Zakelijk betaalverzoek aanmaken of betalen

Je klant heeft zijn rekening nog niet betaald. Misschien is hij het vergeten? Met een zakelijk betaalverzoek stuur je een herinnering. Een betaalverzoek aanmaken doe je in de Rabo Bankieren App.

Zakelijk betaalverzoek aanmaken

Hoe maak je een zakelijk betaalverzoek aan in de Rabo Bankieren App?

  1. Controleer of je klant een rekening heeft bij een Nederlandse bank.
  2. Open de app en log in.
  3. Ga naar ‘Mijn overzicht’.
  4. Klik linksboven op ‘Betaalverzoek’.
  5. Vul het bedrag in dat je van je klant wilt ontvangen (maximaal € 5.000).
  6. Vul een omschrijving of betalingskenmerk in (bijvoorbeeld het factuurnummer).
  7. Verstuur je betaalverzoek via e-mail, sms, WhatsApp of andere social media.

Klant betaalt via betaallink

Betaalverzoek verstuurd? Dan krijgt je klant een bericht met een betaallink. Hij betaalt het bedrag via die link met iDEAL. Het geld staat direct op je zakelijke rekening.

Zakelijk betaalverzoek ontvangen en betalen

Je bedrijf heeft zelf nog een factuur openstaan bij een leverancier. Hoe betaal je een zakelijk betaalverzoek van de Rabobank?

  1. Check in het betaalverzoek of je het logo van de Rabobank ziet en of de betaallink begint met de url ‘https://www.betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek’.
  2. Klik op de betaallink in e-mail, sms, WhatsApp, of andere social media.
  3. Controleer of het bedrag en de naam van de ontvanger kloppen en maak het geld over via iDEAL.

Denk je dat het betaalverzoek vals is? Hier lees je wat je dan moet doen.

Lees wat je moet doen bij een vals betaalverzoek

Kosten betaalverzoek

Het versturen en ontvangen van een betaalverzoek is kosteloos. Je betaalt bij het versturen alleen de standaard kosten voor het bijschrijven van een Eurobetaling (€ 0,15) op je zakelijke rekening.

Betaalverzoek verwijderen

Klopt het bedrag in je betaalverzoek niet? Gelukkig kun je het verzoek verwijderen als je klant nog niet heeft betaald. 

  1. Open de Rabo Bankieren App. 
  2. Ga naar ‘Mijn overzicht’. 
  3. Klik linksboven op ‘Betaalverzoek’. 
  4. Open de tab ‘Openstaande verzoeken’. 
  5. Kies het betaalverzoek dat je wilt verwijderen. 
  6. Klik op 'Verwijderen'. 

Is het betaalverzoek al betaald? Dan betaal je je klant zelf het bedrag terug. Heb je zelf te veel geld overgemaakt door een verkeerd betaalverzoek? Vraag de afzender om je geld terug te storten.

Veelgestelde vragen

Waarom kan mijn klant mij niet meer betalen?

De ontvanger kan maar één keer via de link betalen. Zo maakt hij het geld niet dubbel over. Een niet-gebruikte betaallink werkt maximaal honderd dagen. Daarna krijgt hij de status ‘Verlopen’. Nog geen geld op je rekening gekregen? Maak een nieuw betaalverzoek aan.

Waarom kan ik bepaalde betaalrekeningen niet selecteren voor een betaalverzoek?

Weet je zeker dat de rekeningbeheerder je de rechten heeft gegeven om een betaalverzoek te maken en te tekenen? Check dit eerst even. De beheerder kan je de juiste rechten geven in Rabo Internetbankieren (Professional).

Hoe herkent de ontvanger mijn betaalverzoek?

De ontvanger krijgt het betaalverzoek in een WhatsApp- of sms-bericht van je telefoonnummer. 

  • Verstuur je het betaalverzoek via social media? Dan ziet hij je account in bijvoorbeeld Facebook Messenger.
  • Stuur je het betaalverzoek via een e-mail? Dan kun je de factuur aan de e-mail toevoegen.

Als de ontvanger op de betaallink klikt, dan komt hij op een iDEAL-pagina met je naam, je rekeningnummer (IBAN) en de omschrijving die je hebt ingevuld.

Mijn klant kan de betaallink niet openen. Wat nu?

Jij staat waarschijnlijk niet als contactpersoon in de telefoon van de ontvanger. In veel social media (ook WhatsApp) werkt de betaallink van onbekenden niet. Vraag de ontvanger om je telefoonnummer op te slaan in zijn contacten.

Service en Contact