Word ook toekomstproof met coronacrisis

Als plotseling de deuren van je bedrijf moeten sluiten, is dat een flinke tegenvaller. Deze ondernemers proberen in coronatijd door creatieve oplossingen toch omzet te behalen. Tegelijkertijd maken ze hun bedrijf nu toekomstproof. Leer ook van hun ervaringen.

Brouwerij De Leckere

Brouwerij De Leckere: online borrels faciliteren

De ketels in de splinternieuwe en volledig duurzame brouwerij draaiden overuren. Vijftigduizend liter bier stroomde wekelijks naar horeca en supermarkten in het hele land. ‘Het jaar 2020 zag er prachtig uit’, zegt directeur Eric Odenwald van Brouwerij De Leckere. ‘Ook ons eigen café liep als een trein. We koersten af op 50% omzetgroei.’ Totdat de mededeling dat de horeca moest sluiten zorgde voor een fikse kater.

Bier bestellen

De Leckere laat zich niet uit het veld slaan en pakt zaken op die eerder waren uitgesteld door de drukte. ‘Zoals een frissere huisstijl en het brouwen van nieuwe bieren. Ook ontwikkelden we binnen een week een webshop, om tóch te kunnen blijven verkopen.’

Om de stilgevallen levering aan de horeca te compenseren, normaliter zo’n 70% van de afzet, kiest De Leckere voor bezorging. Zoals met de VrijMiBox. ‘Bedrijven die een online borrel organiseren, kunnen bij ons bier bestellen. Wij bezorgen dat bij hun medewerkers. Afrekenen doen we online en door een betaalverzoek te sturen, zo krijgen we sneller ons geld. Daarnaast streamen we elke vrijdag vanuit ons café een bierproeverij. Mensen kunnen die volgen via Facebook en Instagram. Vooraf kunnen ze via onze website een speciale Beer&Bites Box met hapjes en biertjes bestellen die ze online afrekenen. Hier maken wekelijks honderden bierliefhebbers gebruik van.’

Tip van De Leckere

‘Denk na over online mogelijkheden als bezorgen en kies voor een online kassa voor je webshop waardoor je snel je geld uitbetaald krijgt. En speel alvast in op de toekomst door nu na te denken over je strategie. Voor ons blijft online verkoop ook na corona belangrijk. Zorg dat je ervoor klaar bent als de economie weer aantrekt.’

Yogastudio Balanzs: online beleving creeren

De relaxte sfeer in de zes yogastudio’s van Balanzs is omgeslagen in een doodse stilte. Ondernemers Zsoka Bernard-Horsman en Menno Bernard zagen met de lockdown ook hun groeiambities in duigen vallen. ‘Negen jaar geleden openden we onze eerste studio in Den Haag, in 2019 startten we een zesde studio in Utrecht. We bespraken net hoe we onze groei kunnen versnellen, toen de coronacrisis uitbrak.’

Revolutionaire lessen

Meteen regelen de ondernemers een noodkrediet bij Rabobank voor doorlopende kosten. ‘En voor onze klanten boden we binnen een dag online lessen aan. Hiervoor kunnen ze via de website een abonnement afsluiten en online afrekenen. Zo proberen we tóch geld te verdienen. Via ons online kassasysteem houden we inzicht en overzicht over de geldstromen.’

Maar de ondernemers gaan nog een stap verder. ‘We werkten een revolutionair idee uit waarvoor we eerder geen tijd hadden. Daardoor zijn we straks de eerste yogastudio in Europa die online interactieve lessen aanbiedt. De docent kan de deelnemers zien en persoonlijke tips en aanmoedigingen geven. Precies de beleving die ontbreekt bij online lessen. Nu al is onze omzet vier keer hoger dan we dachten. En als we straks weer opengaan, bieden we een unieke mix van online streaming en onze studio’s.’

Tip van Balanzs

‘Zorg dat je mensen juist nu voor langere termijn bindt aan je bedrijf. Bijvoorbeeld door je verdienmodel aan te passen. Wij vinden een online les minder waard en verlaagden daarom de prijs. Je hebt nul procent controle over corona, maar honderd procent invloed op je onderneming.’

Lees hier meer over de betaaloplossingen die jou helpen tijdens de anderhalvemetereconomie, zoals Rabo Betaalverzoek en Rabo OnlineKassa

Zelf regelen & Contact