Opties zakelijk online inloggen en ondertekenen

Inloggen met je vijfcijferige code? Of zakelijke betalingen liever ondertekenen met je vingerafdruk? Wij hebben op dit moment vier verschillende manieren waarop je inlogt en je facturen betaalt in de Rabo Bankieren App of Rabo Internetbankieren (Professional).

Zakelijk inloggen en ondertekenen met de Rabo Scanner

Met de Rabo Scanner log je in in Rabo Internetbankieren (Professional). Ook onderteken je je zakelijke betalingen met dit kastje. 

Inloggen met de Rabo Scanner

In een paar stappen log je in om je zakelijke bankzaken te regelen. 

  1. Ga naar de inlogpagina in Rabo Internetbankieren (Professional). 
  2. Voer je zakelijke rekeningnummer in. Je vindt het nummer op je bankpas. 
  3. Voer je pasnummer in. 
  4. Steek je pas in de Rabo Scanner, toets je pincode in en kies ‘OK’. 
  5. Houd de scanner 15 tot 20 centimeter voor de inlogpagina in Rabo Internetbankieren (Professional) en scan het vierkante kleurvlak. 
  6. Je krijgt nu een code te zien op de Rabo Scanner. 
  7. Vul de inlogcode in op de inlogpagina. 
  8. Klik op de oranje knop 'Inloggen'. 
  9. Je bent nu ingelogd.
Log in

Zakelijke betalingen ondertekenen met Rabo Scanner

Wil je een factuur online betalen? Pak je Rabo Scanner erbij om de zakelijke betaling te ondertekenen. 

  1. Open de betaalpagina in Rabo Internetbankieren (Professional). 
  2. Voer je zakelijke rekeningnummer in. Je vindt het nummer op je bankpas. 
  3. Voer je pasnummer in. 
  4. Steek je pas in de Rabo Scanner, toets je pincode in en kies ‘OK’. 
  5. Houd de scanner 15 tot 20 centimeter voor de betaalpagina in Rabo Internetbankieren (Professional) en scan het vierkante kleurvlak. 
  6. Je krijgt nu een samenvatting van de betaalopdracht te zien op de Rabo Scanner. 
  7. Controleer de betaalopdracht en kies ‘Ja’ als je betaling klopt. 
  8. Je krijgt nu een signeercode. Vul de code in op de betaalpagina en kies ‘Ondertekenen’. 
  9. Je verstuurt nu je zakelijke betaling.
Log in

Lees meer over de Rabo Scanner

Inloggen en zakelijk ondertekenen met vijfcijferige code

Heb je niet altijd een Rabo Scanner bij de hand of wil je sneller inloggen en je zakelijke betalingen ondertekenen? Registreer dan je toestel en bedenk een vijfcijferige code in de Rabo Bankieren App. Inloggen en betalingen ondertekenen doe je daarna met je vijfcijferige code. Dit doe je door je code in te vullen op de inlog- of betaalpagina in de Rabo Bankieren App.

Lees meer over het registreren van je toestel of browser Lees meer over geld overmaken zonder Rabo Scanner

Inloggen en zakelijk ondertekenen met vingerafdrukherkenning (Touch ID/ Fingerprint)

Heb je een telefoon of tablet met vingerafdrukherkenning? Dan kun je ervoor kiezen om met je vingerafdruk in te loggen en te betalen in de Rabo Bankieren App. Je vijfcijferige code is niet meer nodig. Je kunt de code nog steeds gebruiken, bijvoorbeeld als inloggen met vingerafdrukherkenning even niet lukt of als je liever weer met je code inlogt in de app. 

Inloggen of zakelijke betalingen ondertekenen met de unieke afdruk van je duim, wijsvinger of je pink zet je aan of uit in de Rabo Bankieren App. Gebruik wel de vingers waarvan je de afdruk in je telefoon of tablet hebt ‘opgeslagen’ voor Touch ID of Fingerprint. 

Vingerafdrukherkenning instellen

  1. Log met je vijfcijferige code in in de Rabo Bankieren App. 
  2. Kies ‘Zelf regelen’. 
  3. Ga bij ‘Instellingen’ naar ‘Toegang’. 
  4. Kies ‘Touch ID’ of ‘Fingerprint’. Je komt nu op de pagina ‘Touch ID instellen’ of ‘Fingerprint instellen’. 
  5. Je ziet de opties ‘Inloggen met Touch ID’ of ‘Inloggen met Fingerprint’ en ‘Ondertekenen met Touch ID’ of ‘Ondertekenen met Fingerprint’. 
  6. Door een schuifje naar rechts te zetten (het schuifje wordt nu groen), vink je een optie ‘aan’. Zet je een schuifje weer naar links, dan vink je een optie ‘uit’. 
  7. Kies ‘Volgende’. 
  8. Kies ‘Ondertekenen’ en onderteken met je vijfcijferige code. 
  9. Je gebruikt vanaf nu je vingerafdruk om in te loggen en/of betalingen te ondertekenen.

Wijzig je de vingerafdruk op je toestel, bijvoorbeeld door een nieuwe afdruk toe te voegen? Dan werkt vingerafdrukherkenning niet meer in de Rabo Bankieren App. Stel vingerafdrukherkenning opnieuw in via bovenstaand stappenplan, en je kunt weer als vanouds met je vingerafdruk inloggen en ondertekenen

Lees de bijzondere voorwaarden van vingerafdrukherkenning (PDF)

Zakelijk inloggen en ondertekenen met gezichtsherkenning (Face ID)

Gebruik je de iPhone X voor je zakelijke contacten? Dan kun je ook met je gezicht inloggen en betalen in de Rabo Bankieren App. Je vijfcijferige code is niet meer nodig. Je kunt de code nog steeds gebruiken, bijvoorbeeld als inloggen met gezichtsherkenning even niet lukt of als je liever weer met je code inlogt in de app. 

Vingerafdrukherkenning aan- en uitzetten

Je kiest zelf of je gezichtsherkenning aan- of uitzet voor de Rabo Bankieren App. Je activeert dan eerst Face ID op je toestel. Heb je versie 6.2 of hoger van de Rabo Bankieren App? Dan kun je inloggen en zakelijke betalingen ondertekenen met je gezicht. 

Gezichtsherkenning instellen

  1. Log met je vijfcijferige code in in de Rabo Bankieren App.
  2. Kies ‘Zelf regelen’. 
  3. Ga bij ‘Instellingen’ naar ‘Toegang’.
  4. Kies ‘Face ID’. Je komt nu op de pagina ‘Face ID instellen’.
  5. Je ziet de opties ‘Inloggen met Face ID’ en ‘Ondertekenen met Face ID’.
  6. Door een schuifje naar rechts te zetten (het schuifje wordt nu groen), vink je een optie ‘aan’. Zet je een schuifje weer naar links, dan vink je een optie ‘uit’.
  7. Kies ‘Volgende’.
  8. Kies ‘Ondertekenen’ en onderteken met je vijfcijferige code.
  9. Je gebruikt vanaf nu gezichtsherkenning om in te loggen en/of betalingen te ondertekenen.
Lees de bijzondere voorwaarden van gezichtsherkenning (PDF)

Veelgestelde vragen

Hoe houd ik inloggen en ondertekenen met vingerafdrukherkenning veilig?

Je kunt één of meer vingerafdrukken ‘opslaan’ in je toestel (bijvoorbeeld telefoon of tablet). Die vingerafdrukken zijn soms niet alleen van jou. Misschien logt je collega met zijn wijsvinger óók in op de gemeenschappelijke tablet van de zaak? Het toestel ‘denkt’ dan dat al die opgeslagen vingerafdrukken, dus ook de afdrukken van één persoon zijn. Je collega kan vervolgens ook inloggen en betalen in de app op dit toestel. Wil je dit liever niet, sla dan alleen je eigen vingerafdrukken op in je toestel. Of kies een van de andere manieren van inloggen en betalen.

Welke toestellen zijn niet geschikt voor vingerafdrukherkenning in de Rabo Bankieren App?

Je geld en data moeten veilig zijn. Daarom kun je alleen met vingerafdrukherkenning inloggen en betalingen ondertekenen op toestellen die wij veilig vinden. De vingerafdrukherkenning op de toestellen hieronder vinden wij niet veilig genoeg voor deze optie. 

Samsung Galaxy S5 (en vergelijkbare modellen daarvan) Samsung Galaxy Note 4 Xiaomi device (zoals de Redmi Note 3) Blackberry DTEK60 Huawei Honor 5x ZTE Axon 7 A2017G Oneplus (A3003)
Waarom kan ik vingerafdrukherkenning niet gebruiken voor meerdere profielen in de app?

Je kunt één of meer vingerafdrukken ‘opslaan’ in je toestel (bijvoorbeeld telefoon of tablet). Die vingerafdrukken kunnen van jou zijn, maar misschien ook van je collega.

Heb je meerdere profielen in de app op één toestel? Dan weet de app niet of de gebruikte vingerafdruk van jou of je collega is. Je collega kan dan met zijn vingerafdruk in al je profielen. Om dat te voorkomen kun je Touch ID of Fingerprint beter niet gebruiken, en voor een van de andere manieren op deze pagina kiezen.

Hoe houd ik inloggen en ondertekenen met gezichtsherkenning veilig?

Je slaat je eigen gezicht op in je iPhone X. Hiermee ontgrendel je bijvoorbeeld je telefoon. Zet je de optie Face ID aan in de Rabo Bankieren App? Dan kan alleen jij met je gezicht inloggen en betalingen ondertekenen in de app.

Heb je een broer of zus die sprekend op je lijkt? Houd er dan rekening mee dat hij of zij als jou herkend kan worden door de iPhone X. Je broer of zus kan dan ook inloggen en betalingen ondertekenen in de Rabo Bankieren App. Om dat te voorkomen kun je in dit geval Face ID beter niet gebruiken, en voor een van de andere manieren op deze pagina kiezen.

Bewaren jullie informatie over mijn vingerafdruk of gezichtskenmerken in de app?

We bewaren geen informatie over je vingerafdruk of gezichtskenmerken in de Rabo Bankieren App. Je slaat je vingerafdruk en de scan van je gezicht namelijk op in je toestel.

Service en Contact