6 kritische succesfactoren voor starters

Martijn Rol

Martijn Rol

Na mijn vorige blog over de kritische faalfactoren voor nieuwe plannen in de horeca en recreatie, schets ik deze keer welke factoren onmisbaar zijn voor succes in deze sector.

1. De ondernemer

Stipt op één staan kwaliteiten die u als ondernemer moet hebben om van het bedrijf een succes te maken: visie, lef, zakelijk inzicht, een goed netwerk, gastheerschap en veel creativiteit. Zonder goede ondernemers, geen goede horeca.

2. Het personeel

Uw personeel maakt het verschil. Goed personeel creëert meerwaarde voor uw gasten. U zult hoger scoren op gastbeleving en betere reviews ontvangen. Slecht personeel daarentegen schaadt uw product, uw imago en uw concept. Als u investeert in uw personeel, ze betrekt bij het verhaal achter uw bedrijf en hen continu coacht en stuurt, is uw kans op succes zeker groter.

3. De locatie

"Locatie, locatie, locatie" is het mantra van veel ondernemers en adviseurs. En laten we wel wezen: een hotel in hartje Amsterdam, een camping in de Zeeuwse duinen of een restaurant op de Grote Markt in Haarlem, onderneemt toch even makkelijker dan eenzelfde bedrijf in Delfzijl, Hoogeveen of Lelystad.

Vooral de Randstad, het kustgebied, de funshopsteden en economisch sterke regio’s zoals Eindhoven en Rotterdam profiteren van de toenemende economische groei, toeristische instroom en buitenshuisconsumptie. In de rest van Nederland is het realiseren van een gezonde exploitatie een grotere uitdaging.

4. Het concept

Het concept wordt steeds belangrijker. Kwaliteit is een basisvereiste geworden en de gast zoekt steeds vaker naar unieke, bijzondere en authentieke producten of diensten. Het simpelweg openen van een goede horecazaak of een mooi recreatiepark op de juiste locatie is niet meer voldoende. De concurrentie is moordend en onderscheidend vermogen is van levensbelang.

En dat betekent het juiste product voor de juiste doelgroep, met daarbij precies de goede beleving, marketing, serviceniveau en prijs/kwaliteitverhouding en dat tot in de details uitgewerkt. De consument zoekt daarbij naar uitersten, hij gaat of voor het goedkoopste of hij betaalt voor iets unieks. De echte uitblinkers creëren de ultieme paradox: een uniek product vol meerwaarde, maar dan supergoedkoop. Voor dergelijke concepten staan de mensen in de rij.

5. Online aanwezigheid

Ook online moet uw aanwezigheid kloppen. Een goede website met reserveringsmodules en socialmediakanalen met voor uw gast relevante content zijn onmisbaar. Omnichannel is daarbij het toverwoord, maar gebruik alleen die kanalen waar uw gast behoefte aan heeft en vertel overal hetzelfde authentieke verhaal. Of het nou persoonlijk is, of in een brochure of op social media, uw verhaal én het kanaal moeten kloppen.

6. Operational excellence

Voor veel ondernemers in de horeca en recreatie is operational excellence niet de belangrijkste drijfveer. Maar om in een markt met toenemende concurrentie op langere termijn gezond te blijven is het wel essentieel. Besteed daarom aandacht aan het optimaal inrichten van uw processen, om zo met minimale operationele kosten een zo’n goed mogelijk product of dienst te kunnen leveren.

Lees mijn vorige blog over kritische faalfactoren

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 10 maart 2016

Reageer via Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Horeca en recreatie

Contact

Rabobank