Food

Foodupdate mei 2018

Er is groei in alle distributiekanalen, al zwakt de groei licht af. Concurrentieverhoudingen in supermarktland blijven.

Lees de update

Voldoende brood op de plank

Het aantal warme bakkers neemt af. Succes is mogelijk voor bakkers die ondernemen en zich zo weten te onderscheiden. Wat is het geheim?

Lees meer

Food is steeds meer dienstverlening

We geven meer uit aan dienstverlening rondom food. Hoe kunnen producenten meeprofiteren van deze trend?

Lees de thema-update

Vele gezichten van bio

De Bio-beurs 2018 toonde uiteenlopende consumententrends op het gebied van food. Waar moeten ondernemers op inzetten?

Lees de blog

Cijfers en trends voor uw branche

Wat zijn de economische vooruitzichten voor uw branche? Waar liggen kansen? En welke ontwikkelingen zijn er op bijvoorbeeld het gebied van wet- en regelgeving? In welk deel van de foodsector u ook actief bent, wij praten u bij. Ga naar uw branche en bekijk recente cijfers en trends.

Groothandels in AGF

Groothandel in voedingsmiddelen

Supermarkten

Versspeciaalzaken

Voedingsmiddelenindustrie

Trends en ontwikkelingen

Food

De foodsector is weinig conjunctuurgevoelig en profiteert daardoor maar beperkt van de aantrekkende economie. Groei zit vooral in interessante nichemarkten en export. De impact van de hybride consument wordt duidelijk zichtbaar. De consument kiest bij de dagelijkse boodschappen voor een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding. Alleen voor producten met een duidelijke meerwaarde is men bereid een meerprijs te betalen. Hierdoor heeft het middensegment het ontzettend moeilijk. In de keten zetten integratie, schaalvergroting en consolidatie onverminderd door.

  • Gemakmaximalisatie: de consument wil ontzorgd worden en laat vaker boodschappen en maaltijden thuisbezorgen. Ook eet de consument vaker buiten de deur, to go of take-a-way.
  • Devices, distributie en data: zoek de (online) verbinding met de consument via tablet of smartphone. Distributie gericht op thuisbezorgen groeit en data geeft inzicht in de wensen van de klant.
  • Blurring: de grenzen tussen foodretail en foodservice vervagen.
  • Food = Lifestyle: groei in unieke, onderscheidende merken, formules en foodconcepten en personalised food.
  • Verduurzamen: de consument eist een duurzamer productieproces met lagere CO2-footprint, minder impact op milieu en meer aandacht voor dierenwelzijn.

Foodupdates

Sectorspecialisten food

Onze sectorspecialisten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in uw sector. Ze helpen u met uitgebreide kennis over bijvoorbeeld uw branche, wereldwijde trends en nieuws over de binnen- en buitenlandse economie.

Contact

Rabobank