Blog industrie

Corné Kranenburg

Denk óm met drukwerk

Corné Kranenburg

Er zijn van die sectoren waarin veel gebeurt, veel verandert en voortdurend veel dynamiek heerst. Neem de bankensector. Als ik op een verjaardag vertel dat ik bankier ben, zijn de reacties bijzonder kleurrijk. Als sectormanager industrie spreek ik ook vaak klanten in branches die bol staan van de dynamiek. Aan de grafische industrie moest ik laatst denken tijdens een ‘omdenk-clinic’ die ging over denken in ‘ja, en’, in plaats van ‘ja, maar’.

De drukkers in Nederland hebben te maken met toenemende digitalisering en daardoor druk op volumes. Doordat er veel capaciteit beschikbaar is, zijn de prijzen vaak niet om over naar huis te schrijven. ‘Ja, maar’ … dat is toch gewoon een gegeven in de grafische sector? Omdenken daarentegen is denken in termen van kansen en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die ís én wat je ermee zou kunnen. 'Ja, en’ dus.

Samenwerking en benutting ICT-mogelijkheden maken verschil

Makkelijker gezegd dan gedaan, denkt u wellicht! En toch heb ik recent prachtige voorbeelden gezien van grafische bedrijven die verandering hebben omarmd. Die goed inzien wat de klant eigenlijk van hen verwacht. Drukwerk is daarbij steeds vaker het sluitstuk, omdat men eerst nadenkt over het ontzorgen van de klant in bijvoorbeeld communicatieprocessen of in databasemarketing. En dat gecombineerd met slimme ICT-toepassingen. De betere bedrijven vergeten daarbij niet om de klant voortdurend duidelijk te maken wat ze allemaal kunnen én deze diensten met lef en ondernemerschap in rekening te brengen. De klant centraal stellen en zijn of haar behoefte vertalen in slimme oplossingen. Liefst in samenwerking met partners (bijvoorbeeld uit andere sectoren). Op deze manier zeg ik: drukwerk heeft perspectief!

Na de omdenk-clinic ontving ik een grootformaatposter en twee prachtig gedrukte boekjes als naslagwerk. Ik bedoel maar: denk in kansen, denk óm met drukwerk!

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 18 maart 2015

Reageer via Rabobank Industrie netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank