Botsende belangen

Guido Verschoor

Communicatie tussen twee verschillende bloedgroepen

Guido Verschoor

Als horeca-adviesbureau worden we vaak ingeschakeld als de bank de haalbaarheid van een businessplan wil toetsen. Vaak tot frustratie van de ondernemers. Want tenslotte zijn zíj de specialisten in de sector. Het plan is door hen goed uitgewerkt en vaak voldoende behouden begroot. Dus waarom verlangt de bank nog een check? Het terechte belang van enige zekerheid voor een financier met daarbij het argument dat een derde van de horecabedrijven binnen vijf jaar over de kop gaat (dus waarom zij niet?), doet deze kritiek doorgaans snel verstommen.

Frustrerend voor horecaondernemers

Over het algemeen kan gesteld worden dat horecaondernemers en bankiers sterk verschillen. Horecaondernemers willen sneller dan bankiers. Bankiers zijn veel meer van de cijfers dan horecaondernemers. Horecaondernemers willen meer risico nemen dan bankiers. Bankiers opereren meer vanuit risicobeheersing dan horecaondernemers. Kortom, het zijn eigenlijk twee verschillende bloedgroepen, die ieder hun eigen taal spreken.

De grootste frustratie van een horecaondernemer richting de bank zit dan ook op het communicatievlak. Veel ondernemers spreken van een valse start. Ze zijn met hun plan naar hun bank gegaan, krijgen daar een eerste reactie en huiswerk mee. Gaan thuis weer aan slag, maken kosten voor een accountant die de cijfers doorrekent en komen weer terug bij de bank. Het is hierna geen zeldzaamheid dat de reactie van de bankier positief is en de ondernemer verder gaat in het traject. Om vervolgens op het laatste moment te horen dat er toch een haalbaarheidsonderzoek moet komen.

Duidelijke communicatie

Van bankiers hoor ik echter regelmatig dat dit wel al eerder besproken is. En hier zit de crux: de ondernemer neemt het niet altijd waar. Hij is overtuigd van een goed plan en heeft vaak, onbewust, alleen oor voor het goede nieuws. Wederom een voorbeeld van hoe communicatie tussen twee bloedgroepen kan verlopen. De horecaondernemer ziet kansen, de bank ook risico’s.

Kortom, de bankier is een schone taak weggelegd om de verwachting, zoals dat zo mooi heet, te ‘managen’. Duidelijke communicatie, vooraf een stappenplan met noodzakelijke en mogelijke actiepunten op papier en er is voor beiden een goede start!

Guido Verschoor
Van Spronsen & Partners horeca-advies

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 22 september 2015

Reageer via Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank