Blog horeca

Bart van der Linden

"De klant bepaalt"

Bart van der Linden

Op digitaal vlak is Vacansoleil een laatbloeier. Pas in 2003 ging de marktleider in luxe kampeervakanties online. "Best laat", zegt Bart Van der Linden, algemeen directeur bij Vacansoleil. "Maar we zijn bewust niet meegegaan met de gekte. Een website lanceren is één ding, maar je product op een toegankelijke manier boek- en koopbaar maken is een andere zaak. We wilden het wel gelijk goed doen." En dat lukte: in dat eerste jaar werd 35% van de omzet online gerealiseerd. Inmiddels komt driekwart van de omzet via het web binnen.

Exacte wetenschap

De reisorganisatie investeert veel in online vindbaarheid. "We richten ons met name op in het inkopen van 'adwords' en 'retargeting'. Van tevoren goed bedenken welke zoekwoorden je inkoopt bij een zoekmachine is 'key'. En zodra consumenten een keer op de site geweest zijn, zorgen we dat ze vaker advertenties van ons te zien krijgen." Online adverteren is volgens Van der Linden 'exacte wetenschap'. "De data die je genereert zijn heel betrouwbaar. Je kunt achteraf precies zien wat een investering heeft opgeleverd. Heel wat effectiever dan een pagina in de Telegraaf."

Die investeringen moeten zich uiteraard terugbetalen in daadwerkelijke boekingen. "Zelfs als je de vindbaarheid op en top geregeld hebt, is er nog geen reis verkocht." Daarom wil Vacansoleil de consument zo goed mogelijk bedienen op de site. "Een vakantie koop je niet zomaar even. Mensen willen een goede vakantie, dus ze steken veel tijd in plannen ervan. We bieden op de site voldoende aanbod en overzicht om een goede en afgewogen keuze te maken. Het is daarbij heel belangrijk goede filters in de bouwen, zodat de consument met zijn opgegeven specificaties ook echt bij een vakantie uitkomt die hij graag wil boeken."

De klant bepaalt bovendien hoe de navigatie en de routing van de site loopt. "Soms moeten we zaken bijstellen op basis van het gedrag van consumenten. Een tijd geleden was de site zo ingericht dat de consument langs zes invulvelden moest voordat hij bij de totale reissom was. Op dat punt haakten veel mensen af. Daar keken we van op. Waren we te duur? Waarom deden ze dat? Uiteindelijk bleek dat ze gewoon wilden weten wat een reis in totaal zou kosten, zodat ze dat konden bespreken met hun gezin. Nu hoeven ze daar geen zes invulvelden meer voor door te lopen, we bieden ze dat al op de eerste aan."

Vertrouwen

Online scoort Vacansoleil bij consumenten en vakmensen al jaren goed. Uit de jaarlijkse Web Performance Scan van onderzoeksbureau WUA! kwam de reisorganisatie afgelopen jaar als beste uit de bus. Naast de beste online vindbaarheid scoorde Vacansoleil ook goed op de thema's 'eerste indruk', 'kwaliteit' en 'vertrouwen'. Dat laatste heeft voornamelijk te maken met de offline activiteiten. "Het klantvertrouwen bouwen we vooral offline op. Het is belangrijk goed te weten wat je merkwaarden zijn, en hoe je die gaat waarmaken. Met sportsponsoring en tv-programma's werken we vervolgens aan onze naamsbekendheid. Mensen kopen een complex product als een reis immers liever bij een bekend en betrouwbaar merk."

Dit interview maakt onderdeel uit van een tweeluik; over twee weken het interview met Edwin Bomers, directeur van vakantiepark Marveld in de Achterhoek.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 15 januari 2015

Reageer via Rabobank Horeca netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank