Verdienmodel: negen voorbeelden ter inspiratie

Hoe verdien jij je geld? Waar haal jij je omzet vandaan? Een verdienmodel beschrijft op welke manier jouw bedrijf geld gaat verdienen, nu én straks. Laat je inspireren door deze voorbeelden om meer uit jouw business te halen.

Waarvoor wil jouw klant betalen?

Het antwoord op die vraag is cruciaal om jouw business te boosten. Verkoop is een snelle en veelvoorkomende manier om geld te verdienen. En er is vaak nog veel meer mogelijk. Als je je verdienmodel slim kiest of uitbreidt, kun je nieuwe klanten aantrekken, je concurrentievermogen verbeteren en meer omzet halen uit je bedrijf.

Kies het model dat bij jouw business past en mix zoveel je wilt. Koppel bijvoorbeeld de verkoop van producten aan een service- of onderhoudsabonnement. Of lever bij bedrijfsdata ook adviesuren. Combinatiemogelijkheden zijn er volop.

Negen voorbeelden van verdienmodellen

1. Abonnementsmodel

Met een abonnement geef je klanten toegang tot je product in ruil voor een vast bedrag. Denk aan kranten, yogalessen of films ‘on demand’. Het grote voordeel is dat de inkomsten doorlopen. Je kunt vooraf je omzet al berekenen en vaak ontvang je het abonnementsgeld al vóór levering.

Abonnementen kunnen een mooie aanvulling zijn op productverkoop. Bijvoorbeeld een servicecontract of een jaarlijkse quick scan.

2. Makelaarsmodel

Een makelaar koppelt vragers en aanbieders aan elkaar en ontvangt een vergoeding bij elke succesvolle deal. Een bekend voorbeeld is de vastgoedmakelaar. Maar ook professionele reisplanners, vacaturebemiddelaars en aanbieders van tweedehands auto’s halen omzet uit dit model.

3. Freemium-model

Het model van Spotify, Skype en Linkedin. Ze bieden een gratis product en vragen geld voor extra's. Zo halen ze makkelijk klanten binnen.

Door het instapproduct gratis te maken, verlaag je de drempel en wennen mensen aan je aanbod. Tevreden gebruikers zijn vaak bereid om voor extra opties te betalen.

Betaalde upgrades zijn niet de enige manier om met freemium te verdienen. Ook als je de dienstverlening voor het gratis deel aanpast creëer je een vendor lock-in en maak je betalende klanten van gratis gebruikers.

4. Lokaasmodel (vendor lock-in)

Was lokaas oorspronkelijk een stukje vlees om een dier te vangen, tegenwoordig is het een veelgebruikte manier om geld te verdienen. Denk aan aanbieders van printers of koffiemachines. Het lokaas is relatief goedkoop, het bedrijf verdient vooral met de onderdelen die een klant nodig heeft om te het product te kunnen gebruiken: de cartridges of koffiecups.

Het creëren van zo'n vendor lock-in kan een strategie zijn om klanten te behouden én je omzet op te schroeven. Je ziet het veel in de ict: heeft een klant eenmaal geïnvesteerd in specifieke software dan stapt men niet snel over naar een andere leverancier. Maar denk ook aan cadeaubonnen die je alleen kan verzilveren in een bepaalde winkel.

5. Leasemodel

Wat de autobranche al jaren doet, kan jij misschien ook: het op de markt brengen van je producten op basis van een leaseovereenkomst. Het is vooral kansrijk bij kostbare producten en producten die klanten over het algemeen weinig gebruiken. Bij lease blijft het product van jou. De klant betaalt een vast bedrag gedurende de periode dat hij het gebruikt. Denk aan leasen van fietsen, kantoormeubilair en gereedschap.

Lease garandeert je een continue stroom aan inkomsten. Bovendien kun je vaak geld verdienen via koppelverkoop: servicecontracten of extra diensten zoals de schoonmaak of catering bij de verhuur van een ruimte.

6. Licentiemodel

Met een licentie geef je een ander toestemming om jouw product of idee te gebruiken tegen een vergoeding. Zo krijg je hier steeds opnieuw inkomsten over. Denk bijvoorbeeld aan een vergoeding voor het gebruik van je merk of afbeelding voor merchandise (zoals Nijntje of Jip en Janneke). Ook software en auteursrechtelijk beschermd materiaal (kunst, muziek) kun je op basis van een licentievergoeding afrekenen.

Leent jouw aanbod zich voor licentieverlening, dan kun je kiezen voor exclusiviteit of voor volume. Je regelt de duur en de voorwaarden voor het gebruik in een contract of licentieovereenkomst.

7. Advertentiemodel

Net als dagbladen en tijdschriften kan je verdienen aan advertenties. Jij stelt bijvoorbeeld op je site advertentieruimte beschikbaar en de adverteerder betaalt om jouw bezoekers te bereiken. Dit model kan je uitbreiden naar andere dragers: reclameborden, je wagenpark, bedrijfs- of sportkleding

Hoe groter het bereik, hoe meer geld je kunt verdienen. Maar let op: een klant die jouw site bezoekt wil niet voortdurend worden lastiggevallen met advertenties. Zorg voor een goed evenwicht anders jaag je je klanten weg.

8. Kennis en data

Als bedrijf heb je veel kennis in huis: data over klantgedrag, productkenmerken, technologie et cetera. Die gegevens kunnen ook interessant zijn voor anderen.

Verkoop data (zorg er wel voor dat je de privacyregels naleeft) en koppel er indien mogelijk extra diensten aan, zoals advies of begeleiding. Die extra diensten kun je weer afrekenen op basis van verbruik.

9. Verbruiksmodel

Hoe meer je klant verbruikt of wil gebruiken, hoe groter jouw omzet. Daar komt het verbruiksmodel op neer. Je ziet het bijvoorbeeld bij telecomaanbieders, verhuur van machines en elektriciteit. Ook veel zakelijke dienstverleners berekenen hun inzet op basis van dit model ('uurtje factuurtje').

"Steeds vaker zien we dat ondernemers meerdere verdienmodellen combineren om zo het maximale uit hun onderneming te halen. Slim! Denk dus goed na over hoe je geld gaat verdienen met je bedrijf. Er zijn tig mogelijkheden. Met een beetje creativiteit, out-of-the-box-denken en combineren bedenk je zo een hybride verdienmodel dat bij jouw onderneming past en jou maximaal omzet oplevert. Dat is makkelijk verdiend."

Ook interessant voor jou:

Lees meer over het Business Model Canvas