Zakelijk betalen buitenland: BIC (SWIFT) en IBAN

Net een prachtige partij handgemaakte lampen aangeschaft in Marokko? Als je importeert naar Nederland krijg je te maken met internationaal betalingsverkeer. En dan heb je extra betalingsgegevens nodig zoals BIC (SWIFT-adres), de landcode en IBAN. Hier lees je waar je ze vindt.

BIC (SWIFT-adres) van de Rabobank

  • De BIC van de Rabobank is: RABONL2U.
  • Heb je een BIC met elf tekens nodig? Voer dan RABONL2UXXX in.
  • De BIC van een buitenlandse bank vind je via de website swift.com.

Vind de BIC van een andere bank op Swift.com

Internationaal zakelijk betalen binnen het SEPA-gebied

Door SEPA (Single Euro Payments Area) is Europa in 2014 één gemeenschappelijke betaalmarkt geworden. Daardoor merk je geen verschil meer tussen binnenlandse en buitenlandse betalingen binnen Europa. Binnen SEPA-landen* heb je voor een zakelijke betaling alleen een IBAN (International Bank Account Number) als rekeningnummer nodig.

*Alle landen binnen de EU, aangevuld met Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland, Monaco, Andorra, Vaticaanstad en San Marino.

IBAN vinden

Als je geld overmaakt naar het buitenland heb je je IBAN (International Bank Account Number) nodig. Het IBAN van je bedrijf staat op je zakelijke bankpas en op je rekeningafschrift. 

Het IBAN van de ander staat op de factuur of vraag je na. Op de website Overopiban.nl vind je de IBAN-Omnummertool. Hiermee nummer je het 9-cijferig rekeningnummer om naar IBAN.

Meer lezen over IBAN

Internationaal zakelijk betalen buiten het SEPA-gebied: BIC (SWIFT-adres)

Als je geld overmaakt naar een land buiten het SEPA-gebied dan heb je de BIC (Business Identifier Code), ook wel het SWIFT-adres, nodig. Elke bank heeft een unieke code. Staat deze BIC niet in de betaalopdracht, dan wordt de betaling niet geautomatiseerd verwerkt. De betaling wordt dan door Rabobank aangevuld met de juiste gegevens, waarvoor kosten in rekening worden gebracht.

Afwijkende routering

Je kunt er in internetbankieren voor kiezen om bij specifieke instructies een voorkeursrouting op te geven. Het kan voorkomen dat de bank die je ingeeft niet tot ons netwerk behoort. In dat geval proberen wij de betaling via ons eigen netwerk naar de correspondentbank van je voorkeur te verzenden. Een voorkeursrouting leidt niet altijd tot een efficiëntere en goedkopere verwerking dan wanneer de betaling via ons netwerk verwerkt wordt. We hebben namelijk met diverse correspondentbanken afspraken gemaakt, zodat er geen onnodige kosten worden ingehouden. Ook kunnen betalingen zonder voorkeursrouting vaak sneller en directer verwerkt worden, omdat er dan minder schakels in de keten nodig zijn.

Betalingsinformatie per land

Check voordat je een internationale betaling doet altijd even de betalingsinformatie per land. Hier vind je nuttige informatie voor betalingen van en naar het buitenland, zoals de landcode en de muntsoort.

Bekijk de betalingsinformatie per land

Veelgestelde vragen

Waarom is mijn betaling door een andere bank omgezet naar een andere valuta?

Als een bank ziet dat de ontvanger geen rekening in de muntsoort van de betaling heeft, dan wordt de betaling omgezet naar een andere valuta. Dit komt wel eens voor bij betalingen van en naar het buitenland. Als je betaling onterecht is geconverteerd, neem dan contact met ons op.

Meer lezen over betaling in vreemde valuta en de wisselkoers

Service en Contact