"Door bestellingen te automatiseren hebben we 14 extra fairtrade banen gecreëerd"

Marja Baas is de initiatiefnemer van MYOMY DO GOODS, een Nederlandse modemerk dat fairtade tassen laat maken in India en Bangladesh.

Marja Baas

Wie: Marja Baas
Bedrijf: MYOMY DO GOODS
Wat: Duurzaam designtassenmerk
Sinds: 2007

Luxe tassen met een herkenbaar design. Gebaseerd op een papieren tas, een plastic tas én een sporttas. Het zijn de artikelen uit het assortiment van MYOMY, een merk dat nu ruim tien jaar aan de weg timmert en voorkomt uit een World Fairtrade Organisation werkgelegenheidsproject. "We maken producten die een betere wereld nastreven. Denk maar aan de wereldwinkel van vroeger”, zegt oprichter Marja Baas. “Wij hebben met dit principe de stap naar de commerciële wereld gemaakt."

Bestelproces ging nog met de hand

De producten worden vervaardigd in India en Bangladesh, door mensen uit de sloppenwijken daar. Het zijn er inmiddels zo’n 4000 per maand. Ze liggen in 300 verschillende winkels verspreid, in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De groei is met name het laatste jaar goed voelbaar en dat heeft alles te maken met een belangrijke stap die het bedrijf heeft gezet: het automatiseren van het bestelproces.

"Voorheen maakten we gebruik van een Excel-sheet met een orderformulier. De retailer vulde dat formulier in en mailde ‘m vervolgens naar ons. Wij typten de bestelling dan over in ons boekhoudsysteem. De order met de spreadsheet werd dan doorgestuurd naar het warehouse, een extern bedrijf dat voor ons de distributie verzorgt. Best omslachtig allemaal", aldus Baas. "Hier was iedere dag minimaal één medewerker fulltime mee bezig."

“Voorheen maakten we gebruik van een Excel-sheet met een orderformulier. Een app heeft aan al dat werk een eind gemaakt.”

App maakt einde aan handwerk

Een nieuwe applicatie die ze het afgelopen jaar in gebruik nam, heeft aan al dat handwerk een einde gemaakt. En door de extra omzet die dat opleverde, wist MYOMY al 14 extra fairtrade banen in India en Bangladesh te realiseren.

"We hebben deze app niet zelf ontwikkeld, het is een standaard oplossing voor bedrijven die hun producten verkopen aan retailers. Die gebruiken de app dan ook graag. Een winkelier voert nu zelf zijn bestelling in en kan meteen zien of de artikelen nog op voorraad zijn. Deze gegevens worden automatisch verwerkt in ons boekhoudsysteem en gaan direct naar het warehouse", vertelt Baas.

Dat heeft een aantal belangrijke voordelen. Op de eerste plaats is MYOMY minder tijd kwijt aan het verwerken van orders. Baas schat dat dit proces nu zeker drie keer sneller gaat. De extra tijd die dit oplevert, zijn medewerkers nu bezig met het contact met klanten, sales en marketing. Als gevolg daarvan zijn er de afgelopen maanden meer MYOMY-producten verkocht.

Marja Baas

Aantal fouten verminderd

"Het andere grote voordeel is dat we op deze manier het aantal invoerfouten hebben weten te verminderen”, vertelt Baas. "Die kwamen voorheen wel eens voor en zijn echt dramatisch voor een organisatie als die van ons. Zo kost het geld om producten in te pakken en op te sturen. Vervolgens stuurt de klant die dan terug, op onze kosten uiteraard. Het warehouse moet de producten weer terugnemen in het systeem en vervolgens de juiste producten klaarzetten voor een nieuwe verzending. Eén verkeerde order kost ons zo 30 tot 40 euro. En dan reken ik nog niet eens het arbeidsloon van medewerkers."

Meer banen erbij

Minder fouten en meer mensen vrij voor klantenservice, sales en marketing. Met de extra omzet die dat oplevert, kan MYOMY nu nog meer mensen aan baan helpen. En dat is precies het doel dat Baas met haar bedrijf voor ogen heeft. "Nu zijn het er 114. Ons doel in 200 in 2020. Deze applicatie heeft ons wat dat betreft weer een flinke stap vooruit geholpen."