Update

Beter herstel van horeca en recreatie, maar onzekerheid blijft

14 september 2020 10:40

De omzetten van de horeca en recreatie in het derde kwartaal waren beter dan verwacht. Restaurants herstelden in juli en augustus tot bijna het niveau van 2019. Hotels lieten over heel Nederland herstel zien, zeker aan de kust. De subsectoren cafés (met name nachthoreca), catering, reisorganisaties en evenementen blijven achter en ondervinden de grootste hinder. De uitdagingen zullen in het vierde kwartaal toenemen, nu het terrasseizoen afloopt, de zakelijke markt slecht herstelt en het griepseizoen aanstaande is.

Horeca-ondernemer in restaurant

Sterker herstel in derde kwartaal dan verwacht

Waar in juni nog veel ondernemers vertwijfeld waren over de herstart in de horeca en recreatie, zien we in juli en augustus dat gasten hun weg weer vonden naar hotels en restaurants. De omzetten van hotels aan de kust zaten weer op het niveau van 2019. Bestedingen aan eten en drinken, maar ook bestedingen aan hobby’s en vrije tijd, herstelden goed. Voor eten en drinken was er zelfs een jaar-op-jaar groei in de bestedingen.

Thuisblijvers zorgen voor extra omzet

Hoewel exacte aantallen nog ontbreken, kunnen we concluderen dat dit jaar minder Nederlanders hun vakantie in het buitenland doorbrachten. Vakantieparken, campings en hotels in Nederland profiteerden hiervan en zagen een stijging aan binnenlands toerisme ten opzichte van andere jaren. We zien het grote aantal thuisblijvers als een van de redenen dat omzetten in het derde kwartaal beter waren dan verwacht.

Verwachte omzetontwikkeling horeca
Het figuur toont de verwachte omzetontwikkeling van (sub)sectoren ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bron: CBS, op basis van inzichten sectorspecialisten Rabobank.

Zakelijke gast blijft nog weg

Traditioneel zijn hotels in het laatste en eerste kwartaal van het jaar in grote mate afhankelijk van zakelijke gasten. Dit zorgt ervoor dat de bezettingsgraden weer onder druk komen, nu het toeristische seizoen voorbij is. Daarbij komen de reisbeperkingen die gelden voor belangrijke landen, zoals Groot-Brittannië en de Verenigde Staten en het niet doorgaan van grote beurzen en congressen. Met name hotels in het grootstedelijk gebied zullen hiervan de negatieve gevolgen ervaren.

Verkoudheidseizoen geeft ondernemers zorgen

Met de “R” in de maand, zal het aantal gasten en medewerkers met een verkoudheid oplopen. Conform de instructies van het kabinet moeten mensen met klachten thuis blijven. Dat betekent dus dat gasten die gereserveerd hebben, eerder zullen afzeggen en personeel dat klachten heeft niet kan werken. Deze ontwikkelingen zullen niet alleen een negatief effect hebben op de omzet, maar ook mogelijk kostenverhogend zijn doordat in sommige gevallen meer personeel nodig is.

RaboResearch publiceert elk kwartaal de sectorprognoses in toegevoegde waarde. Dat is de omzet minus de waarde van alle halffabricaten en diensten die bij de productie zijn verwerkt. In de nieuwste publicatie is het moeizame herstel van veel sectoren terug te zien voor 2020 en 2021.

Ga naar sectorprognoses in toegevoegde waarde