Economie
De Nederlandse scheepsbouw exporteert 70% van de totale productie. De omzet bij bijna alle deelsegmenten van de scheepsbouw stond in 2016 onder druk, behalve bij de bouw van megajachten.
De Nederlandse werven zijn vooral actief in het bouwen van kleinere schepen in nichemarkten. Desondanks is er op dit moment te veel aanbod van scheepswerven, terwijl de vraag naar nieuwe schepen fors is gedaald. Bij scheepswerven in Nederland namen in 2016 de orderontvangst en de omzet af met 12%. Wij verwachten een verdere daling van de omzet (circa 10%), mede op basis van het gedaalde orderboek.
Door de daling van de olieprijs vanaf juli 2014 zijn de rederijen actief in de offshore olie- en gassector zwaar getroffen. Werven die actief zijn in het bouwen van shortsea (container)schepen, offshore olie- en gasschepen, of werven die scheepsreparaties uitvoeren zullen daarom een moeilijk jaar hebben.
Scheepswerven zullen zich moeten onderscheiden door schepen op maat te bouwen of door zich te specialiseren in nichemarkten om te kunnen concurreren met buitenlandse scheepswerven, die zich vooral onderscheiden op prijs.