Nu al worden in onze huidige economie veel zaken online geregeld. Van het plaatsen van orders en het ondertekenen van offertes, tot het betalen voor producten en diensten. ‘Meestal gaat dat eenvoudig en zonder problemen’, zegt Carol Scholte, product owner van Rabo Identity Services bij Rabobank. ‘Maar het wordt anders bij bijvoorbeeld de aankoop van een woning, het bestellen van een nieuwe auto of het afsluiten van een contract met een energiemaatschappij. Dan gaat het om grotere bedragen en een hoger bedrijfsrisico. Ondernemers willen in dat geval zeker weten met wie ze zakendoen, of zijn dat zelfs wettelijk verplicht, en zoeken naar manieren om hun klanten rechtsgeldig te identificeren. Tegelijkertijd willen ze de klantrelatie niet verstoren en in de anderhalvemetereconomie online gemak blijven bieden. Vaak is dat een dilemma.’
Om ondernemers te ondersteunen, biedt Rabobank samen met het Europese techbedrijf Signicat het product Rabo Identity Services. Dat biedt ondernemers drie voordelen voor het veilig identificeren en onboarden van klanten: