Zzp’er of freelancer worden

Starten met een stappenplan

U wilt zzp’er worden, of freelancer. Daar komt van alles bij kijken. Zelf keuzes maken, uw uurtarief bepalen en uitzoeken hoe het zit met de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Een stappenplan helpt u met het leggen van de basis voor een sterke start.

Eén ding nog voor u aan de slag gaat: doe eerst een snelle check op uw financiën. Dat geeft u inzicht in hoeveel uren zou moeten werken om lekker te kunnen leven.

Bekijk de tips voor een snelle financiële check

Stap 1: ondernemingsplan schrijven

Het begint met het schrijven van een ondernemingsplan. Zo scherpt u uw ideeën aan en krijgt u duidelijkheid over uw aanpak. En mocht u startkapitaal nodig hebben, dan heeft u een goed onderbouwd plan om mogelijke investeerders te overtuigen.

Download het voorbeeldplan zzp

Aandachtspunten:

  • kies uw rechtsvorm
  • bekijk welke vergunningen u nodig heeft
  • kies uw bedrijfsnaam

Stap 2: uurtarief bepalen

Het uurtarief voor een zzp’er is eigenlijk altijd hoger dan het uurloon van een werknemer. Logisch: u moet de kosten voor uw pensioen, verzekeringen en inventaris zelf betalen. Uw tarief is onder meer afhankelijk van uw beroepsgroep, ervaring en de omvang en/of het niveau van de opdracht.

Aandachtspunten:

  • weet wat u in ieder geval moet, én wat u wilt verdienen
  • bekijk hoeveel u wilt en kunt werken
  • bekijk wat de gemiddelde tarieven in uw beroepsgroep zijn

Download de whitepaper ‘een hoger uurtarief’ op Ikgastarten.nl

Stap 3: inschrijving Kamer van Koophandel

Wanneer u als zzp’er of freelancer start moet u zich inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Kies van tevoren uw rechtsvorm (zzp is geen rechtsvorm) en bedrijfsnaam. Na inschrijving ontvangt u uw btw-nummer.

Stap 4: financiering regelen

Het kan zijn dat u financiering nodig heeft om uw zzp-carrière te kunnen beginnen. Afhankelijk van het bedrag, zijn er verschillende mogelijkheden. Wij raden u aan een ondernemingsplan te maken, inclusief een sterk onderbouwd financieel plan. Dit geeft de potentiële investeerder inzicht in uw plannen.

Lees meer over financiering voor starters

Stap 5: bankzaken en administratie

Het is praktisch om uw administratie vanaf het begin goed op orde te hebben. De Belastingdienst eist zelfs dat u een controleerbare administratie heeft. Om uw privé en zakelijke geldstromen goed te scheiden is een zakelijke rekening handig. Deze opent u bij de Rabobank als startende zzp’er gratis.

Bekijk de zakelijke rekening

Startersvoordeel voor zzp’ers

Met Startersvoordeel kunt u de zakelijke rekening bovendien een jaar lang gratis uitbreiden met onze zakelijke betaal- en ontvangproducten. Zoals een creditcard of een pinoplossing, voor die klanten die graag met pin willen betalen. Uw totale voordeel kan oplopen tot maximaal € 70 per maand.

Bekijk het Rabo Startersvoordeel

Urenadministratie

Het bijhouden van een urenadministratie is niet verplicht, maar heeft wel voordelen:

  • wanneer u minimaal 1225 uur per kalenderjaar als zzp’er werkt, komt u in aanmerking voor zelfstandigenaftrek
  • u heeft inzicht in uw zzp-bestaan: u ziet waar u uw tijd aan besteed en hoeveel van uw tijd declarabel is
  • u kunt zich eenvoudig verantwoorden bij uw klanten

Een urenadministratie kunt u op tal van manieren bijhouden, op papier, in excel of een speciale app. Kies wat voor u het best werkt.

Stap 6: verzekeringen en pensioen

Welke verzekeringen u nodig heeft, hangt af van uw bedrijf en uw persoonlijke situatie. Bedenk goed welke risico’s u loopt en welke u bereid bent te nemen. Op basis hiervan kiest u uw verzekeringen.

Bedrijfsverzekeringen die interessant zijn voor zzp’ers:

  • bedrijfsaansprakelijkheid
  • arbeidsongeschiktheid
  • rechtsbijstand

Lees meer over verzekeren voor zzp’ers

Als startende zzp’er betaalt u nu 6 maanden geen premie voor de aansprakelijkheidsverzekering van Interpolis.

Pensioen

Als zzp’er heeft u recht op AOW als u de AOW-leeftijd bereikt. Wilt u dit inkomen aanvullen, dan moet u dat zelf regelen. Er zijn verschillende mogelijkheden. Meestal geldt, hoe eerder u begint, hoe lager uw maandlasten zullen zijn. Informeer u dus op tijd.

Lees meer over pensioen voor zzp’ers

Stap 7: klanten vinden

Uw eerste klanten vindt u waarschijnlijk via uw netwerk. Een goed netwerk is daarom erg belangrijk. De Rabobank organiseert door het hele land verschillende events en activiteiten voor ondernemers. Hier treft u collega-ondernemers én potentiële klanten. Bereid u goed voor, dan haalt u er het meest uit.

Bekijk de agenda op Ikgastarten.nl

Stap 8: modelovereenkomst – de wet DBA

De wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) legt de verantwoordelijkheid voor de fiscale afhandeling van een zzp-opdracht bij zowel zzp’er als opdrachtgever. Als de Belastingdienst oordeelt dat er sprake is van loondienstverband en er is geen loonheffing ingehouden, dan riskeren u én uw opdrachtgever een boete. Met een modelovereenkomst legt u vast dat er geen sprake is van een dienstbetrekking.

Tot 1 januari 2018 geen modelovereenkomst nodig

De wet staat nog ter discussie. De Belastingdienst stelt daarom de handhaving uit tot 1 januari 2018. Tot die tijd hoeft u geen gebruik te maken van de modelovereenkomsten, het mag wel. Modelovereenkomsten zijn gratis beschikbaar op Belastingdienst.nl

Sparren over uw mogelijkheden?

Wilt u met ons sparren over welke mogelijkheden er voor u zijn als zzp’er of freelancer? Wij denken graag met u mee. Met 475 vestigingen vestigingen door het land is er altijd een adviseur bij u in de buurt

Contact

Rabobank