Dit zijn de laatste trends op het gebied van betalen

Dit zijn de laatste trends op het gebied van betalen

Van QR-code tot Apple Pay; er komen steeds meer nieuwe betaalmogelijkheden bij. We geven je een update over de nieuwste trends én kijken naar de toekomst. Zo kun jij je nu al voorbereiden op hoe jouw klant wil betalen.

Als ondernemer weet je er natuurlijk alles van: het gedrag van consumenten is wisselvallig. Wat vandaag hot is, is dat morgen not. Dat merk je aan de manier waarop mensen hun inkopen doen, maar zeker ook aan hoe je klanten willen afrekenen. Dat steeds minder consumenten contant betalen was al duidelijk, maar ook de pinpas en de creditcard hebben er concurrenten bij gekregen. Jasper Goeman, Area Lead Sales & Alliances bij Rabobank schetst de belangrijkste ontwikkelingen.

Stijger met stip: e-wallet

Een e-wallet is een digitale portemonnee die ontstaat wanneer je een bankrekening koppelt aan een app – bijvoorbeeld op een smartphone. Vooral in het buitenland is deze vorm van betalen mateloos populair, maar ook in Nederland is het in opkomst. De e-wallet is ooit gestart om af te rekenen op het online kanaal, oftewel in webshops via PayPal. Maar dankzij technische ontwikkelingen wordt het nu ook steeds meer in de offline wereld gebruikt. Zo werken e-wallets via de NFC-techniek op de smartphone, waardoor consumenten kunnen afrekenen met een chip in hun mobiel die zij voor de pinterminal houden. Apple Pay zorgde in Nederland voor een doorbraak van de e-wallet in het offline betalen. Maar ook Samsung, Google en Amazon hebben inmiddels een e-wallet ingericht.

Tip: uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle betalingen in Nederland worden gestart of afgerond met de mobiele telefoon. Veel ondernemers zijn zich hier nog nauwelijks van bewust en hebben de betaalpagina van hun webshop er nog niet goed op ingericht.

Comeback kid: QR-code

Betalen door een QR-code te scannen werd al in 2012 geïntroduceerd. Toch brak deze betaalvorm in Nederland nauwelijks door. In tegenstelling tot veel Aziatische landen, overigens. Maar mede door de coronacrisis krijgt betalen via de QR-code een herkansing. Hiervoor hoeven mensen om af te rekenen namelijk niets anders aan te raken dan hun eigen vertrouwde telefoon. De bekendste betaalvorm in Nederland, iDEAL, heeft de QR-code inmiddels omarmd. Ook via de Rabo App kunnen mensen daardoor afrekenen door een QR-code te scannen met hun mobiel of tablet.

Runner up: betalen via WhatsApp

In Brazilië is Facebook gestart met een eigen vorm van betalen via WhatsApp. Een slimme keuze. Want om een nieuwe betaalvorm succesvol te introduceren, heb je vooral een kritische massa van consumenten nodig die het willen gebruiken. De aanbieders volgen dan rap. Grote online bedrijven als Facebook en Apple hebben die massa, waardoor het voor deze techbedrijven aantrekkelijk is om betaalsystemen op te zetten. Ondernemers kunnen klanten straks een factuur sturen via een WhatsApp, die mensen kunnen betalen zonder daarvoor de chat te verlaten.

Grote verliezer: cash

Tegenover de winst van alle girale betalingen staat ook een verliezer: contante betalingen.

In 1990 gingen we voor het eerst pinnen. De technologie maakte een snelle opmars, maar tot 2010 was cash bij kleine transacties nog altijd king. Daarna werd pinnen pas echt de norm. Maar ook deze girale balietransactie veranderde de afgelopen jaren ingrijpend. Toen in 2015 de contactloze betaling werd ingevoerd, verloor niet alleen de contante betaling, maar ook de traditionele pintransactie zijn aantrekkingskracht. Vandaag is de contactloze betaling veruit de populairste vorm van betalen aan de kassa en voeren contante betalingen een achterhoedegevecht.

De conclusie: spreid je kansen

Eén ding is zeker: consumenten hebben behoefte aan gemak én betrouwbaarheid. Ook als het gaat om afrekenen. Dus moet je hen als ondernemer de meest gebruikte betaalmethoden aanbieden. Kies voor een omnichannel-benadering, oftewel betaalmogelijkheden voor zowel offline als online. Van banktransfer (iDEAL), tot creditcard (Visa, Mastercard, AMEX), de e-wallet (PayPal, Apple Pay) of achteraf betalen (AfterPay of Klarna). Dat kan via een betaalprovider die je ontzorgt doordat alle betaalmethodes worden ondersteunt, zoals Rabo OmniKassa.

Zelf regelen & Contact