Blog mobiliteit

Richard Jeurissen

Duurzame mobiliteit

Richard Jeurissen

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van de noodzaak bij te dragen aan een beter milieu. Discussies over duurzaamheid worden dan ook in alle sectoren gevoerd. Duurzaamheid raakt in de sector automotive niet alleen de eigen processen, maar tegelijkertijd ook het businessmodel van een autobedrijf. Dat maakt het voor auto-ondernemers noodzakelijk om actief betrokken te raken bij deze discussies, vooral waar het gaat om duurzame mobiliteit.

Goed nieuws op meerdere fronten

Duurzame mobiliteit is inmiddels volop in ontwikkeling. Goed nieuws, want het resulteert in bewuster kiezen voor (auto)mobiliteit. En daar plukt iedereen de vruchten van: minder files (en dus betere bereikbaarheid), het is goed voor het milieu én het verbetert het leefklimaat. Dat is vooral hard nodig in onze binnensteden. De eerste tekenen van het verduurzamen van de mobiliteit worden al zichtbaar, bijvoorbeeld in de vermindering van het aantal zakelijk gereden kilometers en de sterk gestegen verkoop van elektrisch aangedreven voertuigen, geholpen door het gunstige fiscale regime voor dit soort auto’s.

Nieuwe markten, nieuwe kansen

Het is de hoogste tijd voor de automotive-ondernemers om actief mee te denken met bedrijven die op zoek zijn naar duurzame mobiliteit en bij te dragen aan oplossingen door het inzetten van passende ‘hardware’ en het bieden van flexibiliteit. Dat gaat verder dan het leveren van auto’s. Het is ontzorgen en ook het kunnen aanbieden van alternatieve vervoermiddelen, zoals e-bikes en e-scooters. Feitelijk ontstaan nieuwe markten voor totaaloplossingen op het gebied van mobiliteit en daarmee nieuwe kansen voor het autobedrijf, al dan niet door samenwerking met andere bedrijven. Met het mobiliteitsbudget, dat ook al door steeds meer MKB-bedrijven wordt omarmd, ontstaat ook een nieuwe markt van individuele vragers naar ‘flexibele’ mobiliteit.

Het autobedrijf van de toekomst weet deze doelgroepen actief te benaderen, kent de (fiscale) mogelijkheden en biedt oplossingen met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Investeren in zichtbaarheid van het autobedrijf in de markt en het opbouwen en onderhouden van klantrelaties zijn key-factoren voor succes.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 18 december 2014

Reageer via Rabobank Automotive netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank