4 kritische faalfactoren voor starters

Martijn Rol

Martijn Rol

De horeca en recreatie kent momenteel een ongekende dynamiek. Hotelketens investeren in nieuwe en grotere hotels, de nieuwste foodconcepten sieren het straatbeeld en vakantieparken breiden uit met unieke vormen van ‘glamping’ en logies. Als bank worden wij uiteraard vaak benaderd voor financiering van al deze mooie plannen. Om de potentie van een plan vervolgens te beoordelen, toetsen wij deze aan de hand van vier (potentiële) faalfactoren.

1. Uitloop op de investeringsbegroting

Het bouwen van een nieuw hotel, het ombouwen van een winkelpand naar restaurant of het uitbreiden van de camping met een nieuwe accommodatie is natuurlijk geen ABC-tje. Voor veel ondernemers is het iets wat ze hooguit een paar keer in hun leven doen. Vaak zijn het unieke projecten, in monumentale panden of op unieke locaties (in historische binnensteden, de duinen, het bos of op het strand), met talloze onverwachte uitdagingen. Zoals extra kosten, of vertraging door de aanwezigheid van asbest of een beschermde diersoort. Het is meer regel dan uitzondering dat de oorspronkelijke begroting níét gehaald wordt en dat deze uitloopt met 10 tot 20%. Houd hier dus bij de begroting dus rekening mee en schakel de juiste experts in voor begeleiding of uitvoer. Want halverwege met de bouw moeten stoppen omdat uw budget op is, is natuurlijk ‘killing’ voor uw plannen.

2. Aanbodgedreven denken

Is er wel vraag naar uw dienst of product? Sluit het voldoende aan bij de wensen van de consument? Is de markt voldoende in beeld gebracht? Hoe onderscheidt u zich ten opzichte van de concurrent? Uiteindelijk draait het allemaal om toegevoegde waarde. Veel ondernemers handelen ‘aanbodgedreven’ – zéker nu er steeds meer winkels of kantoren leeg komen te staan en de vastgoedeigenaren op zoek zijn naar nieuwe verdienmodellen. Dan maar horeca erin, wordt vaak gedacht. Maar is er überhaupt vraag naar en sluit het aan bij wat de gast écht wil? Kortom, een goede haalbaarheidsanalyse is onontbeerlijk.

3. Te optimistische prognoses

Bij bijna alle starters zie ik dat de ondernemers vaak te enthousiast zijn over de mogelijke omzet en de kosten te laag inschatten. De voorspelde rendementen liggen vervolgens vele malen hoger dan dat de uitblinkers in de sector, vaak na jaren van investeren en vallen & opstaan, laten zien. Tenslotte verwachten veel ondernemers bijna altijd direct resultaat, zonder rekening te houden met de kinderziektes. Zo sprak ik laatst een ervaren ondernemer die een nieuwe vestiging had geopend en na een jaar alweer 60% procent van zijn personeel had ontslagen, dat simpelweg niet voldeed aan zijn hoge eisen. Gemiddeld duurt het zeker een jaar voordat een onderneming echt stáát. Houd dus rekening met aanloopverliezen! En wees kritisch op de hoogte van de huur, evenals op de grootte van de financiering die u aanvraag, of dat nu via bank of de ‘crowd’ is. Als al uw cashflow naar bank, verhuurder of de crowd stroomt, dan houd u onvoldoende over voor vervangingsinvesteringen of onderhoud. Voldoende eigen vermogen is dus essentieel voor langlopend succes.

4. Onervaren ondernemer of mismanagement

De ondernemer in de horeca of recreatie moet een echte duizendpoot zijn. Hij moet verstand hebben van gastheerschap, concept-ontwikkeling, marketing, bouw- en vergunningstrajecten, prijsbeleid, inkoop, HRM, financiën, administratie, wet- en regelgeving en dat is slechts het begin … Ik heb goede ondernemers matige locaties tot absolute ‘cash cows’ zien omtoveren en ik heb matige ondernemers goede horecalocaties om zeep zien helpen. Wees dus kritisch. Op uw begroting, product en prognoses, maar bovenal op uzelf!

Wilt u meer weten over het opstellen van een goed businessplan in de horeca? Check dan ons stappenplan op Ikgastarten.nl

Naar het stappenplan

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 3 maart 2016

Reageer via Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Horeca en recreatie

Contact

Rabobank