Granen tarwe brood in de vitrine bij bakker

Waarom de voorkeur naar biologische producten toeneemt

Verder op deze pagina:

    Steeds meer consumenten kiezen voor biologisch voedsel. Maar waarom doen ze dat, wat kopen ze en waar zit nog groeipotentie? In deze sectorupdate lees je over vijf feiten en ontwikkelingen in de markt van het biologische voedsel.

    Biologisch blijft groeien

    De afzet van biologische voeding groeit in Nederland veel sneller dan die van de rest van de markt. De afgelopen vijf jaar is de afzet van biologische voeding in Nederland met gemiddeld 11% per jaar gestegen, waar de voedingsmarkt als geheel maar 1% per jaar groeide. De komende tien jaar zal het marktaandeel van biologisch in Nederland naar verwachting nog verder groeien, tot 7%.

    De populairste producten

    Eieren, ontbijtgranen, thee, olijfolie en babyvoeding, dat zijn in Nederland de productcategorieën met het grootste marktaandeel biologisch. Het valt op dat producten die meer bewerkt zijn, of meer verschillende ingrediënten hebben minder in trek zijn. Complexere producten zijn duurder om te maken omdat van alle ingrediënten de biologische variant moet worden ingekocht. En de typische consument die biologisch koopt houdt waarschijnlijk hoe dan ook meer van verse, onbewerkte producten.

    Nederland blijft wel achter

    Nederlanders omarmen biologisch steeds meer, maar in vergelijking met andere Europese landen en de Verenigde Staten blijft het marktaandeel achter. In landen als Zweden, Denemarken en Zwitserland ligt het marktaandeel aanmerkelijk hoger. De Nederlander let op de kleintjes als hij boodschappen doet en wordt afgeschrikt door de duurdere biologische producten.

    Kansen voor de grote spelers

    Het zijn vooral de kleinere, lokale aanbieders en een enkele specialist zoals Wessanen die in Nederland het biologische aanbod brengen. In de Verenigde Staten is dat heel anders, daar brengen grote merken biologische varianten van hun bestsellers. Nederlandse spelers kunnen daarbij niet achterblijven en moeten werken aan biologische varianten, productlijnen en innovaties.

    Meer weten?

    Bekijk alle cijfers en trends in de Thema-update.

    Lees de Thema-update biologisch (PDF)
    Sectorspecialist Martijn Rol

    Martijn Rol

    • Sectorspecialist
    • Food
    (06) 10 57 62 81 LinkedIn