Rabo PinBox support

Service en ondersteuning voor installatie en gebruik.

Installeren en activeren

Hieronder vind je informatie over de installatie, gebruik en activatie van jouw eigen pinautomaat. Houd er rekening mee dat Rabobank je soms moet doorverwijzen naar je leverancier voor support, omdat wij geen leverancier van eigen pinautomaten zijn.

Eigen pinautomaat gebruiken

Wanneer je een pinautomaat bij een andere leverancier koopt of al een bestaande pinautomaat hebt, is het mogelijk om Maestro, V PAY, MasterCard en VISA betalingen via de Rabobank te accepteren. Om pintransacties te kunnen ontvangen op jouw eigen automaat, heb je een Rabo OmniKassa 2.0 overeenkomst nodig. Lees hier onder meer over pinnen met je eigen automaat en vraag Rabo OmniKassa 2.0 aan als je dat nog niet gedaan hebt.

Eigen automaat toevoegen aan het Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard

Je voegt een eigen automaat toe aan je dashboard door op ‘Winkels en Verkooppunten’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in je Rabo OmniKassa 2.0 dashboard. Wil je een eigen automaat toevoegen aan een nieuwe winkel of verkooppunt ? Voeg dan eerst een nieuwe winkel en/of verkooppunt toe aan je dashboard en klik vervolgens in het nieuwe verkooppunt op ‘Pinautomaat toevoegen’. Wil je een eigen automaat toevoegen aan een bestaand verkooppunt? Navigeer dan naar dit verkooppunt in je dashboard en klik op ‘Pinautomaat toevoegen'. Klik vervolgens op de oranje knop ‘Eigen automaat toevoegen’ boven in je scherm. Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.

Eigen automaat activeren

Om jouw eigen automaat volledig te koppelen aan Rabo OmniKassa 2.0, heb je de volgende gegevens nodig:

  • Jouw Merchant ID. Het Merchant ID is gelijk aan je Rabo OmniKassa overeenkomstnummer. Deze vind je in het Rabo OmniKassa dashboard onder de tab ‘Beheer > Contract’.
  • Jouw Terminal ID (6 of 8 posities, ook wel betaalautomaat code of pinautomaat code genoemd) en het bijhorende controlenummer (7 posities). Deze beide nummers ontvang je van jouw betaalautomaatleverancier of kun je bij jouw leverancier opvragen. Als je meerdere betaalautomaatcodes ziet staan in de bevestigingsbrief van je leverancier, gebruik dan de betaalautomaatcode van Equens.

De Terminal ID moet je in het OmniKassa dashboard invoeren wanneer je de eigen automaat toevoegt aan het dashboard. Zie hiervoor ‘Eigen automaat toevoegen aan het Rabo OmniKassa 2.0 dashboard’.

Wanneer je jouw eigen automaat aan het dashboard hebt toegevoegd, moet je de Merchant ID nog invoeren op jouw pinautomaat. Je kunt dit meestal zelf doen in het ‘managers menu’ van de betaalautomaat. De handleiding van je betaalautomaat of je betaalautomaatleverancier kunnen je hierbij helpen. Ook kun je de betaalautomaatleverancier verzoeken dit voor je te doen. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Na verwerking van je nieuwe instellingen bij Equens, zijn je transacties zichtbaar in jouw Rabo OmniKassa 2.0 dashboard (dit duurt maximaal 2 uur).

Naam op afschrift en/of naam van pinautomaat wijzigen in Rabo OmniKassa 2.0

Je kunt de naam van jouw pinautomaat wijzigen voor je eigen administratie. Ook kun je de naam wijzigen die op je afschriften komt te staan. Dit doe je door op ‘Pinautomaten’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in je Rabo OmniKassa 2.0 dashboard. Klik vervolgens naast de betreffende automaat op ‘Acties > Bewerken’ en wijzig de gewenste gegevens. Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.

Pinautomaat beëindigen

Als je geen gebruik meer maakt van je pinautomaat, kun je deze gemakkelijk zelf beëindigen via het Rabo OmniKassa 2.0 dashboard. Dit doe je door op ‘Pinautomaten’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in jouw Rabo OmniKassa 2.0 dashboard. Klik vervolgens naast de betreffende automaat op ‘Acties > Beëindigen’ en kies een beëindigingsdatum. Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.

PinBundel aanvragen

Bij het inrichten van je Rabo OmniKassa dashboard heb je al een keuze kunnen maken voor een pinbundel. De pinbundel sluit je af per aangemaakte winkel in het Rabo OmniKassa 2.0 dashboard. De onderliggende verkooppunten maken gebruik van de pinbundel in deze winkel. De pinbundel is één keer per kalenderjaar te wijzigen of uit te zetten. Een bundel gaat altijd de eerste van de volgende maand in. Houd daarom rekening met de datum waarop je de wijziging doorvoert. Je vraagt de pinbundel aan door in je dashboard naar ‘Winkels en verkooppunten’ te gaan onder ‘Beheer’. Klik vervolgens op de Winkel waar je een pinbundel voor wilt aanvragen of wijzigen. Onderaan deze pagina vind je de knop om je pinbundel aan te vragen of te wijzigen. Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘PinBundel aanvragen’ als je wilt zien hoe je dit doet.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik de pinbon van mijn eigen automaat aanpassen?

Afhankelijk van wie de leverancier van je eigen automaat is, volg je een van onderstaande stappen:

  • Voor pinautomaten van CCV kun je via CCV Helpdesk een wijziging van de bontekst doorgeven. CCV rekent €40 om dit voor jou in je pinautomaat op te voeren (ook als je een CCV Rabo PinBox hebt).
  • Voor pinautomaten van Worldline kun je zelf op de pinautomaat een wijziging van de bontekst doen (zie de handleiding van jouw pinautomaat). Deze wijziging is gratis.
  • Voor pinautomaten van andere leveranciers verwijzen wij je naar desbetreffende leverancier voor werkwijze en kosten.
Kan ik mijn eigen automaat verhuizen naar een ander verkooppunt?

Je kunt jouw pinautomaat verhuizen naar een ander verkooppunt. Je doet dit in je OmniKassa dashboard onder ‘Beheer > Pinautomaten’. Hier klik je op ‘Acties’ en vervolgens ‘Verplaatsen’ naast de pinautomaat die je wilt verhuizen. Kies de winkel en het verkooppunt waar je de pinautomaat naartoe wilt verhuizen. Wijzig daarna indien gewenst de gegevens of retourpin-instelling van jouw pinautomaat. Tot slot moet je de verhuizing bevestigen en tekenen met je bankpas en Rabo Scanner. Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘Pinautomaat verhuizen’ als je wilt zien hoe je deze stappen uitvoert.

Is het mogelijk om retourpinnen op mijn eigen automaat aan te zetten?

Dit is mogelijk, maar controleer eerst of jouw eigen automaat de juiste software bevat om de retourpinnen functionaliteit te kunnen gebruiken. Als dit mogelijk is, kun je retourpinnen per automaat inschakelen in je dashboard onder het kopje ‘Beheer > Pinautomaten > Retourpinnen’. In de kolom Retourpinnen kun je per pinautomaat kiezen of je retourpinnen aan of uit wilt zetten. Retourpinnen kost €3,60 euro per maand, per automaat. Omdat je per automaat kosten gaat betalen, vragen wij je om te ondertekenen met je bankpas en Rabo Scanner. Hieronder vind je ook een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je retourpinnen aan zet.

Wat als ik een betaling via mijn eigen automaat niet heb ontvangen?

Als bij de dagelijkse controle blijkt dat je één of meerdere transactie(s) mist, vragen wij je om met je bon contact op te nemen met de merchant helpdesk van Equens op 088-38 55999. Zij bekijken wat er met de transactie gebeurd is. Het is belangrijk dat je de kassabon en je contractgegevens bij de hand hebt.

Mochten zij je niet verder kunnen helpen, neem dan met je bon en de informatie van Equens, contact op met het Support Team Rabo OmniKassa 2.0. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 030 – 213 13 11 of e-mailadres contact@omnikassa.rabobank.nl op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Kan ik creditcardtransacties accepteren op mijn eigen automaat?

Dit is mogelijk. Je vraagt het gebruik van MasterCard en VISA aan in het Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard, onder ‘Beheer’ > ‘Betaalmethoden’. Hier stel je ook per verkooppunt in of je gebruik wil maken van creditcard betalingen op je pinautomaat.

Service en support

Voor vragen over de werking, bediening en storingen van jouw betaalautomaat neem je contact op met je eigen automaat leverancier. De contactgegevens van CCV en Worldline vind je hieronder. Als je een andere leverancier hebt, zal je zelf de contactgegevens van die leverancier moeten opzoeken.

Pinautomaat leverancier CCV
Postbus 9226
6800 KH Arnhem
Service Center (voor werking, bediening en storingen betaalautomaten):
088 - 228 98 49

Pinautomaat leverancier Worldline
Wolweverstraat 18
2984 CD Ridderkerk
Technische helpdesk (voor betaalautomaten):
0900 – 22 65 797

Support Team Rabo OmniKassa

Als je een vraag hebt over jouw overeenkomst en handelingen in het OmniKassa dashboard, vind je op deze pagina uitleg over de meest voorkomende processen en lees je de meest gestelde vragen. Heb je een vraag over hoe je een bepaald proces stap voor stap moet doen? Zie dan de handige stap-voor-stap instructies voor pinautomaten die op deze pagina staan. Wil je meer uitgebreide informatie over pinnen met jouw eigen automaat? Zie dan onze uitgebreide Rabo OmniKassa 2.0 handleiding:

Kom je er toch niet uit? Het Support Team Rabo OmniKassa staat klaar om jouw vragen te beantwoorden. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 030 – 213 13 11. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur.

Zelf regelen & Contact