Blog horeca

Hans van Leeuwen

Recreatiebranche kan professioneler

Hans van Leeuwen

Deze week bezocht ik Danny Paerl van Bungalowpark Hoenderloo om te praten over het initiatief ‘Het Beste van de Veluwe’. Dit is een ondernemersinitiatief gericht op de promotie van de Veluwe als toeristische hotspot. Samenwerking vormt hierin de basis van het succes. Mij is gevraagd mee te denken over dit nieuwe samenwerkingsverband. Een centrale rol is weggelegd voor de drijvende krachten achter toonaangevende ondernemingen op de Veluwe, waaronder Alex van Hoof en Henk Luten (Burgers’ Zoo), Willem Bijleveld (Nederlands Openluchtmuseum) en Marike Vissers (Staatsbosbeheer). Deze ambassadeurs verspreiden unieke verhalen over de Veluwe via social media met een hogere conversie als doel (in de vorm van boekingen en ticket sales). Het hele marketingvraagstuk is een discipline geworden die je er niet zo maar even bij doet of makkelijk kan uitbesteden aan het regionale bureau voor toerisme. Het is een basisvoorwaarde geworden voor een goede bezetting; ondernemers dienen hier dus in de lead te zijn en te blijven!

Tijd voor recreatieondernemers om zich te verenigen

Is dit het moment waarop recreatieondernemers in Nederland wakker worden en zelf het initiatief nemen door zich te verenigen in een ondernemersnetwerk? Stellen zij hiermee het bestaansrecht van de toeristenbureaus ter discussie door hun eigen verantwoordelijkheid op te eisen voor gebiedsvermarketing en promotie? Is het daarom dat ‘Visit Veluwe’, onderdeel van het regionaal bureau voor toerisme, al interesse heeft getoond in een mogelijke samenwerking? Door de passieve opstelling van de recreatieondernemers op dit gebied, worden financiële middelen van gemeenten al jaren beheerd en besteed door de toeristenbureaus. Bureaus waar vaak, uitzonderingen daargelaten, amateuristisch wordt gewerkt, en beperkte positieve effecten voor toerisme waarneembaar zijn. Hoeveel toeristenbelasting verdwijnt hiermee als sneeuw voor de zon?

Samenwerking tussen gemeenten en recreatieondernemers

Ondertussen heeft gemeente Dongeradeel aangekondigd de toeristenbelasting met 50% te willen verhogen. Begin maart was een minisymposium in het gemeentehuis georganiseerd met de wethouder als voorzitter. Het doel was een brug te slaan tussen de gemeente en recreatieondernemers, in de hoop een ondernemersnetwerk te creëren, dat een ‘eigen’ toeristische agenda opstelt. Hierdoor kan men in gezamenlijkheid het amateuristische niveau achter zich laten. Misschien dat Dongeradeel de eerstvolgende winnaar is van de Toeristenbelasting Award 2015!

Een eyeopener voor mij is dat het amateurisme hoogtij viert op veel plaatsen en dat het o zo typische Hollandse ondernemersverenigingsleven de motor is achter onze economie. Het zou de gemeenten sieren hier meer oog voor te hebben!

Lees meer op: www.hetbestevandeveluwe.nl

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 13 maart 2015

Reageer via Rabobank Horeca netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank