Gasten worden in hotel ontvangen door personeel bij aankomst

Hotels

Verder op deze pagina:

    Hotels, pensions en conferentieoorden vallen binnen de sector horeca en recreatie. Hotels hebben als hoofdactiviteit het verstrekken van logies, waarbij ze ingedeeld zijn in een sterclassificatie. Voor deze branche deelt de Rabobank recente cijfers en trends.

    Uitbreiding van aanbod

    Op korte termijn verwachten wij een stijgende vraag naar hotelovernachtingen. Een deel van deze groei zal worden opgevangen door uitbreiding van het aanbod. Het andere deel zal resulteren in groei van de bezettingsgraden.

    Ook op de langere termijn verwachten we een verdere groei van het aantal overnachtingen. Dit zal worden opgevangen door het toenemende aanbod. Verzadiging ligt daarbij op de loer.

    Ontwikkelingen hotelbranche

    • Het aantal overnachtingen stijgt door enerzijds de groei van het inkomende toerisme en anderzijds doordat ook Nederlanders meer overnachtingen boeken.
    • Er zijn grote regionale verschillen in zowel aantallen als prestaties. Deze worden veroorzaakt doordat de ene regio meer te bieden heeft op het gebied van toerisme en zakelijke activiteiten dan de andere.
    • Pricing en beleving worden steeds belangrijker. De consument van nu wil een kwalitatief zo goed mogelijk product tegen een zo scherp mogelijke prijs. Hij wil alleen nog een meerprijs betalen voor een uniek product dat een bijzondere herinnering of beleving creëert.
    • Hotels worden steeds groter. Dit als gevolg van de noodzakelijke investeringen. Als tegenreactie zien we ook meer boetiekhotels en B&B's.
    • Er worden steeds meer overnachtingen geboekt via Airbnb. Hiermee wordt dit platform een geduchte concurrent voor de traditionele hotels.
    • Reviews zijn in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in het boekingsproces. Consumenten zijn geneigd om hier hun boekingsbeslissing van af te laten hangen.

    Economie

    Het aantal hotelovernachtingen in Nederland neemt al jaren toe. Het aantal buitenlandse gasten is de afgelopen jaren sterker toegenomen dan het aantal Nederlandse gasten. Hierdoor wordt nu iets meer dan de helft van het aantal overnachtingen door buitenlanders geboekt (zie Figuur 1). De Nederlandse hotelbranche is dus afhankelijk van zowel Nederlandse als buitenlandse bezoekers.

    Ongeveer 40% van de hotelovernachtingen betreft boekingen van zakelijke reizigers. De overige 60% betreft toeristische reizigers. Voor de komende jaren verwacht de Rabobank dat het aantal overnachtingen verder zal toenemen.

    Aantal hotelovernachtingen neemt al jaren toe

    Het aantal hotels neemt al jaren toe. Daarbij stijgt ook het gemiddelde aantal kamers per hotel. De toename van het aantal overnachtingen zal gedeeltelijk worden opgevangen door een hogere bezettingsgraad in bestaande hotels en gedeeltelijk door een toename van het aantal hotels. Op langere termijn kan het groeiende aanbod leiden tot verzadiging in de markt.

    Er worden steeds meer overnachtingen geboekt via Airbnb. Hiermee wordt dit platform een geduchte concurrent voor hotels. Hotels zullen een meerwaarde moeten leveren om aantrekkelijk te blijven.

    Conferentiehotels hebben te maken met toenemende concurrentie vanuit andere branches. Bedrijven organiseren steeds vaker bijeenkomsten of vergaderingen op inspirerende locaties, bijvoorbeeld in een dierenpark of museum.

    Er zijn grote regionale verschillen als het gaat om de prestaties van hotels. Hotels in de metropoolregio Amsterdam, grote steden en in de kustregio's hebben gemiddeld hogere bezettingsgraden en kamerprijzen. Dit komt met name door het toenemende buitenlandse toerisme in deze regio's.

    Duurzaamheid

    Het verduurzamen van vastgoed is van groot belang binnen de hotellerie, met name omdat het energieverbruik relatief hoog is ten opzichte van andere typen vastgoed. Nieuwe hotels worden steeds duurzamer gebouwd. Dit betekent dat bij nieuw- of verbouw altijd rekening dient te worden gehouden met de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaam vastgoed.

    Voedselverspilling is een belangrijke uitdaging voor de hotellerie. Initiatieven zien we onder andere in Amerika, waar de hotelsector samen met WNF voedselverspilling tegengaat. Met het tegengaan van voedselverspilling wordt niet alleen bijgedragen aan een maatschappelijk doel, maar kunnen ook kosten worden bespaard.

    Gasten hechten steeds meer waarde aan een duurzamere operatie. Hotels kunnen hierop inspelen, bijvoorbeeld door gasten te begeleiden bij het verduurzamen van hun gedrag. Denk hierbij aan het hergebruiken van handdoeken en het tegengaan van waterverspilling.

    "Nederlanders gaan steeds vaker, maar wel korter met vakantie."

    Innovatie

    Innovaties in deze branche zijn met name gericht op de belevenis van de klant. Hierin verwacht de Rabobank op korte termijn dat administratieve afwikkelingen worden gedigitaliseerd via apps, zodat bijvoorbeeld het in- en uitchecken sneller gaat (de opkomst van het zogenaamde 'smart hotel'). Hierdoor zal de consumententevredenheid stijgen en kunnen kosten op frontoffice personeel worden bespaard.

    Innovatieve modellen zoals Airbnb, maar ook online travel agencies krijgen steeds meer grip op de gast. Een goede online propositie is voor hotels dan ook van belang.

    Denk hierbij aan:

    • een up-to-date website
    • bijhouden van social media
    • reviews

    Cybersecurity is een steeds belangrijker thema. Hotels kampen met inbraken in hun systemen waardoor onder meer deuren niet meer met een keypass kunnen worden geopend. Een betere beveiliging zal essentieel zijn voor een goed draaiende operatie.

    Maatschappij

    Nederlanders gaan steeds vaker, maar wel korter met vakantie. Omdat zij ook steeds meer voor luxe kiezen, stijgt de vraag naar hotelovernachtingen. Dit heeft een positief effect op bezettingsgraden en kamerprijzen.

    Boekingen voor een overnachting worden steeds later gedaan. Hierdoor is goed yieldmanagement belangrijk, om de rentabiliteit te optimaliseren.

    Pricing en beleving worden steeds belangrijker. De consument van nu wil een kwalitatief zo goed mogelijk product tegen een zo scherp mogelijke prijs. Hij wil alleen nog een meerprijs betalen voor een uniek product dat een bijzondere herinnering of beleving creëert.

    Reviews zijn in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in het boekingsproces. Consumenten zijn geneigd om hier hun boekingsbeslissing van af te laten hangen. Sturen op reviews is daarom van groot belang.

    Wet- en regelgeving

    De regelgeving voor hotels is uitgebreid en het niet naleven ervan heeft consequenties die het voortbestaan van de onderneming kunnen bedreigen.

    Op Ikgastarten.nl staan alle vergunningen genoemd waar horecaondernemingen over moeten beschikken. Per gemeente kunnen de eisen en voorwaarden verschillen. Check daarom ook Ondernemersplein.nl.

    Lees meer over wet- en regelgeving op Ikgastarten.nl Lees meer over wet- en regelgeving op Ondernemersplein.nl

    Aanbod Rabobank

    Rabobank als maatschappelijk partner

     Als financier in de sector hebben wij een belangrijke functie. Horeca is in elke stad een belangrijke pijler. Als Rabobank werken wij samen met onder meer de brancheorganisaties, maar ook met gemeentes, om te komen tot een visie op de sector.

    Laatste update: december 2017