“We vragen veel van onze medewerkers”

Wie de beste mensen in dienst wil hebben, moet hen ook uitdagen. Peter Faas, directeur-eigenaar van Hotel Noordzee, streeft met zijn team naar een 9+ gastervaring.

“Wij willen een uniek hotel zijn. Een combinatie van ligging, architectuur, faciliteiten en serviceniveau. En met een duidelijke doelgroep: de leisuregast. Voor ons geen zakelijke doelgroepen of grote feesten. Wij zijn een familiehotel, gericht op alle drie de generaties.”

Nul ervaring

“Een mooi pand of een prachtige ligging is niet voldoende om te kunnen overleven als hotel. Je moet ook het juiste personeel aan je weten te binden. Er zijn drie kerncompetenties die ieder personeelslid van ons moet hebben: gastvrijheid, collegialiteit en liefde voor het vak. Een kandidaat hoeft van mij geen relevante opleiding of ervaring te hebben. Liever niet zelfs. Een van mijn beste medewerkers is een kok die hier met nul ervaring of opleiding kwam. Via een intensief trainingsprogramma ontwikkelen medewerkers zich ‘on the job’. Een externe trainer verzorgt regelmatig trainingen in gastvrijheid. Voor medewerkers die niet goed mee kunnen komen, verzorgen wij een apart coachingstraject.’

Lange dagen

“We streven naar een 9+ gastervaring. Dat is een enorme uitdaging voor het personeel. Maar ik geloof dat als je de beste mensen wilt hebben, dat je hen dan ook moet uitdagen. Als je achterover leunt en genoegen neemt met een zeventje, dan trek je ook personeel aan dat aan die cultuur voldoet. We vragen dus veel van onze medewerkers. Zeker in de zomer moeten zij lange dagen draaien. Voordeel is dat we elke winter één maand dicht zijn voor groot onderhoud. Als hotel moet je continu innoveren en vernieuwen, maar boren en zagen gaan niet goed samen met het ontvangen van gasten. Bijkomend voordeel is dat iedereen in die periode lang op vakantie kan en fris terugkomt. Dat compenseert de lange dagen in de zomer.”

Vaste crew

“Om de arbeidskosten flexibel te houden, werken we met zelfsturende teams. Naast de general manager hebben we geen managers en moet elk team zelfstandig kunnen werken. Zo kunnen we snel meegaan met veranderingen in de markt en de wensen van gasten. Hotel Noordzee werkt met vrijwel volledig vaste crew en zo min mogelijk flexwerkers. Hooguit voor het onderhoud vallen we terug op een uitzendbureau dat gespecialiseerd is in Poolse medewerkers. Met hen heb ik uitstekende ervaringen; ze werken keihard en spreken prima Duits en Engels.”

Extra adviezen van Peter Faas

  • Vooruitkijken: “Dankzij goed personeel is de dagelijkse gang van zaken helemaal in orde en heb ik tijd om na te denken over de toekomst. Ik plan vooruit voor de komende tien, vijftien jaar. Dat lijkt ver weg, maar voordat je het weet is het zover. Strategisch management is essentieel om te blijven groeien en ontwikkelen.”
  • Betrokken: “We zijn van plan te gaan werken met een bonussysteem per afdeling. Scoor je als afdeling een bepaald target, dan verdien je daar zelf ook aan. Zo willen we mensen betrokken houden.”
  • Feedback: “Minimaal één keer per maand bespreken we collectief wat er niet goed is gegaan en wat we beter kunnen doen. Ook werken we met een intensief programma voor klachtenmanagement waarbij elke klacht geëvalueerd wordt, om zo weer te leren en ons serviceniveau verder te verbeteren.”

Peter Faas

Hotel Noordzee is strategisch gelegen in het duinlandschap van Cadzand-Bad. Die locatie wordt steeds populairder bij toeristen. Dankzij de ontwikkeling van appartementencomplexen, een vakantiepark en een jachthaven, groeit het dorp uit tot een internationale badplaats. Aanjagers achter deze plannen zijn vooral lokale hotelondernemers, waaronder de familie Faas van Hotel Noordzee.

Naar de website van Hotel Noordzee

Contact

Rabobank