Blijvende daling omzetprognoses door coronacrisis

Blijvende daling omzetprognoses door coronacrisis

Geen tijd om het artikel te lezen? Ga direct naar:

    De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland zullen nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retail-sector blijft de omzetdaling groot. Tegelijkertijd zien wij dat de veerkracht in (sub)sectoren groot is. De sierteelt heeft minder gebruik gemaakt van het noodfonds voor omzetschade dan verwacht. Vooruitkijkend is het de uitdaging om de diverse corona-hulpmaatregelen zo af te bouwen, dat getroffen ondernemers weer volledig zelfstandig kunnen ondernemen. In deze publicatie lichten we enkele sectoren uit die tijdens de coronacrisis een positieve omzetontwikkeling laten zien.

    Ontwikkeling van de toegevoegde waarde van sectoren jaar-op-jaar

    Het figuur toont de sectorprognoses over hoe de toegevoegde waarde van sectoren zich jaar-op-jaar ontwikkelt. Bron: CBS, berekening RaboResearch en op basis van inzichten sectorspecialisten Rabobank.

    Download omzetprognoses voor alle sectoren (PDF)

    Opslagsector boekt goede resultaten

    De resultaten op koel- en vrieshuizen nemen al enige jaren toe maar bereikten tijdens de coronacrisis een hoogtepunt. Wie een beetje thuis is in de sector heeft wellicht de reclame van de NekoVri, de vereniging van Nederlandse Koel- en Vrieshuizen, gezien. In een kort filmpje verduidelijken ze de belangrijke rol van koel- en vrieshuizen in de crisis. Door de sluiting van de horeca en de exportbeperkingen zitten de Nederlandse koel- en vrieshuizen helemaal vol met onder andere friet, snacks, vlees en vis. Deze extreme situatie zal veranderen nu de horeca weer op gang komt, maar de vraag zal hoog blijven. Veel bedrijven zullen uit angst voor een tweede virusgolf uit voorzorg opslagcapaciteit willen veiligstellen waardoor de resultaten op koel- en vrieshuizen ook de komende maanden op een hoog niveau zullen blijven. Ook de lage energieprijzen helpen hierbij.

    "Positieve trend is in de gehele opslagsector te zien."


    Distributiecentra

    Deze positieve trend is in de gehele opslagsector te zien. Veel bedrijven hebben voorraden opgebouwd door achterblijvende verkopen en anderzijds is de import vanuit China inmiddels weer op gang. Of de vraag naar opslag op het huidige peil blijft is maar de vraag. Enerzijds zullen er uit angst voor een tweede virus-uitbraak grotere veiligheidsvoorraden worden aangelegd, anderzijds zal een recessie voorraden drastisch verlagen.

    Detailhandel food profiteert

    De omzet die de horeca misloopt door de coronacrisis komt deels ten goede aan de detailhandel food. De verwachte omzetgroei in deze sector bedraagt in 2020 ruim zes procent. Met name supermarkten profiteren: fysieke supermarkten zien een omzetgroei van meer dan 5 procent in 2020. Online heeft een boost gekregen en we verwachten een groei van 25 procent in 2020 en dit zal verder doorzetten in 2021. Aan de andere kant van het spectrum profiteert de betere speciaalzaak, zoals bakker en slager. We zien meer vraag naar bijzonder vlees en seizoensgroente of andere gerechten die de consument normaal vooral bij de horeca consumeert.

    Toch is er een keerzijde. De sluiting en vervolgens beperkte openstelling van de horeca, heeft negatieve gevolgen voor veel speciaalzaken. Zoals voor bakkers met een eigen lunchroom of slagers en groenteboeren die leveren aan lokale horeca. Verder gaan veel events zoals barbecues of bruiloften niet door. Dat zorgt per saldo voor een verwachte omzetdaling bij versspeciaalzaken van 2 procent in 2020. De impact van de recessie zal in 2021 verder doorwerken. De consument is dan meer prijsgevoelig en zal minder uitgeven aan luxere (food) producten. Per saldo zal daardoor vooral de goedkopere supermarkt profiteren met een verwachte groei van bijna 3 procent in 2021.

    Digitalisering van levensbelang voor retailers

    De coronacrisis zorgt voor een nieuwe inrichting van het retail-landschap. Enerzijds door de versnelling van bestaande trends zoals digitalisering en toegevoegde waarde, anderzijds door enkele ‘nieuwe’ trends: de lokale winkel 3.0, de anderhalve-meter-economie en een andere manier van inkopen.

    Digitalisering is van levensbelang voor retailers. Compleet afhankelijk zijn van interactie in alleen een fysieke winkel is kwetsbaar. Andere, digitale contactpunten zijn essentieel. Elke klantreis begint mobiel. Een digitale strategie is noodzaak en kan zich ontwikkelen van eenvoudig naar complex.

    Figuur 2. Digitalisering loont. Online omzet stijgt enorm sinds coronacrisis.

    Figuur 2. Digitalisering loont. Online omzet stijgt enorm sinds coronacrisis.

    Het figuur toont dat het aantal online internetverkopen in de detailhandel in april enorm is toegenomen ten opzichte van april 2019. Bron: CBS

    Steunmaatregelen overheid blijven belangrijk

    Toch zijn de sectoren die een positieve omzetontwikkeling laten zien de uitzonderingen. Nu we ruim drie maanden verder zijn, wordt het nog duidelijker dat de coronacrisis een economische recessie creëert. Dat we nog geen grootschalige faillissementen zien is mede te danken aan de maatregelen van ondernemers, overheid, verhuurders, leveranciers en banken. Belangrijk is dat de steunmaatregelen niet in één keer eindigen om te voorkomen dat ondernemers achterblijven in een economie in recessie. We moeten samen een geleidelijke overgang faciliteren naar een samenleving waarin het mogelijk is om afstand te houden én waarin voldoende ruimte is om te ondernemen.

    Meer lezen over de gevolgen van corona?

    Lees de antwoorden op veelgestelde vragen van ondernemers Lees hoe je een liquiditeitsprognose kunt maken in tijden van corona

    Henry Steenbergen

    Henry Steenbergen

    • Sectormanager
    • Transport & Mobiliteit
    06 20 45 37 23 LinkedIn
    Sectorspecialist Martijn Rol

    Martijn Rol

    • Sectorspecialist
    • Food
    (06) 10 57 62 81 LinkedIn