Ouder echtpaar in horecagelegenheid

Hoe horeca het welzijn van senioren stimuleert

Vitalis WijkZorg biedt naast zorg en welzijn ook horecadiensten aan bewoners van seniorenwoningen. Het doel is ontmoeting stimuleren en eenzaamheid tegengaan. Rabobank-partner Straight Systems zorgt ervoor dat de ouderen veilig en zelfstandig kunnen afrekenen.

Gelukkig oud zijn

Vitalis WoonZorg Groep heeft 22 locaties in Eindhoven en een locatie in Heerlen. Daar vinden senioren een plek waar ze gelukkig oud kunnen zijn. Vitalis WijkZorg biedt uiteenlopende zorg- en welzijnsactiviteiten in en rond de locaties waar de senioren zelfstandig wonen. Daaronder valt ook horeca. Remco Staals is verantwoordelijk voor de horecavoorzieningen in drie locaties.

Horeca tegen eenzaamheid

‘Horeca is voor ons een middel om welzijn te stimuleren. Om geluksmomenten te bezorgen’, vertelt Staals. ‘Onze horeca vind je in locaties van de sociale woningcorporatie Wooninc. waarmee Vitalis sinds 2016 samenwerkt. De doelgroep bestaat voor het merendeel uit zelfstandig wonende senioren van boven de 80 jaar. Mensen die soms kwetsbaar zijn en waarbij de mobiliteit en vitaliteit gaandeweg afneemt. Wij proberen ze een platform of faciliteit te bieden waarmee we ze stimuleren uit hun woning te komen en met elkaar in contact te treden.’

Ankerpunt in de wijk

De horecavoorziening biedt daarvoor twee concepten. Staals: ‘De ene noemen we het Grand Café. Dit is de dagelijkse exploitatie waar mensen terecht kunnen voor warme en koude dranken en snacks. Het andere is ons restaurant waar we ’s avonds warme maaltijden serveren. Voor de bewoners, maar ook hun familie, vrienden en buurtbewoners. Ook op het gebied van eten en drinken zijn we graag een ankerpunt in de wijk. Gemiddeld eten elke avond zo’n zestig tot zeventig mensen in onze restaurants.’

“Vanuit het oogpunt van veiligheid en zelfstandigheid van bewoners kunnen ze betalen met een Vitalis-pas. Zo hebben mensen minder cash in hun woning en zijn ze daarvoor niet afhankelijk van anderen die dat voor ze moeten pinnen”

Interactie voor positief welzijnsgevoel

‘We zijn een soort eetkamer voor de bewoners. Maar het is niet verplicht om bij ons te eten’, aldus Staal. Omdat het gaat om een kwetsbare groep die leeft in sociale huisvesting, houden de horecalocaties de prijzen bewust laag, zegt hij. ‘Koffie kost bijvoorbeeld 95 cent, een driegangenmenu 9,70 euro en alleen een hoofdgerecht 6,70 euro. Bewoners kunnen de gerechten ook afhalen om in hun eigen woning te eten. Maar het mooiste is natuurlijk als ze elkaar ontmoeten. Want sociale interactie leidt tot een positief welzijnsgevoel.’

Veilig en zelfstandig betalen

Voor de kassasystemen werkt Vitalis samen met Rabobank-partner Straight Systems. ‘Vanuit het oogpunt van veiligheid en zelfstandigheid van bewoners kunnen ze betalen met een Vitalis-pas. Zo hebben mensen minder cash in hun woning en zijn ze daarvoor niet afhankelijk van anderen die dat voor ze moeten pinnen. De kosten voor eten en drinken worden aan het einde van de maand afgeschreven. Dit systeem hebben we samen met Straight Systems opgezet en het werkt perfect. Steeds meer ouderen kiezen voor het gebruik van de pas. Ze kunnen daarmee ook precies zien wat ze hebben gebruikt – en eventueel kan een familielid meekijken.’

Efficiënt samenwerken

Staals is erg tevreden over de samenwerking met Straight Systems. ‘Zij nemen ook de helpdeskfunctie rondom de betalingen van ons over. En als er problemen of storingen zijn, lossen zij dat met Rabobank voor ons op. Zo ontzorgen ze ons op diverse manieren. Uiteraard hebben we ook rechtstreeks contact met Rabobank voor bijvoorbeeld betalingen. Alle drie de partijen kijken goed bij wie een oplossing thuishoort en hoe we zo efficiënt mogelijk met elkaar kunnen samenwerken.’

Beweging stimuleren

In de horecalocaties gebruikt Vitalis ook Rabo SmartPin voor het afrekenen. Bijvoorbeeld als mensen toegang moeten betalen voor een activiteit of optreden in een ruimte. ‘Maar voor betalingen in de horeca proberen we het te beperken. Want Rabo SmartPin is superhandig om mensen aan tafel te laten betalen. Maar wij willen juist zoveel mogelijk beweging stimuleren bij onze doelgroep. Dus: opstaan en naar een plek lopen om te betalen. Maar verder is het perfect voor mobiele betalingen. De pintransacties en -betalingen verloopt ook via de backoffice van Straight Systems. Een handige oplossing.’

Lees meer over de diensten van Straight Systems