iDIN

Verder op deze pagina:

    iDIN is een veilige manier voor klanten om zich online te identificeren op je website. Je klant hoeft geen nieuw profiel aan te maken, maar logt in via de vertrouwde omgeving van zijn bank. De vooraf geverifieerde gegevens worden dan met jou gedeeld. Gemakkelijk, betrouwbaar en snel.

    • Zekerheid over identiteit
    • Verhoogde conversie
    • Gemakkelijk en snel toegankelijk
    Logo van iDIN

    Hoe werkt iDIN?

    iDIN is een manier om je online te identificeren. Dit proces lijkt op een betaling met iDEAL en is dus bekend en gemakkelijk. Met iDIN verstrekken klanten gegevens over hun identiteit via hun bank. Ze gebruiken hun online bankieren omgeving of bankieren app in plaats van een gebruikersnaam en wachtwoord. Dit is niet alleen veiliger, maar ook gemakkelijker. Je klant hoeft geen extra inloggegevens te onthouden en jij bent verzekerd van de identiteit van je klant.

    De mogelijkheden van iDIN

    Volledige identificatie

    Alle attributen die bekend zijn bij de bank worden uitgevraagd via iDIN.

    Inloggen

    Klanten gebruiken iDIN om in te loggen. Dit vervangt de inlognaam en het wachtwoord.

    Leeftijdsverificatie (18+)

    Snelle leeftijdscontrole op basis van de persoonsgegevens van de klant, bijvoorbeeld bij de verkoop van alcohol.

    De voordelen voor bedrijven

    Veilig online identificeren

    Bij iedere identificatie met iDIN, geeft je klant goedkeuring voor het versturen van zijn persoonsgegevens. Na identificatie wordt de verbinding tussen de klant en de bank onmiddellijk verbroken. De overige bankgegevens van je klant zijn niet zichtbaar voor jou en de bank zal nooit gegevens van je bedrijf ontvangen.

    Bespaar tijd en kosten

    Je klanten identificeren zich online met iDIN in slechts enkele minuten. Hierdoor is het bijvoorbeeld niet meer nodig brieven te sturen om gegevens te bevestigen of om klanten naar je kantoor te laten komen om zich te identificeren.

    Verhoogde conversie

    Doordat identificeren met iDIN snel een gemakkelijk is, voltooien meer klanten het proces. Dit leidt tot hogere conversie.

    Voorkom fouten

    De gegevens van je klant zijn al geverifieerd bij het openen van een bankrekening. Je krijgt bij identificatie met iDIN dus altijd de juiste gegevens door en voorkomt fouten in je administratie.

    De voordelen voor consumenten

    AVG-proof gegevens verstrekken

    Wanneer je klant zich identificeert met iDIN, is in één oogopslag helder welke gegevens worden gedeeld. Geen lange en ingewikkelde algemene voorwaarden, maar een heldere communicatie over de toestemming die wordt gevraagd. Bij iedere identificatie met iDIN, geeft de klant opnieuw goedkeuring. De toestemming voor het delen van de gegevens kan op ieder moment worden ingetrokken.

    Het gebruiksgemak van iDIN

    Identificeren met iDIN is net zo eenvoudig als een betaling met iDEAL. Je klant hoeft geen inloggegevens te onthouden of een lastig verificatieproces te doorlopen. Na het inloggen worden de gegevens van je klant automatisch ingevuld. Met iDIN heeft je klant slechts één login nodig voor meerdere instellingen en bedrijven. Zo hoeft hij niet steeds een nieuw profiel aan te maken.

    iDIN en Rabo eBusiness

    Enthousiast over iDIN? Rabobank biedt iDIN aan als onderdeel van Rabo eBusiness. Rabo eBusiness ondersteunt organisaties met dienstverlening op het gebied van identiteit. Hiermee kunnen je klanten veilig inloggen, identificeren, ondertekenen en archiveren.  

    Zet iDIN in via Rabo eBusiness

    Zelf regelen & Contact