voor niet gelukte incasso’s

Blijf op de hoogte van niet gelukte incasso’s door het instellen van alerts. Bekijk de demo over hoe je dit kunt instellen.

Veelgestelde vragen

Hoe werkt Digitaal Incassomachtigen?

Je hebt een incassocontract, een website en een aansluiting op Rabo Digitaal Incassomachtigen nodig om digitale machtigingen van klanten te kunnen ontvangen. Je installeert de machtigingsknop op je website als betaalmethode of je leidt je klant door naar de ‘kassa’ van je serviceprovider.

In de demo op Incassomachtigen.nl kun je zelf de stappen doorlopen. Selecteer de Rabobank in het veld 'Kies uw bank'.

Bekijk de demo op Incassomachtigen.nl Lees meer over Digitaal Incassomachtigen

Wanneer kan ik online mijn incassocontract wijzigen?

Dit is alleen mogelijk als je:

  • inlogt in je zakelijk internetbankieren met een zakelijke pas;
  • je KvK nummer bij de bank bekend is;
  • je meest recente bestuursgegevens in het systeem van de bank staan.

Welke incassocontractgegevens kan ik wijzigen?

Je kunt het maximum bedrag per incasso-opdracht, het maximumbedrag per periode en de reden voor incasso wijzigen.

Wie binnen mijn organisatie mag een incassocontract wijzigen?

De rekeninghouder, of als er meerdere zijn, alle wettelijke vertegenwoordigers. Bij een vereniging moeten bijvoorbeeld de penningmeester, secretaris en voorzitter ondertekenen. Deze moeten wel bij de bank bekend zijn.

Wat moet ik vooraf weten voordat ik kan gaan wijzigen?

Relevante gegevens zijn:

  • Ga je binnenkort contributies of tarieven verhogen?
  • Verandert er iets in je leden- of klantenbestand?
  • Ga je voor nieuwe diensten incasseren?
  • Ga je vaker of juist minder vaak incasseren?

Wanneer zijn de gewijzigde limieten actief?

Eén werkdag nadat het contract volledig, dus door alle ondertekenaars, ondertekend is. Ben je de enige ondertekenaar? Dan kun je de eerste (werk)dag na je aanvraag al met de nieuwe limieten werken.

Tijdslijnen bij incasseren

Sinds november 2016 kunnen alle types Euro-incasso (eerste, volgende, eenmalige, laatste) twee werkdagen na ontvangst door de bank worden bijgeschreven. Voor Bedrijven Euro-incasso blijft dit de volgende werkdag, bij ontvangst door de bank vóór 11 uur.

Het gebruik van een eerste/ first incasso is niet meer verplicht; incasso’s worden niet meer afgekeurd bij onjuist gebruik hiervan. Je mag in plaats van een eerste/ first incasso een volgende/ recurrent gebruiken.

Om van deze verandering te profiteren moet je mogelijk je incassosoftware aanpassen. Je bent dit niet verplicht. Het is mogelijk dat je softwarepartner de wijziging in rekening brengt. Je incassoproces blijft zonder aanpassing gewoon functioneren. Je kunt de verandering ook op een later tijdstip doorvoeren.

WanneerWat te doen
2 weken voor incassoLaat je klant uiterlijk vandaag weten welk bedrag je wanneer gaat incasseren, tenzij je in je voorwaarden een kortere termijn heeft afgesproken.
2 werkdagen voor incasso*Je incasso’s worden twee werkdagen na verzending bijgeschreven, tenzij je een latere uitvoerdatum kiest.*
1 werkdag voor incassoBedrijven Euro-incasso’s die je op een werkdag voor 11 uur via internetbankieren instuurt, worden de volgende werkdag bijgeschreven, tenzij je een latere uitvoerdatum opgeeft. Laatste dag waarop je klant een (Bedrijven) Euro-incasso kan weigeren.
Dag van de incassoDag waarop de Euro-incasso wordt verwerkt.
2 werkdagen na incassoLaatste dag waarop de bank van je klant een Bedrijven Euro-incasso kan terugboeken.
5 werkdagen na incassoLaatste dag waarop de bank van je klant een Euro-incasso kan terugboeken.
8 weken na incassoLaatste moment voor je klant om de Euro-Incasso terug te boeken.
13 maanden na incassoLaatste moment voor je klant om een verzoek tot terugboeking (Melding Onterechte Incasso) in te dienen.
36 maanden na incassoEen machtiging die 36 maanden niet is gebruikt, mag je niet meer gebruiken.

*Incassobestanden die de bank uiterlijk om 7.00 uur ontvangt, worden de volgende werkdag bijgeschreven, tenzij je een latere uitvoerdatum aangeeft.

Zelf regelen & Contact