Rabo OmniKassa 1.0 Support

Online ondersteuning voor je Rabo OmniKassa. Support, installatie en gebruik.

Let op! Rabo OmniKassa 1.0 gaat stoppen

Rabo OmniKassa 1.0 houdt 1 maart 2019 op te bestaan. Je hebt een mail ontvangen met meer informatie over deze beëindiging. Zorg dat je tijdig overstapt op Rabo OmniKassa 2.0 als je online betalingen wilt blijven ontvangen.

Online ondersteuning Rabo OmniKassa 1.0

Bekijk veelgestelde vragen en informatie over de installatie, activatie en het gebruik van Rabo OmniKassa. Kun je het antwoord op je vraag niet vinden? Je kunt het Support Team Rabo OmniKassa elke werkdag telefonisch bereiken van 8.00 tot 17.30 uur.

Telefoonnummer: 030-712 21 17
E-mail: contact@omnikassa.rabobank.nl

Andere vragen

Heb je vragen over je Rabo SmartPin, OnlineKassa, of Rabo PinBox? Neem dan contact op met het Support Team van de Rabo OmniKassa 2.0 via 030-2131311.

Lees meer over Rabo OmniKassa 2.0

Veelgestelde vragen

Bekijk antwoorden op veelgestelde vragen over Rabo OmniKassa

Hoe werkt de Rabo OmniKassa?

Instructie: zo werkt de Rabo OmniKassa

Hier lees je stap voor stap hoe de Rabo OmniKassa werkt. Of bekijk de video.

1. Je klanten willen betalen

Jouw klanten hebben de gewenste producten geselecteerd in je webwinkel. Zij kunnen betalen door op de betaalknop te klikken, die je in jouw webwinkel geïntegreerd hebt.

2. Betaalverzoek

Je klanten krijgen een pagina met het betaalverzoek te zien. Hier kunnen zij ook kiezen voor de gewenste betaalmethode. Dit kan onderdeel zijn van je eigen webwinkel of het standaard betaalscherm van de Rabo OmniKassa, afhankelijk van de wijze waarop je de Rabo OmniKassa hebt geïntegreerd.

Betaalverzoek

3. Betaalmethodekeuze

Je klanten krijgen een vervolgscherm te zien dat past bij de betaalmethode die zij hebben gekozen. Hier zie je een voorbeeld van het betaalscherm na het kiezen voor betalen met iDEAL.

Rabo Omnikassa iPhone

4. Betaald

Na een betaling wordt je klant teruggeleid naar jouw webwinkel. De Rabo OmniKassa verzendt een signaal naar je webwinkel(pakket) met de status van de betaling. Je kunt de status ook online bijhouden in het Rabo OmniKassa Dashboard.

Rabo Omnikassa iPhone

5. Uitbetaling omzet

Twee werkdagen nadat betalingen aan je webwinkel zijn verricht, krijg je het geld op je rekening. Wij betalen de dagomzet in één keer uit. Het uitbetalen van vreemde valuta kan langer duren.

6. Rapportages

Je krijgt dagelijks een specificatie van de uitbetaling per e-mail (e-statement). In het Rabo OmniKassa Dashboard vind je een totaaloverzicht met volledige transactiegegevens. Deze gegevens kun je exporteren naar onder meer Excel. Je klant ziet op zijn afschrift ‘Rabo OmniKassa’ en jouw webwinkelnaam staan bij de betaling.

Rabo Omnikassa iPhone

Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?

Hoe wijzig ik het e-mailadres waarop ik dagelijks mijn uitbetalingsspecificaties ontvang?

Stuur een e-mail naar: contact@omnikassa.rabobank.nl. Vermeld in deze mail:

  • Het huidige e-mailadres.
  • Het gewenste e-mailadres.
  • Het contractnummer.

Let op: het e-mailadres van je dashboard kan afwijken van het e-mailadres waarop je de specificaties ontvangt.

Wat betekent deze foutmelding?

Wat betekent de foutmelding: “Er is een fout opgetreden. Neem contact op met de webwinkel”?

Deze foutmelding ontstaat als het betaalverzoek van je webshop naar je Rabo OmniKassa niet correct is.

Melding verschijnt bij overgang van testomgeving naar live-omgeving

Ben je vanuit de testomgeving voor het eerst overgegaan naar de live-omgeving? Controleer dan of je de volgende instellingen hebt aangepast:

  • MerchantID.
  • SecretKey.
  • KeyVersion.

Je leest meer informatie hierover op de downloadsite van Rabo OmniKassa.

Naar de downloadsite

Heb je de connector URL aangepast naar https://payment-webinit.omnikassa.rabobank.nl/paymentServlet, zonder .simu ertussen? Je leest meer over het aanpassen van de connector URL in hoofdstuk 3 van de integratiehandleiding: 'Betaalstukken in de Rabo OmniKassa'.

Melding verschijnt in de live-omgeving

Werk je al in de live-omgeving met je Rabo OmniKassa als de foutmelding verschijnt? Controleer dan of er wijzigingen zijn geweest in je software. Als dit niet zo is, mail je betaalverzoek dan naar contact@omnikassa.rabobank.nl. Wij onderzoeken dan de oorzaak van de foutmelding.

Hoe weet ik welke klant een transactie heeft gedaan?

Vanwege wet- en regelgeving zie je in het dashboard geen persoonlijke gegevens van jouw klanten. Je kunt de klantgegevens inzien in je eigen administratie. Deze kun je makkelijk koppelen aan je webwinkelsysteem. Als jouw klant een betaling doet, stuurt je webwinkelsysteem een betaalverzoek naar Rabo OmniKassa. In dit betaalverzoek voeg je een ordernummer toe. Zorg ervoor dat dit nummer hetzelfde is als het nummer in je webwinkelsysteem. Zo koppel je de klantgegevens. Je vindt meer informatie hierover in hoofdstuk 2.2 van de integratiehandleiding: "Beveiliging".

Waar vind ik mijn contractnummer?

Je vindt dit 10-cijferige nummer onder ‘Uw Contractgegevens’ in de bevestigingsmails die je van ons ontvangt. Je vindt je contractnummer ook op de downloadsite. Dit is je merchantID of Winkel-ID, zonder het eerste en de laatste vier cijfers. Bijvoorbeeld:

Merchant ID: 225034567890001
Contractnummer: 2503456789

Hoe kan ik een transactie terugbetalen?

Hoe kan ik een transactie terugbetalen in het Rabo OmniKassa Dashboard en hoelang duurt dit?

Via je dashboard kun je jouw klant terugbetalen. Dit kan binnen 180 dagen na de transactie bij creditcard-, Maestro-, V PAY- en iDEAL-betalingen. Je kunt BCMC-transacties niet terugbetalen via het dashboard. Dat kan alleen via Rabo Internetbankieren (Pro). Je leest meer over het terugbetalen van transacties in hoofdstuk 3.2.5 van de gebruikershandleiding dashboard (PDF): "Een transactie terugbetalen".

Je klant ontvangt de terugbetaling na twee werkdagen. Voor vreemde valuta is dat vier werkdagen. De terugbetaling wordt verrekend met je dagomzet. Als je dagomzet onvoldoende is om de terugbetaling te kunnen verrekenen, dan wordt het resterende bedrag automatisch afgeschreven van je betaalrekening.

Wijzigingen doorgeven

Informatie over het wijzigen van gegevens in de Rabo OmniKassa

Gegevens wijzigen

Wijzig de gegevens van je contactpersoon. Je kunt ook gebruikers toevoegen, verwijderen of autoriseren.

Contactpersoon wijzigen Gebruikersgegevens wijzigen

Naam webwinkel wijzigen

Wijzig de naam van je webwinkel in de Rabo OmniKassa, inclusief de omschrijving die je klanten op hun rekenafschrift zien.

Naam van je webwinkel wijzigen

Opzeggen

Er is een vernieuwde versie van de Rabo OmniKassa beschikbaar, de Rabo OnlineKassa. Met Rabo OnlineKassa zorg je ervoor dat jouw klanten gemakkelijk online kunnen betalen. Via het Rabo OmniKassa 2.0 dashboard beheer je jouw Rabo OnlineKassa en je online transacties. Je kunt in het dashboard zelf betaalmethoden toevoegen of verwijderen, eenvoudig terugbetalingen regelen en realtime de status en detail van transacties bekijken.

Lees meer over Rabo OmniKassa 2.0 Rabo OmniKassa opzeggen

Nieuwe betaalmethode of webwinkel toevoegen

Andere vragen

Vraag je een nieuwe betaalmethode aan of wil je extra webwinkels toevoegen? Dan heb je Rabo OmniKassa 2.0 nodig. Wij zetten je huidige Rabo OmniKassa automatisch over naar Rabo OnlineKassa. Ook je eventuele huidige pinoplossingen voegen wij toe. Zo heb je al jouw betaaloplossingen overzichtelijk bij elkaar in Rabo OmniKassa 2.0.

Lees meer over Rabo OmniKassa 2.0 Betaalmethode(n) toevoegen Webwinkel(s) toevoegen

Gebruiken

Het gebruik en de functionaliteiten van Rabo OmniKassa

Downloadsite Rabo OmniKassa

De downloadsite is de omgeving waar je jouw geheime sleutels kunt ophalen en vernieuwen. Deze is beveiligd met een gebruikersnaam en wachtwoord. De gebruikersnaam wordt per e-mail verzonden. Deze e-mail gaat naar de technische contactpersoon die je zelf hebt opgegeven.

Ga naar de downloadsite

Handleiding downloadsite

Hoe je de downloadsite kunt gebruiken, lees je in de handleiding. Daarin staat hoe je inlogt, navigeert en hoe je de geheime sleutels kunt downloaden en vernieuwen.

Dashboard Rabo OmniKassa

Op het dashboard krijg je als ondernemer inzicht in de transacties die in de Rabo OmniKassa verricht zijn. Je kunt daar zoeken in transacties en resultaten van zoekacties exporteren naar Excel. Enkele standaard rapportages worden opgestuurd via e-mail. Binnen het dashboard kun je ook betalingen terugstorten, ook als het om een deel van het bedrag gaat.

Ga naar het dashboard

Handleiding dashboard

In de gebruikshandleiding van het dashboard kun je de basisinformatie vinden over hoe je de Rabo OmniKassa kunt gebruiken. Hierbij kun je denken aan informatie over hoe je kunt inloggen in het dashboard. Ook instructies voor het beheren van gebruikersgegevens en transacties staan erin beschreven.

Betaalmethodelogo’s

Door logo's van de door jou geaccepteerde betaalmogelijkheden in je webwinkel te plaatsen, is het voor je klanten duidelijk op welke manieren je betalingen accepteert. Hieronder vind je een overzicht van alle betaalmethoden en kassaservices die in de Rabo OmniKassa te gebruiken zijn. De logo’s kun je downloaden als ZIP bestand. In het ZIP bestand tref je ook banners van verschillende betaalmethoden aan. Handig voor je webwinkel.

Regels voor het gebruiken van logo's

  • Er mogen geen andere grafische elementen het logo omringen of belemmeren.
  • Het logo mag op iedere achtergrond geplaatst worden, mits er voldoende contrast is tussen het logo en de achtergrond.
  • Voor de duidelijkheid richting je klanten wordt aanbevolen om op iedere pagina waar informatie verschijnt over Betalen op internet het logo te plaatsen van de betaalmethoden die jouw webwinkel accepteert.

Download alle logo’s

De techniek achter Rabo OmniKassa

Betaalverzoeken worden aan de Rabo OmniKassa aangeleverd via een HTML formulier of een HTTP post bericht. De Rabo OmniKassa toont schermen aan de consument en begeleidt de consument verder naar de schermen van de verschillende betaalmethodes. Het resultaat van de betaling wordt gerapporteerd aan de webwinkel. Dit gebeurt ook als de consument niet terugkeert in de webwinkel zelf.

Wat is de techniek achter de Rabo OmniKassa

Veiligheid

De Rabo OmniKassa maakt het voor de ondernemer mogelijk om goederen en diensten via internet compleet beveiligd te laten betalen. Het platform voor betalingen voldoet aan de PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standaard). Met de Rabo OmniKassa hoef je eventuele gevoelige gegevens zoals het PAN (Persoonlijke Account Nummer) dat voor betalingen gebruikt wordt, niet te weten.

Alle communicatie wordt beveiligd uitgewisseld tussen de webwinkel en de betaalserver via een gedeelde geheime sleutel. Deze sleutel is opgeslagen in een beveiligde omgeving van je webwinkel.

Hoe voorkom ik creditcardfraude?

De creditcard verwerker van de Rabo OmniKassa monitort actief de frauderisico's van je betalingen. Als hieruit blijkt dat frauderisico's te groot worden, kan dit leiden tot het tegenhouden van een creditcard betaling.

Voorwaarden

Technische informatie

Integreren met webwinkelpakketten en met plug-ins

Plug-ins voor Rabo OmniKassa

Plug-ins voor Rabo OmniKassa

Een plug-in bevat een standaard programmeercode voor een directe koppeling tussen jouw webwinkel en de Rabo OmniKassa. Door het gebruik van dit standaardscript hoef jij of je installateur niet zelf een programmeercode te schrijven. Er zijn plug-ins beschikbaar voor verschillende webwinkelpakketten. Standaard zorgt de plug-in voor de installatie in de testomgeving. Zodra de getekende overeenkomst door de Rabobank is goedgekeurd, ontvang je de informatie die nodig is om de Rabo OmniKassa te vervolgens activeren.

Beschikbare plug-ins voor de Rabo OmniKassa bij iDEAL Checkout

CS CartOpenCartWebsite Baker & Bakery
DantoCartosCommerceWordPress & e-Shop
Joomla & HikaShopOsDateWordpress & MarketPress
Joomla & JoomDonationPrestashopXT-Commerce
Joomla & VirtuemartQuickCartXT-Commerce Veyton
MagentoSmartJobBoardZenCart
MijoShop (OpenCart)Tomatocart

Plug-ins downloaden via idealcheckout.nl

Disclaimer
Je neemt deze plug-ins rechtstreeks af van de ontwikkelaar van de plug-ins, iDEAL Checkout. De Rabobank is daarbij geen partij. De plug-ins zijn door iDEAL Checkout naar eigen inzicht ontwikkeld. De Rabobank heeft de plug-ins gecontroleerd op compatibiliteit met de Rabo OmniKassa, maar kan niet instaan voor een correcte werking van de plug-ins. De Rabobank wijst iedere aansprakelijkheid af voor vergoeding van eventuele schade, geleden door jou als gevolg van het gebruik van de plug-ins. In geval van problemen met de (werking van de) plug-ins dien je contact op te nemen met iDEAL Checkout.

Webwinkelpakketten met standaardmodules

Het gebruiken van een standaardmodule maakt de installatie eenvoudiger. Zo hoef je geen gebruik te maken van de voorbeeldcodes in PHP en .NET of zelf te programmeren.

Standaardmodules webwinkelsoftwarepakketten

Je kunt voor de juiste modules ook terecht bij Shopfactory, Shoptrader, Logivert, Luondo, Q-Invoice, WeFact en TweeGo.

Rabo Omnikassa integreren

Het integreren van de Rabo OmniKassa vereist technische kennis. Wij raden je aan om eerst de integratiehandleiding goed door te lezen. Je kunt gebruikmaken van voorbeeldcodes waarmee je de Rabo OmniKassa kunt koppelen aan jouw webwinkel. Je kunt ook kiezen voor een standaardmodule of een plug-in, waardoor je geen eigen code hoeft te schrijven en de installatie eenvoudiger wordt. Een goede webwinkelbouwer kan je ook helpen bij de installatie.

Integratiehandleiding

De integratiehandleiding legt uit hoe je de Rabo OmniKassa integreert in jouw webwinkel. Je leest hoe een betaalverzoek moet worden geprogrammeerd en hoe het resultaat van dit betaalverzoek als responsbericht door de Rabo OmniKassa aan de webwinkel wordt teruggestuurd.

Voorbeeldcodes

Voor de integratie van de Rabo OmniKassa in jouw webwinkel is kennis nodig van programmeertalen zoals Java, PHP of .NET. Voor het programmeren zijn voorbeeld programmacodes beschikbaar in de programmeertalen PHP en .NET. Die vind je in de ZIP-bestanden hieronder. Je kunt per programmeertaal kiezen tussen ZIP-bestanden met een Nederlandstalige of Engelstalige toelichting.

Voorbeeldcode Rabo Omnikassa PHP

Example program code PHP

Voorbeeldcode Rabo Omnikassa .NET

Example program code .NET

 

UTF8 formaat

Voorbeeldcode Rabo OmniKassa PHP

Example program code PHP

Voorbeeldcode Rabo OmniKassa .NET

Example program code .NET

Belangrijke links

Kies direct voor inloggen in je dashboard, meldingen en storingen of bekijk fraude- en securitytips.

Zelf regelen & Contact