Detailhandel non-food

Inspiratiereis naar Alibaba

Ga op 16 en 17 maart mee op reis naar het hoofdkantoor van Alibaba in Hangzhou, China. Inschrijven kan tot 27 januari.

Lees meer

Point of Experience

De volgende stap in de retail: de winkel als de plek waar expertise en beleving samenkomen, een Point of Experience.

Lees meer

Inspiratie uit de sector

Meer toegevoegde waarde dankzij personal shopper, ook kleine MediaMarkt succesvol en samenwerking tussen Google en Domino’s.

Lees de Retail Update (PDF)

Innovatie in de detailhandel

Veel retailers zien de noodzaak tot innovatie, maar voelen geen ruimte om te innoveren. Deze ondernemers hebben twee opties.

Bekijk wat u kunt doen

Trends en ontwikkelingen

Detailhandel

In de detailhandel non-food zien we een duidelijke sentimentsverbetering. Door de toename van de particuliere bestedingen, kopen consumenten simpelweg meer producten. Over vrijwel de gehele linie is dit zichtbaar. Maar de sector is hiermee niet uit de problemen. Er is prijsdruk omdat de consument gewend is geraakt aan de aanhoudende kortingsacties en afprijzingen. Leegstand maakt dat consumenten kieskeuriger zijn in waar zij winkelen.

  • De consument heeft minder tijd en maakt keuzes: offline, online, gemak, snelheid, genieten en beleven.
  • De consument wil kopen waar en wanneer hij wil. Inspiratie en verkoop via meerdere kanalen is noodzakelijk.
  • Voor een onderscheidend en verrassend aanbod is samenwerking met collega-ondernemers en/of andere schakels in de keten noodzakelijk.

In welk deel van de sector u ook actief bent, u vindt actuele informatie op Rabobank Cijfers & Trends.

Lees meer op de Rabobankwebsite Cijfers & Trends

Sectorspecialist detailhandel

Onze sectorspecialist zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in uw sector. Ze helpen u met uitgebreide kennis over bijvoorbeeld uw branche, wereldwijde trends en nieuws over de binnen- en buitenlandse economie.

Contact

Rabobank