Een makkelijk antwoord op de vraag ‘wat is de impact van covid-19 op de binnenvaart?’ is niet te geven. De verschillen tussen de verschillende ladingsegmenten, type schip en het wel of niet varen met een contract zijn namelijk groot. In deze update bespreken we de gevolgen voor de belangrijkste vier segmenten in de binnenvaart: droge lading, natte lading, sleep- en duwvaart en passagiersvaart.
Anderhalvemetersamenleving: hoe werkt dat in de binnenvaart?
Omdat op een binnenvaartschip relatief weinig mensen aanwezig zijn en ook het fysieke contact met anderen beperkt is, heeft de anderhalvemetersamenleving minder directe impact op de sector. Tegelijkertijd is de indirecte impact er wel. De binnenvaartsector vervoert namelijk goederen voor sectoren die wel stevig geraakt zijn door het virus. Een goed voorbeeld daarvan zijn de autofabrieken die (deels) dicht gingen. Omdat de binnenvaart zowel het staal aanvoert en de auto’s afvoert voor deze fabrieken, was er wel degelijk sprake van impact op verschillende deelsegmenten in de binnenvaart: er was simpelweg minder handel.
In tegenstelling tot vrachtvervoer, waren de gevolgen voor passagiersvaart juist wel groot. Omdat er daar juist grote aantallen mensen op een schip zijn, zijn de gevolgen daarmee ook groter. Dit deel van de markt is dan ook hard getroffen.
Figuur 1. Vrachtvolume binnenvaart daalt, vooral door minder droge bulk
CBS, Rabobank, 2020