Blog industrie

Arnold Hardonk

Elk land zijn eigen speelgoed

Arnold Hardonk

Laatst was ik in Duitsland en stapte met mijn kinderen een speelgoedwinkel binnen. In Nederland ben ik gewend dat de felle kleuren van het plastic speelgoed ons tegemoet komen. Hoe anders was dit in Duitsland: op het oog kwalitatief goede spullen. Maar wat mij het meest opviel, was het brede assortiment aan technisch speelgoed. Natuurlijk, in Nederland verkopen de twee bekende retailketens (feitelijk één keten) ook Lego Technic en K’Nex, maar in Duitsland was het van een totaal andere orde. Zo zag ik speelgoed waarmee aan achtjarigen nanotechnologie, zonne-energie en zelfs de werking van een V8-motor wordt uitgelegd.

Biedt Duitsland meer technisch speelgoed?

Een winkel verkoopt natuurlijk datgene waar vraag naar is. En ik concludeer daarom – op basis van mijn zeer beperkte veldonderzoek – dat de vraag naar technisch speelgoed in Duitsland aanmerkelijk groter is dan in Nederland. Dit past in ons beeld van Duitsland: een hoogstaande reputatie ten aanzien van techniek. Duitse ouders vinden het blijkbaar leuker en nuttiger om technisch speelgoed aan hun kroost te geven. Waarschijnlijk omdat ze zelf opgegroeid zijn met technisch speelgoed en meer affiniteit hebben met techniek. Techniek wordt er bijna letterlijk met de paplepel ingegoten.

Tablet of techniek?

Wederom gebaseerd op een beperkt veldonderzoek, zie ik dat mijn kinderen veel spelen op de iPad. Ik vermoed dat dit in uw gezin niet veel anders is. Hoe erg is dit voor de toekomst van Nederland? We hebben toch immers een schreeuwend tekort aan technisch personeel. Is het dan niet beter als onze kinderen de iPad wegleggen en V8-motoren gaan bestuderen? Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Terwijl in Duitsland de ICT-infrastructuur op een lager plan staat, leren onze kinderen op jonge leeftijd met tablets omgaan. Daarnaast spreekt een deel van de spelletjes  – naast behendigheid en strategische vaardigheden  –  de creativiteit van kinderen aan. Een goed voorbeeld is het spel Minecraft, een soort virtueel Lego, waarmee complete steden kunnen worden gebouwd. Kennis van zowel de fysieke als de virtuele wereld is wat de Nederlandse industrie volgens mij nodig heeft. Daarom bereiden we onze kinderen het beste voor op hun toekomst als we zowel een Ipad geven als Lego Technic.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 26 maart 2015

Reageer via Rabobank Industrie netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank