Thema-update: Foodservice

Distributiestrijd

De grensoverschrijdende online plannen van foodretailers zijn een fraaie uitdaging voor de foodservice-groothandel. Buiten het zichtveld van de consument woedt een spannende strijd die vooral plaatsvindt in het distributiekanaal. De supermarkt wint online terrein en de groothandel is nu aan zet. Wat is de beste tactiek, schaalvergroting of specialisatie? Óf juist samenwerken met foodretailers?

Grossiersomzet onder druk

De online omgeving geeft foodretailers veel nieuwe mogelijkheden om klanten te ontzorgen, bijvoorbeeld door het assortiment bijna ongelimiteerd uit te breiden en af te stemmen op de wens van de consument. Als ontzorgen voor bepaalde klantgroepen het verschil niet meer maakt, wordt de prijs de onderscheidende factor. En ook hier is het de beurt aan grossiers. Hoe voorkomen zij dat hun omzet verder onder druk komt te staan?

Thema-update Foodservice

Hoe kunnen foodservice-groothandels inspelen op de online ambities van foodretailers? Moeten zij hun huidige businessmodel uitbouwen, of juist de samenwerking zoeken met supermarkten?

In de thema-update leest u meer over de felle strijd tussen retailers en groothandel, en over de strategische zetten die grossiers kunnen doen om in de race om de consument te blijven.

Lees de thema-update Foodservice

Contact

Rabobank