Man loopt winkel in

Detail-en-groothandel

De detail- en groothandel zijn in fundamentele verandering. Digitalisering, veranderend klantgedrag en versterkte concurrentie spelen daar een belangrijke rol in. Waar liggen kansen? Wat zijn de economische vooruitzichten? En welke ontwikkelingen gaan de wereld van detail- en groothandel veranderen? In welk deel van de sector je ook actief bent, wij praten je bij.

Trends en ontwikkelingen

Positieve vooruitzichten voor de sector

In de non-food, detail- en groothandel zijn de vooruitzichten positief, maar de voortdurende druk op de vertrouwensindicatoren is een negatief signaal. De Nederlandse detailhandel profiteert van de consumptiegroei, maar die zwakt af. De groothandel wordt vooral positief gedreven door de export waarbij de groeicijfers per onderdeel van de sector kunnen verschillen (afhankelijk van de ontwikkeling in de eindmarkt).

Het inspelen op structurele veranderingen in demografie, technologie, consumentenverwachtingen en concurrentie is belangrijker dan het meeliften op de groei van de consumptie. Onze groeiverwachtingen voor de detail- en groothandel zijn voor 2018, 2019 en 2020 respectievelijk 3,1%, 2,2% en 2,8%.

    "Innovatie is essentieel voor het goed inspelen op het veranderende detail- en groothandelslandschap."

    Gemak is de hoofdreden dat 'online' harder groeit dan 'offline' en het omzetaandeel zal per branche nog fors groeien. Door de shift naar online hebben we minder, betere en andere fysieke winkels nodig in kleinere, compactere en relevantere winkelgebieden. Er is zeker nog plaats voor de fysieke winkel, en de fysieke omzet blijft dominant, maar veel bestaande winkels en winkelgebieden hebben een kwalitatief probleem. Zo zien we het volgende:

    • Consumenten hebben meer keuze in producten en diensten, waar zij die kopen en hoe en wanneer ze dat doen. Informeren, interacteren, verkopen of verbinden via meerdere kanalen is noodzakelijk voor groei.
    • Fysieke winkels moeten een sterk attractieve omgeving zijn waar de consument graag blijft komen. Fysieke winkels kunnen 'direct' een probleem oplossen, bezoekers inspireren en van bezoekers echte fans maken. 
    • Voor voldoende groeipotentie moeten retailers een onderscheidende formule creëren. Waarde toevoegen qua beleving in de winkel, expertise van medewerkers en online techniek in de fysieke winkels is essentieel. 

    Groothandels hebben te maken met margedruk en toenemende concurrentie. We zien het volgende:

    • Toegevoegde waarde leveren en de positie in de waardeketen versterken is een must. Groothandels moeten klanten en leveranciers helpen door kennis te leveren, diensten toe te voegen, kosten te verlagen en taken over te nemen door voorwaartse en/of achterwaartse integratie.
    • Het buitenland is een interessante afzetmarkt voor de sector gezien de beperkte groeimogelijkheden op de Nederlandse markt.

     

      Sectorspecialisten detail- en groothandel

       

      Onze sectorspecialisten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de detail- en groothandel. Zij houden je op de hoogte over ontwikkelingen per branche, wereldwijde trends en nieuws over de binnen- en buitenlandse economie. Heb je een vraag of wil je graag met hen in gesprek? Neem contact op via onderstaande gegevens.

      Jos Voss

      Jos Voss

      • Sectorspecialist
      • Retail en Groothandel
      Olaf Zwijnenburg

      Olaf Zwijnenburg

      • Sectorspecialist
      • Retail en Groothandel