‘Toegankelijke manier om veiligheid op app te waarborgen’

Een platform waar mensen tegen betaling huishoudelijke klusjes kunnen aanbieden. Dit idee van Nearones lijkt een gat in de markt. Maar dan moet app wel voldoen aan AVG-wetgeving en de veiligheid van gebruikers waarborgen. Rabo Identity Services zorgt met iDIN voor een rimpelloze identificatie.

nearones logo

Co-founder Toni Lufi bedacht het platform waar mensen tegen betaling alledaagse taken kunnen aanbieden. Incubator Holland Startup toonde interesse en inmiddels timmert Nearones stevig aan de weg. ‘Wij willen het dorpsgevoel weer terugbrengen naar de stad’, zegt Yvonne Greeuw van Nearones. ‘Veel mensen kennen hun buren niet meer, wat zorgt voor een gevoel van afstand en onveiligheid. Door kleine klusjes zichtbaar te maken en uit te laten voeren door mensen in de buurt, willen we dat doorbreken.’

Oppassen en schoonmaken

Yvonne: ‘Ik dacht in eerste instantie aan ouderen, die in Nederland langer zelfstandig blijven wonen. Voor formele hulp kunnen zij terecht bij bijvoorbeeld de thuiszorg. Sociale hulp is minder goed geregeld, terwijl een deel van de ouderen best geld over heeft voor het laten uitvoeren van kleine taken. Van oppassen, schoonmaken, koken tot ophaal- en bezorgklusjes. Tegelijkertijd zijn er veel middelbare scholieren die graag willen bijverdienen door dit soort klusjes uit te voeren. Omdat uit de testfase bleek dat ouderen moeilijk te bereiken zijn en de app nog lastig vinden, richten we ons nu eerst op tweeverdieners en expats. Zij zijn al bekend met de deeleconomie en apps. Later kunnen we altijd nog uitbreiden naar ouderen.’

Real life verbindingen

Het platform ging eind 2019 live. De ambitie is om Nearones uiteindelijk in meerdere Europese landen uit te rollen. Yvonne: ‘We denken dat er vooral kansen liggen in grotere steden, omdat daar vaak mensen minder met elkaar verbonden zijn en er veel expats leven.’ Mensen geven nieuwe technieken vaak de schuld dat het leven afstandelijker is geworden. ‘Maar techniek kan juist ook helpen om mensen weer real life verbindingen te laten aangaan’, zegt ze. ‘Belangrijk is wel dat de veiligheid van de gebruikers is gewaarborgd. Want anders ontstaat nooit dat gevoel van geborgenheid dat we graag willen opbouwen.’

‘Rabo Identity Services is zeer gebruikersvriendelijk. Daardoor voorkomen we dat mensen afhaken in het traject van identificatie’

geld gestapeld op een pinpas

Frictieloze identificatie

Daarom gebruikt Nearones iDIN via Rabo Identity Services voor de identificatie van de gebruikers. ‘Wij vinden veiligheid voor onze gebruikers superbelangrijk. We gaan er liever niet vanuit dat het vanzelf wel goed komt. Rabo Identity Services zorgt er voor dat op een frictieloze manier iemands identiteit wordt gecontroleerd en bevestigd. En het is zeer gebruikersvriendelijk. Daardoor voorkomen we dat mensen afhaken in het traject van identificatie. Bijvoorbeeld doordat ze hobbels tegenkomen, zoals het leveren van een foto of het inscannen van een paspoort. De meeste mensen kunnen mobiel bankieren en zo het identificatietraject makkelijk en snel doorlopen.’

Zelf regelen & Contact