Allergenencommunicatie. Pak die kans!

Gretha van der Galiën

Gretha van der Galiën

Ruim een jaar geleden ging Verordening 1169/2011 in, ofwel de allergenenwet. Iedere aanbieder van levensmiddelen moet sindsdien allergeneninformatie communiceren naar zijn klant of gast. Ook u als horecaondernemer. De meeste van u zagen dit niet als een positieve ontwikkeling, maar vooral als een vervelende extra administratieve handeling.

Zekerheid

Terwijl u juist met het communiceren van productinformatie extra service en toegevoegde waarde kunt bieden en u zo kunt onderscheiden. Elke dag komen er weer gasten bij u in de zaak die een allergie kunnen hebben. Het is dan heel vervelend als u of uw personeel niet zeker weet of die ene saus wel of geen noten bevat. Het bespaart u, maar vooral uw gast, veel uitzoekwerk als u duidelijk communiceert welke mogelijke allergenen er in uw producten zitten. Informatie die tegenwoordig voor 150.000 producten gratis beschikbaar is.

Productinformatie gratis beschikbaar

Via de PS in foodservice database delen uw leveranciers productinformatie, zodat u deze weer kunt gebruiken om te communiceren met uw klanten. Deze gevalideerde productinformatie is gratis beschikbaar via het PS Foodbook. De leverancier onderhoudt en publiceert deze informatie zelf, zodat u altijd over de juiste productinformatie beschikt. Naast de productinhoudelijke informatie zoals ingrediënten, voedingswaarden en allergenen vertellen de fabrikanten nog meer over hun producten. Zoekt u maar eens op het merk 'V2C Dutch Dry Gin' en ontdek hoe dit mooie product ontstond.

Laat u inspireren

Ik vertelde u al dat u zich kan onderscheiden door allergeneninformatie aan te bieden. Maar in de markt zie je meer ontwikkelingen die hiermee te maken hebben. Duurzaamheid bijvoorbeeld beïnvloedt steeds vaker de keuze van de consument. In PS komen alle verschillende keurmerken en geschiktheden terug. Filter in het Foodbook bijvoorbeeld eens op het EKO keurmerk of het Europese keurmerk voor biologische landbouw. Of op vegetarisch, veganistisch, allergeenvrij, conserveringsmiddelvrij, natriumarm of zonder toegevoegde suikers. Laat u inspireren door de mogelijkheden en bedenk hoe u uw gast tegemoet kunt komen. 

Zie het communiceren van de allergenen dus niet als een lastige bijzaak, maar als extra service. Voor uw gast is deze informatie zeker relevant!

Bekijk de productinformatie op Foodbook.psinfoodservice.nl

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn. 

Gretha van der Galiën is voedingskundige en accountmanager horeca, zorg en catering bij PS in foodservice.

Blog, 10 december 2015

Reageer via Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Horeca en recreatie

Contact

Rabobank