Trends en ontwikkelingen
Grillige consument verandert de keten
We gaan in Nederland niet meer eten, met een beperkte groei van zowel bevolking als economie. De Nederlandse markt zelf is verzadigd, met heftige concurrentie tussen de vele foodaanbieders. Ook zien we dat de voedselketen verandert door diverse trends. Zo gaan we voedsel anders produceren, anders distribueren (opkomst online retail) en anders eten (veranderende consumententrends). De Nederlandse consument is grilliger dan ooit. De vijf onderstaande trends hebben een grote invloed op de voedselketen:
Radicale transparantie. De consument wil weten waar zijn eten vandaan komt en hoe het geproduceerd is.Gezond, gezonder, gezondst. De consument wil meer vers en minder suiker, vetten en additieven.Meer gemak. Het moet sneller, met meer (out-of-home) service, meer online en met totale gemak voor de consument.Hybride consument. Consumenten zoeken een unieke, persoonlijke beleving en zijn bereid daarvoor te betalen. Tegelijkertijd kiezen ze bij het doen van dagelijkse boodschappen steeds vaker voor de goedkoopste aanbieder (discounter).Verduurzaming. Voedsel wordt geproduceerd met minder impact op milieu, met minder verspilling en meer oog voor dierenwelzijn.