Drie redenen waarom DaDaWan succesvol is

Waarom is het familiebedrijf DaDaWan succesvol? Omdat het kiest voor een slimme formule, een slimme oplossing voor het personeelstekort én slimme betaalconcepten. Oprichter Danny Deng legt uit.

1. Bedenk een slim concept

‘In onze restaurants komen diverse factoren samen: snelheid, betaalbaarheid, gezondheid en volume. We zijn zes jaar geleden gestart met dit concept. Eigenlijk hebben we een eigen identiteit gegeven aan iets dat zit tussen een restaurant en een healthy fastfood-keten. Bij ons vind je gezonde en vers gemaakte gerechten die binnen 10 minuten op tafel kunnen staan. De kaart biedt voor ieder wat wils. Van biefstuk tot kreeft en van sushi tot friet. Daardoor is DaDaWan toegankelijk voor mensen met een ruimere beurs, maar ook voor diegenen die wat minder te besteden hebben. Dat past bij de totaalbeleving die wij willen bieden. Het mooie is dat daardoor mensen met uiteenlopende budgetten bij ons gewoon samen kunnen eten en drinken. Sowieso willen wij ons assortiment betaalbaar houden. Wij kopen dus geen fles wijn in voor 4 euro om deze vervolgens voor 22 euro aan onze gasten te serveren. Dat ons concept aanslaat, blijkt wel uit het feit dat we inmiddels vijf vestigingen hebben: in Maastricht, Arnhem, Eindhoven, Tilburg en Kerkrade. Na de zomer openen we een tweede vestiging in Maastricht. We denken dat ons concept ook internationaal kan aanslaan.’

2. Sta open voor slimme oplossingen

‘We hadden niet op álle vlakken de wind mee de laatste jaren. Want we liepen wel aan tegen een probleem dat meer horecaketens kennen: een tekort aan personeel. Daarom hebben we nagedacht over een nieuw concept, waarbij we robots de bediening laten ondersteunen. Na een aantal testen met bestaande robots, hebben we deze uiteindelijk zelf ontwikkeld en in samenwerking met een fabriek gebouwd. Sinds een jaar zijn ze bij ons aan het werk. Onze robots kunnen bijvoorbeeld een glas wijn naar een tafel brengen of de borden na het eten ophalen. Medewerkers hebben zo meer tijd voor échte aandacht en service voor de gasten. Zo maakten we van het personeelsprobleem juist een voordeel. En inmiddels zijn onze robots gewild bij andere horecaketens en bedrijven. Onze robots zijn bijvoorbeeld ook inzetbaar bij de receptie – we zien de vraag alleen maar toenemen. Nu hebben we er eigenlijk een bedrijf naast.’

3. Laat klanten slim betalen

‘We zochten voor de vestigingen van DaDaWan een betaaloplossing dat op verschillende manieren past bij ons concept. En dat is Rabo OmniKassa. Via het bijbehorende dashboard kunnen we namelijk snel en eenvoudig uitbreiden met bijvoorbeeld extra pinapparaten in onze vestigingen. Bovendien hebben we goed inzicht in de inkomsten en overzicht over de geldstromen van de verschillende filialen. Extra fijn aan Rabo Omnikassa is dat we onze gasten kunnen laten afrekenen op de manier die zij willen. Dus contant, via pin of met creditcard. En dat past bij ons concept waar we snelheid, gemak en kwaliteit vooropstellen. Verder zijn we met Rabobank-partner Butlaroo al voor de coronapandemie gestart met bestellen en betalen via QR-codes. Zij waren één van de eerste partijen die dit introduceerden, in coronatijd is dit natuurlijk enorm gegroeid. We zijn dit steeds verder aan het verfijnen. Voor klanten werkt het prettig, en wij zien dat de upsel enorm is. Bestellen en afrekenen via de QR-code werkt ook gewoon via Rabo OmniKassa.’