Corona

Veelgestelde vragen van ondernemers over de gevolgen van corona

Het coronavirus zorgt voor veel onzekerheid bij ondernemers. Lees hier de antwoorden op de meest gestelde vragen. Bijvoorbeeld over BMKB-C, KKC en andere overheidsregelingen, betaaloplossingen en verzekeringen.

De informatie op deze pagina wordt wanneer relevant vernieuwd.

Bekijk een actueel overzicht van onze automaten op Geldmaat.nl

De impact op financieren

Hebben de coronamaatregelen gevolgen voor je bestaande lening, krediet of lease bij ons? Of heb je een nieuwe of extra financiering nodig? Lees wat jij zelf kunt doen, en bekijk of je in aanmerking komt voor de overbruggingsregelingen BMKB-C en KKC.

Ik heb een financiering en kom financieel in de problemen. Wat doe ik nu?

Als je bedrijf te maken heeft met financiële tegenslag, is het belangrijk dat je direct actie onderneemt. Met onze online omgeving voor financiële hulp krijg je inzicht in de mogelijkheden die voor jou beschikbaar zijn. Hierbij kun je denken aan een overbruggingslening, uitstel van aflossing op je zakelijke lening of tips en adviezen van onze experts.

Financiële hulp aanvragen


Grip krijgen op je financiën

We hebben een aantal tips waar je nu al mee aan de slag kunt. Bijvoorbeeld over het besparen op bedrijfskosten en verbeteren van je liquiditeit.

Lees onze tips

Kan ik uitstel van aflossing aanvragen op mijn lening?

Je kunt een aanvraag voor uitstel van aflossing op je zakelijke lening(en) indienen via onze online omgeving voor financiële hulp. Vervolgens bekijken wij of uitstel van aflossing in jouw situatie mogelijk is. Je komt hier dus niet automatisch voor in aanmerking.

Lees hoe je uitstel van aflossing aanvraagt

Kan ik een betaalpauze aanvragen voor mijn lopende leaseovereenkomst?

Heb je een lease bij de Rabobank en kom je in de knel bij de maandelijkse betalingen? Neem dan contact op met een accountmanager van je eigen Rabobank. Samen gaan we op zoek naar een oplossing die past bij je situatie.

Ik wil een nieuwe financiering aanvragen of een bestaande financiering uitbreiden. Hoe doe ik dat?

Wordt je bedrijf geraakt door de gevolgen van corona? Controleer dan eerst of je gebruik kunt maken van de overheidsregelingen BMKB-C en KKC. Ook als je al een financiering hebt, kun je hiervoor in aanmerking komen. Als klant van de Rabobank kun je je online voor deze regelingen aanmelden.

Bekijk hoe je de financiering aanvraagt
Kom ik in aanmerking voor een overheidsregeling, zoals BMKB-C of KKC?

Als je een omzetdaling of liquiditeitstekort hebt door de gevolgen van corona, kun je in aanmerking komen voor een overbruggingslening van de overheid. De bekendste zijn de verruimde borgstellingslening midden- en kleinbedrijf (BMKB-C) en Klein Krediet Corona (KKC). We hebben de verschillen op een rij gezet. Zo zie je in één oogopslag ziet of voor welke regeling bij jouw situatie past.

Bekijk welke regeling bij je past


Online aanvraag starten

Klanten van de Rabobank kunnen direct een online aanvraag starten voor de regelingen BMKB-C of KKC. Kom je in aanmerking? Dan ontvang je direct een indicatief rente-aanbod.

Bekijk hoe je de financiering aanvraagt

Regelingen voor landbouwers en grootzakelijke bedrijven

Naast de regelingen BMKB-C en KKC zijn er nog andere regelingen beschikbaar.

Land- en tuinbouw

Land- en tuinbouwers die liquiditeitsproblemen hebben door de gevolgen van corona, kunnen een beroep doen op de Borgstellingslening Landbouw (BL-C). Hierbij staat de overheid borg voor 70 procent van de financiering.

Lees meer over de Borgstellingslening Landbouw (BL-C)


Voor financieringen boven € 1,5 miljoen

Voor grootzakelijke ondernemers met een financieringsbehoefte vanaf € 1,5 miljoen is er de Garantie Ondernemingsfinanciering Corona (GO-C). Hierbij staat de overheid borg voor 80 tot 90 procent van de financiering.

Lees meer over de Garantie Ondernemersfinanciering Corona (GO-C)

Wanneer hoor ik iets nadat ik BMKB-C of KKC heb aangevraagd?

Als klant van de Rabobank kun je jouw bedrijf in 15 minuten online aanmelden voor de regelingen KKC en BMKB-C. Kom je in aanmerking? Dan ontvang je een indicatief rente-aanbod. Deze stappen volgen nadat je het aanbod hebt geaccepteerd.

  1. Bevestigingsmail met verzoek om aanvullende gegevens
    Na het versturen van je aanvraag, ontvang je direct een bevestigingsmail. In deze e-mail vind je de aanvullende gegevens die we nog van je nodig hebben. Probeer deze gegevens snel naar ons op te sturen. Op die manier kunnen we zo snel mogelijk contact met je opnemen om je mogelijkheden te bespreken.
  2. Telefonisch contact om videogesprek in te plannen
    Binnen 5 werkdagen nemen we telefonisch contact met je op om je aanvraag te bespreken.
Ik wil een krediet om rood te kunnen staan op mijn zakelijke rekening. Kan dat?

Als je extra financiële ruimte nodig hebt door de gevolgen van corona, kijken we eerst of je in aanmerking komt voor BMKB-C of KKC. Deze regelingen worden alleen verstrekt in de vorm van een lening waarvan je een gedeelte boetevrij extra kunt aflossen. De regelingen zijn niet beschikbaar in de vorm van een krediet, waarbij je rood kunt staan op je betaalrekening.

Bekijk welke regeling bij je past


Ben je op zoek naar een krediet vanwege de groeiende vraag naar je dienst of product? Dan kun je een reguliere financieringsaanvraag opstarten.

Start reguliere aanvraag

Meer over financieren

De impact op betalen

Tijdens de coronacrisis wil je jouw bedrijf voortzetten en mensen laten afrekenen. Hoe je dat zo veilig mogelijk doet, en hoe je klanten, medewerkers en jezelf daarbij beschermt tegen het virus, dat lees je in de antwoorden op deze veelgestelde vragen.

Ik start een webshop, hoe laat ik klanten online betalen?

Door het coronavirus stijgt het aantal internetverkopen flink. Als ondernemer kun je hierop inspelen met een webwinkel. Met Rabo OnlineKassa laat je jouw klanten eenvoudig online afrekenen en staat het geld binnen 1 dag op je rekening.

Lees meer
Welke pinoplossingen heeft Rabobank om mijn klanten digitaal te laten afrekenen?

Rabobank biedt voor iedere ondernemer een passende pinautomaat: Pinbox Compact, Vast of Mobiel (in de winkel) en de Rabo SmartPin (voor onderweg). Met alle modellen kun je ook contactloos laten betalen. Zo laat jij je klanten eenvoudig, snel maar bovenal veilig afrekenen. De limiet voor contactloze betalingen zonder pincode is bij Rabobank tijdelijk verhoogd tot € 50 per betaling. Hierdoor hoeft de klant minder vaak de pincode in te voeren op de betaalterminal en vermijd je hand-op-handcontact.

Lees meer
Kan ik een pinautomaat laten bezorgen? Zo ja, wat is de levertijd?

Ja, ook tijdens de corona-epidemie doen we ons best om al onze types pinautomaten (vast en mobiel) uit te leveren. Binnen maximaal vijf werkdagen worden de apparaten meegegeven aan Post NL. Spoedbestellingen kunnen helaas niet.

Ik wil contant geld afstorten bij Rabobank. Kan dat nog?

Contant geld kun je storten bij de automaten van Geldmaat. Hierbij heb je je betaalpas en pincode nodig. Het is niet meer mogelijk om contant geld af te storten bij vestigingen van Rabobank. Op de locatiewijzer van Geldmaat zie je waar je terecht kunt.

Een andere manier om contant geld af te storten is met een sealbag, een afgesloten verpakking waarmee je eurobiljetten in een afstortkluis deponeert. Ook de locaties en openingstijden van alle sealbagautomaten vind je terug op de locatiewijzer van Geldmaat.

Check Geldmaat.nl voor de locaties en actuele openingstijden van de automaten

Hoe reinig ik mijn Rabo SmartPin of Rabo PinBox

Het regelmatig reinigen van de betaalautomaat is belangrijk voor de hygiëne. Gebruik voor het reinigen alleen middelen gebaseerd op basis van Isopropanol, bijvoorbeeld spray of doekjes. De Isopropanol spray kan je aanbrengen op een schoon en droog doekje waar je de betaalautomaat vervolgens mee schoonmaakt. Let op dat het doekje niet té nat is en wrijf niet te hard, hiermee kan je de automaat beschadigen.

Spuit nooit vloeistof direct op je betaalautomaat. Gebruik geen gewone schoonmaak-  of desinfecterende middelen zoals bleekmiddel, waterstofperoxide en op keton gebaseerde oplosmiddelen, deze kunnen de automaat beschadigen.

Als je geen Rabo SmartPin of Rabo PinBox hebt maar wel een betaalautomaat van een andere leverancier, neem dan contact op met de betreffende automatenleverancier om te kijken welke reinigingsinstructies er gelden.

Heb jij jouw Rabo SmartPin of Rabo PinBox al een tijdje niet gebruikt?

Als jij jouw Rabo SmartPin of Rabo PinBox al enkele weken niet hebt gebruikt dan is het belangrijk om enkele dagen voor je de automaat weer wilt gebruiken deze te controleren en opnieuw op te starten.

Gaat de automaat niet aan? Zorg er dan voor dat je de SmartPin of Mobiele PinBox minimaal een dag aan de oplader legt, of aansluit op het stroom als je een vaste automaat hebt. Daarna kan je het nogmaals proberen.

Als de automaat werkt kan je een testtransactie uitvoeren van één cent. Is deze geslaagd dan is de automaat weer klaar voor gebruik en kan jij jouw klanten laten pinnen. Als je vragen of ondersteuning nodig hebt, neem dan contact op met ons supportteam Rabo OmniKassa.

Meer over betalen tijdens corona

De impact op verzekeren

De coronacrisis en de maatregelen hebben een enorme impact (gehad) op Nederland. Misschien heb jij ook wel andere keuzes moeten maken. Deze aanpassingen brengen andere risico’s met zich mee. Alhoewel je je niet kunt verzekeren tegen een pandemie is het wel belangrijk om te kijken of je verzekeringen nog bij je huidige bedrijfssituatie passen. Hier lees je waar je op moet letten:

Update je verzekeringen

Sinds het begin van de coronacrisis hebben we veel wijzigingen in bedrijfsactiviteiten gezien. Het is echter wel belangrijk om dit te melden, omdat je anders het gevaar loopt dat je geen dekking hebt op je huidige verzekering.

Loop de contracten nog eens na

Nog iets wat je zeker moet controleren zijn je contracten met leveranciers en afnemers. Als antwoord op de crisis zijn in diverse sectoren heel wat voorwaarden aangepast. Gelden die voorwaarden nog steeds of vind je deze voorwaarden eigenlijk niet passend? Bekijk de wijzigingen en ga na of deze nog relevant zijn.

Hanteer jij de juiste algemene voorwaarden?

Medewerkers onderweg?

Als je medewerkers zakelijk onderweg zijn, dan brengt dit risico’s met zich mee. Welke risico’s loop je als je medewerkers weer gaan deelnemen aan het verkeer?

Lees meer over deze risico's

Wijzigingen in je supply chain

Ben je door corona afhankelijk geworden van één of meerdere leveranciers of ben je nu toegewezen op andere leveranciers? Als onderdeel van een supply chain loop je risico's. Een leveringsprobleem of brand bij je leverancier heeft namelijk grote impact op jouw bedrijf.

Verklein de risico's van je supply chain in 7 stappen

Grotere risico’s voor bestuurders van bedrijven, verenigingen en stichtingen

Tijdens de coronacrisis moesten bestuurders soms in korte tijd belangrijke beslissingen nemen die mogelijk invloed hadden op het voortbestaan van het bedrijf, de vereniging of de stichting. Voor sommige fouten die je als bestuurder maakt, kun je persoonlijk, met je privévermogen, aansprakelijk gesteld worden.

Lees meer over bestuurdersaansprakelijkheid

Overweeg een kredietverzekering tegen onbetaalde facturen

Wellicht maak je je in deze onzekere tijden extra zorgen: ‘Betalen mijn klanten straks de rekening nog’? En wat als jouw facturen niet meer betaald kunnen worden? Met een kredietverzekering wapen je je tegen dit risico.

Lees meer over wat je kunt doen bij onbetaalde facturen

Wees alert op cybercrime

Werken je medewerkers structureel vaker vanuit huis? Cybercriminelen spelen in op deze ontwikkeling en als gevolg hiervan zien we de laatste tijd een scherpe toename in o.a. phishingmails. Helaas zijn deze e-mails niet tegen te houden. Wel zijn er een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat het risico op een datalek zo klein mogelijk wordt: Lees er meer over in onderstaande artikelen:

Kan je bedrijf door na een hack? Ben jij voorbereid op cybercriminaliteit?

Meer over verzekeren

De impact op pensioenen

Veel ondernemers hebben via de Rabobank een pensioenregeling voor hun personeel. Het coronavirus roept momenteel vragen op over de pensioenregelingen. We beantwoorden hier, in algemene zin, de meest gestelde vragen.

Wat zijn de mogelijkheden rondom uitstel van betaling van de pensioenpremies?

Het Verbond van Verzekeraars heeft aangekondigd dat pensioenuitvoerders de ondernemers die in acute problemen komen door het coronavirus zoveel mogelijk gaan helpen als zij problemen ervaren bij het betalen van de pensioenpremies. Op dit moment kijken de pensioenuitvoerders hoe zij hier invulling aan geven en voor hoelang deze maatregelen zullen gelden. De betalingsregelingen zullen per situatie worden beoordeeld en maatwerk wordt toegepast.

Keert het partner- en wezenpensioen uit als mijn werknemer overlijdt ten gevolge van het Coronavirus?

Als het partner- en wezenpensioen is meeverzekerd in jouw pensioenregeling, dan keert de pensioenuitvoerder een nabestaandenpensioen uit aan de partner en/of kind(eren) van je werknemer. Het maakt hierbij niet uit of de medewerker in een gebied is geweest met een ‘negatief reisadvies’ of overlijdt als gevolg van het coronavirus.

Geeft de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) ook invulling aan tegemoetkoming voor pensioenpremies?

Via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het vanaf 6 april mogelijk om een aanvraag te doen voor de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). De NOW bedraagt maximaal 90% van de loonsom over de periode maart 2020 tot en met mei 2020. Aanvullende lasten zoals werkgeverspremies en werknemersbijdragen aan pensioen en de opbouw van vakantiebijslag worden ook gedeeltelijk gecompenseerd.

Lees meer over de tijdelijke maatregel NOW op de website van de Rijksoverheid

De impact op internationaal ondernemen

Het coronavirus heeft gevolgen voor ondernemers die internationaal zakendoen. Tegelijkertijd gaan bankzaken gewoon door. Hieronder vind je de antwoorden op meestgestelde vragen hierover.

Ik importeer en/of exporteer van en naar het buitenland. Wat moet ik doen?

Voor klanten die importeren en/of exporteren van en naar het buitenland adviseren wij om extra alert te zijn. Maak duidelijke afspraken met je ketenpartners. De ontwikkelingen wijzigen snel en zijn per land verschillend.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft voor ondernemers die internationaal zakendoen een speciale pagina met informatie en actuele ontwikkelingen voor aantal landen live gezet in verband met het coronavirus.

Volg daarom goed de actualiteiten. Hiervoor verwijzen we je graag ook naar de volgende websites voor actuele informatie over internationale handel en corona:

Ondernemersvereniging evofenedex MKB Nederland Rijksoverheid

Ik heb een valutatermijntransactie of een valutaoptie afgesloten en de handelstransacties gaan niet door. Wat zijn mijn opties?

Neem contact op met je Treasury Specialist of stuur een e-mail naar treasury@rabobank.nl. We nemen graag de mogelijkheden met je door.

Worden handelsdocumenten via de Rabobank nog afgeleverd in het buitenland?

Het is niet meer in alle gevallen vanzelfsprekend dat documenten die via een koerier worden verstuurd, daadwerkelijk op hun eindbestemming aankomen binnen de gewenste tijdlijnen.

Omgekeerd is het ook zo dat de Rabobank niet meer in alle gevallen documenten uit bepaalde landen ontvangt. De huidige situatie zorgt ervoor dat de veranderingen elkaar snel opvolgen. Houd de actuele informatie in de gaten en neem altijd vooraf contact op met jouw handelspartner over de mogelijkheden om zaken te doen.

Overheidsregelingen

Ondernemers kunnen een beroep doen op verschillende vormen van ondersteuning. Benieuwd waar je mogelijk gebruik van kunt maken? Bekijk het in de checklist: mogelijkheden voor steun.

Informatie over open regelingen

De volgende financiële regeling is open en dus aan te vragen:

Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)

Door de snelle stijging van het aantal besmettingen zijn er vanaf 12 november 2021 nieuwe coronamaatregelen. Vanwege de impact van de maatregelen, heeft het kabinet besloten om de VLN steunregeling voor het vierde kwartaal van 2021 om te zetten in een TVL. De TVL wordt berekend met het omzetverlies (minimaal 30%), het percentage vaste lasten en een subsidiepercentage van 85%.

Hoe kan ik TVL aanvragen?
De TVL is alleen voor het vierde kwartaal (Q4) van 2021 aan te vragen en gaat naar verwachting begin december open. 

Lees meer over de aanvraagprocedure

Informatie over gesloten regelingen

De volgende financiële regelingen zijn gesloten en dus niet meer aan te vragen:

• Tijdelijke Noodmaatregeling Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW)

• Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

• Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)

• Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS)

    Waar vind ik meer informatie over de overheidsregelingen?

    Bekijk alle financiële regelingen op Rijksoverheid.nl Lees meer over belastingmaatregelen op Belastingdient.nl Lees meer informatie op KVK.nl