Nog eenvoudiger én veiliger betalen

We introduceren een nieuwe manier van online betalen met je creditcard. Hiermee kun je een betaling voortaan bevestigen via Rabo Internetbankieren of de app. Betalen via 3D Secure wordt hierdoor nog eenvoudiger én veiliger. Deze nieuwe methode wordt vanaf nu steeds vaker door online verkopers ingezet. Omdat de overgang geleidelijk gaat, blijven de huidige methode (met Rabo Scanner) en nieuwe methode (met de app of internetbankieren) nog geruime tijd naast elkaar bestaan.

Belangrijk om te weten

Moet je een online creditcardbetaling op de nieuwe manier bevestigen, maar heb je geen toegang tot de Rabo Internetbankieren of de app? Dan kan het zijn dat de online verkoper tijdens dezelfde betaalpoging alsnog de mogelijkheid biedt om met de Rabo Scanner te betalen, dus volgens de huidige methode. Biedt de verkoper die mogelijkheid niet, dan kun je de betaling niet afronden. In overleg met de online verkoper kun je de aankoop mogelijk alsnog via een andere betaalmethode betalen. 

Werknemers met een Rabo BusinessCard die geen toegang hebben tot online bankieren, krijgen de mogelijkheid de Rabo Scanner te blijven gebruiken. We verwachten dit in maart 2021 te kunnen aanbieden.

Minder kans op fraude

Door gebruik te maken van Rabo Internetbankieren of de app, bankier je veilig. Betaal je in deze veilige omgeving met een creditcard, dan is er ook nog eens minder kans op fraude. De online verkoper weet dan zeker dat de koper ook echt de eigenaar is van de creditcard. Deze nieuwe manier van online betalen met je creditcard is een Europees initiatief en heet 3D Secure. Bij het doen van je betaling herken je dit als Mastercard ID Check of Visa Secure.

Zo werkt de nieuwe methode

Je bent op de website of in de app van een online verkoper. Je wilt een online aankoop doen, drukt op bestellen en je geeft aan dat je de bestelling wilt betalen met je creditcard van Rabobank.

  1. Er opent een scherm dat je verwijst naar Rabo Internetbankieren of de app.
  2. Log in in internetbankieren of open de app.
  3. Onder Lopende Zaken vind je jouw gewenste aankoop. 
  4. Onderteken deze aankoop met behulp van je 5-cijferige code of vingerafdruk.
  5. Ga terug naar de website of app van de webwinkel en klik op afronden.
  6. Je aankoop is nu veilig besteld en betaald

Veelgestelde vragen

Met welke creditcard moet ik op de nieuwe manier online betalen?

De nieuwe manier van online betalen geldt voor al onze creditcards: BusinessCard, Rabo GoldCard en RaboCard.

Geldt dit voor alle creditcards?

Ja, de nieuwe manier van online betalen betreft alle creditcards.

Waarom heb ik bij de ene online verkoper wel de nieuwe schermen en bij de andere niet?

Online verkopers gaan allemaal over naar de nieuwe manier van online betalen met de creditcard, maar gaan niet allemaal tegelijk over. Door deze overgangsperiode kan het daarom voorkomen dat je bij de ene verkoper nog betaalt via de huidige manier en bij een andere al via de nieuwe manier.

Waarom moet ik zelf wisselen tussen de website of app van de online verkoper en internetbankieren?

In de richtlijnen staat dat je als klant zelf de app of internetbankieren moet openen bij een online betaling met een creditcard. Daarom moeten wij dit betaalproces zo inrichten. Zo geven we je de mogelijkheid om veilig online te betalen met je creditcard.

Kan ik de aankoop bevestigen in Rabo Internetbankieren als ik bestel via een app en andersom?

Ja, dat kan. Je kunt je aankoop bevestigen in zowel de app als in internetbankieren. Het maakt daarbij niet uit of je bestelt via een app of een website.

Wat is 3D Secure precies?

3D Secure staat voor '3 domain–structure security'. Een veilige manier van betalen doordat je als kaarthouder minimaal twee van de drie vormen van authenticatie gebruikt:

  1. iets dat je bezit
  2. iets dat je weet
  3. een uniek lichamelijk kenmerk
Is 3D Secure op Europees niveau geregeld?

Ja, de afspraken om 3D Secure toe te passen staan in de EU-standaarden voor strenge klantauthenticatie: Strong Customer Authentication (SCA). Deze standaard is een onderdeel van de EU-richtlijn PDS2 die zorgt voor een meer uniform en veiliger betalingsverkeer in de Europese Unie.

Ik heb een BusinessCard en ik kan niet in internetbankieren, wat nu?

Hiervoor wordt vanaf maart 2021 een oplossing geboden. Je kunt dan gebruik maken van de Rabo Scanner bij je aankoop. Ook als de online verkoper de nieuwe methode toepast.

Het bevestigen van een online creditcardbetaling met mijn iPhone lukt niet, wat nu?

Waarschijnlijk gebruik je de standaard browser Safari van iPhone. Check of dit de meest recente versie is en installeer eventueel een update. Lukt het na de update niet, doe dan de bevestiging van de betaling via een andere browser zoals Chrome.

Ik kan mijn online creditcardbetaling niet bevestigen in een app van de online verkoper. Klopt dat?

Ja, dat klopt. Wij werken aan een oplossing hiervoor. Totdat deze beschikbaar is, kun je via de website van de online verkoper je aankopen doen en deze daar met je creditcard betalen.

Service en Contact