Detailhandel en groothandel

Nieuwe groeikansen retailers

Ikea recyclet meubels, Adidas creëert online schapruimte en Tommy Hilfiger integreert technologie voor ultieme shop experience.

Lees de Retail Update

Detail- en groothandel update juli 2018

Digitalisering is de sleutel voor businessmodellen. Maar waar en hoe begint u?

Lees de update

Retail zonder grenzen

Primera gaat mobiele telefoons verkopen, horlogemerk Rolex opent een grote flagshipstore in Dubai.

Lees de Retail Update

Inspelen op wens klant belangrijk

Adidas opent een nieuwe Speedfactory, Ace & Tate komt met een online ogentest en AKO gaat boeken verkopen in de Bijenkorf.

Lees de Retail Update

Cijfers en trends voor uw branche

Wat zijn de economische vooruitzichten voor uw branche? Waar liggen kansen? En welke ontwikkelingen zijn er op bijvoorbeeld het gebied van wet- en regelgeving? In welk deel van de sector u ook actief bent, wij praten u bij. Ga naar uw branche en bekijk recente cijfers en trends.

Detailhandel non-food

Groothandels

Trends en ontwikkelingen

Detailhandel

In de non-food detail en groothandel zijn de groeivooruitzichten voor 2018 positief. De particuliere consumptie groeit naar verwachting met 2,5% in 2018. Op basis daarvan wordt een groei van de non-food retailomzet van ruim 3% verwacht. De groeivooruitzichten voor de groothandel worden vooral gedreven door de export. Voor de groothandel als geheel verwachten wij komend jaar een omzetgroei van ruim 5%. Hoe de retailsector omgaat met trends en ontwikkelingen is bepalend voor de toekomst. Innovatie is essentieel voor het goed inspelen op het veranderende retaillandschap.

  • Consumenten hebben meer keuze in producten en diensten, waar zij die kopen, hoe ze dat doen en wanneer.
  • Informeren, interacteren, verkopen of verbinden via meerdere kanalen is noodzakelijk voor groei.
  • Voor voldoende groeipotentie moeten retailers een onderscheidende formule creëren. Met aandacht voor technologie, expertise van het personeel en locaties met belevenis.
  • Groothandels hebben te maken met margedruk en toenemende concurrentie. Toegevoegde waarde leveren en de positie in de waardeketen versterken is een must. Groothandels moeten klanten en leveranciers helpen door kennis te leveren, diensten toe te voegen, kosten te verlagen en taken over te nemen door voorwaartse en/of achterwaartse integratie.
  • Het buitenland is een interessante afzetmarkt voor de sector gezien de beperkte groeimogelijkheden op de Nederlandse markt.

Sectorspecialisten detail- en groothandel

Onze sectorspecialisten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in uw sector. Ze helpen u met uitgebreide kennis over bijvoorbeeld uw branche, wereldwijde trends en nieuws over de binnen- en buitenlandse economie.

Contact

Rabobank