protection mask corona auping

Zo slaagde Auping erin om razendsnel miljoenen mondkapjes te gaan produceren

Daar waar normaal gesproken bedden en matrassen worden gemaakt, rollen bij Auping in Deventer nu mondkapjes van de productielijn. Nauwe samenwerking met andere bedrijven zorgde er volgens CEO Jan-Joost Bosman voor dat het bedrijf zó kon schakelen in tijden van crisis.

Binnen vier weken een nieuw product ontwikkeld, een schone productieruimte ingericht, twee belangrijke certificeringen behaald, drie nieuwe machines gekocht en een langdurig afnamecontract met de overheid in de pocket. Over wendbaar gesproken. Hoe slaagde beddenproducent Auping er toch in om zo snel over te schakelen op de productie van miljoenen mondkapjes?

Corona noopt tot maatregelen

Het is vrijdagmiddag 20 maart, Auping-CEO Jan-Joost Bosman voert overleg met zijn MT. Het belangrijkste agendapunt van die middag laat zich raden: de coronacrisis. Dan is al bekend dat het nabijgelegen Deventer Ziekenhuis naar medische hulpmiddelen snakt om coronaslachtoffers veilig en snel te kunnen behandelen.

“Wij zijn een fabrikant met een groot, modern naaiatelier. De link naar mondkapjes was dus snel gemaakt. Onze initiële drijfveer was in eerste instantie dus echt om de zorgverleners van de regionale ziekenhuizen te helpen”, aldus Bosman. “Maar natuurlijk zagen we ook al snel onze reguliere omzet teruglopen. Zo’n nieuw product is voor Auping dus ook een goede manier om eigen mensen aan het werk te kunnen houden.”

‘Onze initiële drijfveer was in eerste instantie om de zorgverleners van de regionale ziekenhuizen te helpen’.
Jan Joost Bosman Auping
Jan-Joost Bosman Algemeen Directeur Koninklijke Auping
innovatie

Prototypes ontwikkelen en valideren

De volgende ochtend zitten mensen van het MT aan tafel met een groepje naaisters, twee collega’s van productontwikkeling en de mensen van designbureau Panton. “Zij komen ook uit Deventer en ontwerpen medische hulpmiddelen. Die kennis hadden we hard nodig. We komen immers uit een heel andere branche en dan kun je maar beter de samenwerking opzoeken met partijen die wél die ervaring hebben”, aldus Bosman.

Het team maakt in sneltreinvaart een paar prototypes die meteen daarna worden gevalideerd in het ziekenhuis. Tien medici testen het gebruik van de mondkapjes op afdelingen waar dat is toegestaan en delen hun feedback met de ontwerpers. “Voor de snelheid van het proces is het belangrijk dat je al deze gebruikersinformatie al in een vroeg stadium kunt vergaren. We konden het product daarmee meteen verder verbeteren”, zegt Bosman.

Auping produceert mondkapjes

4 miljoen mondkapjes in productie

Ook zorgen ze snel voor de noodzakelijke CE-certificering voor de mond-neusmaskers. Tegelijkertijd wordt in één van de productiehallen een schone ruimte ingericht waar de mondkapjes kunnen worden geproduceerd en bestelt het bedrijf drie volautomatische machines die daar het werk kunnen doen.

“Ergens half april zijn we gestart met de handmatige productie. We draaiden daarmee zo’n 10.000 tot 15.000 mondkapjes per week. Ik vind dat een ongelooflijke prestatie voor een bedrijf dat al 130 jaar in een heel andere branche actief is”, aldus Bosman.

“Toen de eerste machine begin mei werd geïnstalleerd, konden we in aantallen flink omhoog. Het is de bedoeling dat hier in Deventer tot eind augustus zeker 4 miljoen mondkapjes van de productieband rollen. Inmiddels heeft ook het RIVM de kwaliteit ervan getest en zij waren positief verrast door de kwaliteit en het gebruikersgemak.”

‘Het is de bedoeling dat tot eind augustus zeker 4 miljoen mondkapjes van de productieband rollen’.
Jan Joost Bosman Auping
Jan-Joost Bosman Algemeen Directeur Koninklijke Auping
groei en ontwikkeling

Samenwerking als bron van succes

De maanden maart en april waren voor Bosman en zijn team een absolute rollercoaster. Beslissingen waar het bedrijf normaal gesproken maanden over doet, werden nu op één middag genomen. Niet eerder kregen nieuwe samenwerkingen zo snel gestalte als nu.

“De rol van DSM moeten we zeker noemen in dit verhaal. Zij leveren de belangrijke filtermaterialen waar zo’n tekort aan is en zetten hun wereldwijde netwerk in om die naar Deventer te krijgen. Een goed voorbeeld hoe je door samen op te trekken meer kunt bereiken. Het initiatief doet ook iets met de sfeer in ons bedrijf. Je voelt bij medewerkers echt de trots dat we hiermee bezig zijn.”

Investeringen in MT betalen zich uit

De afgelopen jaren investeerde Auping veel in de persoonlijke ontwikkeling van managers. Die stap zorgt er volgens Bosman nu mede voor dat het bedrijf zo snel kan anticiperen op de nieuwe realiteit sinds corona. “Er staat nu echt een team van mensen die elkaar makkelijk vinden en weten wat ervan ze wordt verwacht. Geen muurtjes, geen eigen agenda’s. Dat we de afgelopen jaren veel hebben geïnvesteerd in ons management, maakt dat we in deze crisis razendsnel beslissingen kunnen nemen.”

Het bedrijf is dit nieuwe avontuur vooralsnog aangegaan zonder winstoogmerk. Maar omdat de kosten van tevoren moeilijk waren in te schatten, heeft het met de Nederlandse overheid prijsafspraken gemaakt op basis van open book-calculatie. “Er waren voor ons téveel onzekerheden om een goede kostprijs te kunnen berekenen. We kiezen er daarom voor om achteraf de balans op te maken, met 100% transparantie. Ook is dat is wat mij betreft een mooi voorbeeld van innovatief denken”, aldus de CEO van Auping.